SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Communicatie is niet levenslang veroordeeld tot de rol van schuldige, door Christophe Koninckx (Emulations durables)

Zaterdag 12 December 2015


Communicatie is niet levenslang veroordeeld tot de rol van schuldige,  door Christophe Koninckx (Emulations durables)
In Parijs is de klimaattop COP21 van start gegaan. En zoals iedere keer bij grote UNO-afspraken stelt zich de vraag van de sensibilisering van het grote publiek voor de milieuproblematiek. Hoe kan er druk worden uitgeoefend op de beleidsvoerders om tot een ambitieus en dwingend akkoord te komen? Hoe kunnen de burgers betrokken worden bij een beter inzicht in de ecologische uitdagingen en de noodzakelijke gedrags- en modelwijzigingen die zich opdringen? Hoe getuigen van engagement, participatie aan het debat en de actie? In deze context verscheen de Franse versie van ‘Goodvertising’, het werk van de Deense reclameman Thomas Kolster, een van de sprekers op de UBA Trends Day die op 10 maart zal plaatsvinden in Brussels Expo.
 
Reclame wordt vaak met de vinger gewezen vanwege zijn consumptiegerichte cultuur die geen voeling zou hebben met maatschappelijke en milieubekommernissen. In de ogen van heel wat medeburgers staat reclame uitsluitend voor de waarden van triomfantelijk kapitalisme, ontdaan van elke binding met de echte wereld en de reële belangen van de mens. Thomas Kolster presenteert een heel andere interpretatie: als reclame een deel is van het probleem, kan hij ook tot de oplossing behoren. Sidièse (Parijs), een bureau dat gespecialiseerd is in de maatschappelijke verantwoordelijkheid van merken en lid is van het DNS-netwerk (*), wilde ‘Goodvertising’ in Frankrijk publiceren: “We ijveren al jaren voor de verdediging en de promotie van een verantwoordere en dus efficiëntere communicatie”, aldus oprichter Gildas Bonnel. “Onze samenleving is ziek van afkeuring, van te weinig vertrouwen. Communicatie heeft de plicht de leden van het maatschappelijke corpus opnieuw met elkaar te verbinden. Dat vraagt om positieve, creatieve, voor de mens nuttige communicatie die ieders positie respecteert. Dat is wat onze tijd verwacht.”
 
Om zijn demonstratie te beginnen neemt Thomas Kolster ons meteen mee naar een aangedikte beschrijving van het overdreven reclame-universum waarin we actief zijn. Hij nodigt ons uit om ons voor te stellen waar we in 2025 zouden kunnen staan met communicatie die de mens en de planeet opnieuw centraal stelt. Hij vraagt: “Zet jij je klanten aan tot een gezonder leven dat meer aansluit bij de menselijke gemeenschap of blijf jij je kop in het zand steken met een merk dat mensen in een egocentrische positie dwingt?” Hij stelt vast: “Reclame kadert nog te vaak binnen dezelfde bedrijfslogica die zich concentreert op winst, zonder authentieke aandacht voor het welzijn van de gemeenschap.”
 
‘Goodvertising’ zet het uitzonderlijke creatieve werk van meer dan 120 campagnes uit de hele wereld in de verf, rond de grote thema’s van duurzame ontwikkeling. Aan de hand van vele interviews met NGO-, bedrijfs- en regeringsleiders, alsook de analyse van talrijke cases, benadrukt het boek de positieve kracht van reclame en zijn potentieel om maatschappelijke verbetering te bevorderen alsook bij te dragen tot een ecologische bewustwording.
 
‘Goodvertising’ is verschenen bij Editions Leduc.s, Parijs.

(*) Sidièse is een van de zeven onafhankelijke bureaus binnen dit Europese netwerk dat ik in 2010 oprichtte vanuit België. DNS staat voor ‘Do not smile’, om de draak te steken met het idee dat duurzaam synoniem moet staan met dwingend, saai en vervelend. Naast Sidièse bestaat DNS uit Goodvertising (Denemarken), Tipping points (Duitsland), Creative Concern (Verenigd Koninkrijk), Silverback (Italië), Myra (Turkije) en Emulations durables (België). 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

New Job@Proximus, volume 2: Applied Digital Innovation Manager

New Job@Proximus, volume 2: Applied Digital Innovation Manager



DOSSIER  



De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie 2017: 13 winnaars  


Hoewel de organisatoren het aantal dossiers dat oorspronkelijk ingediend werd niet aankondigden, waardoor er geen vergelijkingen kunnen gemaakt worden van het ene jaar ten opzichte van het andere,...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier