SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Communicatie is niet levenslang veroordeeld tot de rol van schuldige, door Christophe Koninckx (Emulations durables)

Zaterdag 12 December 2015


Communicatie is niet levenslang veroordeeld tot de rol van schuldige,  door Christophe Koninckx (Emulations durables)
In Parijs is de klimaattop COP21 van start gegaan. En zoals iedere keer bij grote UNO-afspraken stelt zich de vraag van de sensibilisering van het grote publiek voor de milieuproblematiek. Hoe kan er druk worden uitgeoefend op de beleidsvoerders om tot een ambitieus en dwingend akkoord te komen? Hoe kunnen de burgers betrokken worden bij een beter inzicht in de ecologische uitdagingen en de noodzakelijke gedrags- en modelwijzigingen die zich opdringen? Hoe getuigen van engagement, participatie aan het debat en de actie? In deze context verscheen de Franse versie van ‘Goodvertising’, het werk van de Deense reclameman Thomas Kolster, een van de sprekers op de UBA Trends Day die op 10 maart zal plaatsvinden in Brussels Expo.
 
Reclame wordt vaak met de vinger gewezen vanwege zijn consumptiegerichte cultuur die geen voeling zou hebben met maatschappelijke en milieubekommernissen. In de ogen van heel wat medeburgers staat reclame uitsluitend voor de waarden van triomfantelijk kapitalisme, ontdaan van elke binding met de echte wereld en de reële belangen van de mens. Thomas Kolster presenteert een heel andere interpretatie: als reclame een deel is van het probleem, kan hij ook tot de oplossing behoren. Sidièse (Parijs), een bureau dat gespecialiseerd is in de maatschappelijke verantwoordelijkheid van merken en lid is van het DNS-netwerk (*), wilde ‘Goodvertising’ in Frankrijk publiceren: “We ijveren al jaren voor de verdediging en de promotie van een verantwoordere en dus efficiëntere communicatie”, aldus oprichter Gildas Bonnel. “Onze samenleving is ziek van afkeuring, van te weinig vertrouwen. Communicatie heeft de plicht de leden van het maatschappelijke corpus opnieuw met elkaar te verbinden. Dat vraagt om positieve, creatieve, voor de mens nuttige communicatie die ieders positie respecteert. Dat is wat onze tijd verwacht.”
 
Om zijn demonstratie te beginnen neemt Thomas Kolster ons meteen mee naar een aangedikte beschrijving van het overdreven reclame-universum waarin we actief zijn. Hij nodigt ons uit om ons voor te stellen waar we in 2025 zouden kunnen staan met communicatie die de mens en de planeet opnieuw centraal stelt. Hij vraagt: “Zet jij je klanten aan tot een gezonder leven dat meer aansluit bij de menselijke gemeenschap of blijf jij je kop in het zand steken met een merk dat mensen in een egocentrische positie dwingt?” Hij stelt vast: “Reclame kadert nog te vaak binnen dezelfde bedrijfslogica die zich concentreert op winst, zonder authentieke aandacht voor het welzijn van de gemeenschap.”
 
‘Goodvertising’ zet het uitzonderlijke creatieve werk van meer dan 120 campagnes uit de hele wereld in de verf, rond de grote thema’s van duurzame ontwikkeling. Aan de hand van vele interviews met NGO-, bedrijfs- en regeringsleiders, alsook de analyse van talrijke cases, benadrukt het boek de positieve kracht van reclame en zijn potentieel om maatschappelijke verbetering te bevorderen alsook bij te dragen tot een ecologische bewustwording.
 
‘Goodvertising’ is verschenen bij Editions Leduc.s, Parijs.

(*) Sidièse is een van de zeven onafhankelijke bureaus binnen dit Europese netwerk dat ik in 2010 oprichtte vanuit België. DNS staat voor ‘Do not smile’, om de draak te steken met het idee dat duurzaam synoniem moet staan met dwingend, saai en vervelend. Naast Sidièse bestaat DNS uit Goodvertising (Denemarken), Tipping points (Duitsland), Creative Concern (Verenigd Koninkrijk), Silverback (Italië), Myra (Turkije) en Emulations durables (België). 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier