SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Pierre Lebecque : Musimap, de Belgische muzikale zoekrobot tussen mens en machine

Woensdag 9 December 2015


Pierre Lebecque : Musimap, de Belgische muzikale zoekrobot tussen mens en machine
Van Spotify tot Discogs, Last fm, Apple Music en YouTube, allemaal draaien ze nu al voor een significant deel op relaties tussen de verschillende artiesten en genres en de bijhorende muziekaanbevelingen. De Belgische start-up Musimap wil met zijn intelligent model een nieuwe dimensie in dat domein toevoegen en het pitchen naar mensen die werkzaam zijn in de audiovisuele sector. De omvangrijke database van Musimap bestaat intussen uit 50 miljoen nummers, 4 miljoen artiesten en 750 miljoen relaties. In totaal zal het tegen eind dit jaar de kaap van de 3 miljard datapunten ronden. We vroegen grondlegger, medeoprichter en head of research Pierre Lebecque hoe Musimap dit model wil commercialiseren.
 
Hanteert Musimap louter een b2b positionering?

Musimap positioneert zich als een geïntegreerde technologische oplossing in gepersonaliseerde muziekaanbevelingen voor de b2b-markt. Het wil alle bedrijven bedienen die muziek integreren in hun aanbod: online muziekdiensten, digitale radio's, telco's, de audiovisuele sector, muzieklabels, publishers, communicatiebureaus, ticketing bedrijven, clubs en festivals, horeca, enz. De testen voor de b2b markt beginnen in januari. Op basis van die feedback kunnen we onze vereenvoudigde b2c versie voltooien. We zien echter meer in een b2b2c filosofie via strategische partnerships. We kijken naar bedrijven die over een kritische massa beschikken om zo een groot aantal eindgebruikers te bereiken. We plannen tests met een streaming platform, een sociaal netwerk en een label-publisher. Het is dus niet de bedoeling dat we ons positioneren als een concurrent tegen dat soort bedrijven. 

Hoe differentiëren jullie zich t.o.v. andere muziekaanbevelingendiensten?

Musimap staat voor een hybride oplossing van menselijke expertise en een automatisch algoritme, tussen harde en zachte wetenschappen zeg maar. Ons algoritme dat rekening houdt met emoties en andere invloeden is doordrongen van de principes die eigen zijn aan de menselijke cognitie. We staan dus veraf van een klassieke statistische methodologie en bieden een hypergepersonaliseerde aanbeveling. De traditionele systemen kunnen tien verschillende stemmingen (moods) onderscheiden terwijl Musimap er maar liefst 400 heeft; Spotify dat de dienst The Echo Nest gebruikt, onderscheidt 10 luistercontexten tegenover 100 bij ons. Er zijn verschillende start-ups die allerlei deeloplossingen voorstellen, maar wij hebben de ambitie om een geïntegreerde technologie aan te bieden.

Hoe ziet het businessmodel eruit?

We kozen voor een b2b model waarmee we licenties van onze technologie aan geprivilegieerde partners in elk marktsegment aanbieden. Onze technologie biedt unieke mogelijkheden op het vlak van music mapping, playlisting en een 2D en 3D interface voor muzikale zoekopdrachten. We sloten al enkele contracten af met onder meer Intelligent Headset (hi-tech hoofdtelefoon), Nwave (3D en D4 animatie in cinema), Just Temptation (muziekdiensten voor films), Rendez Vous Digital (compilaties en playlists op grote schaal) en Sounderbox (participatieve playlists). We bekijken ook de opties om een test op te zetten met een van de belangrijkste streamingplatformen.

Welke concrete oplossingen zijn er voor productiehuizen en communicatiebureaus?

We werkten Pingtrax uit, een eerste zoekinterface en playlisting dienst die gericht is op de audiovisuele sector. Dankzij de tool kunnen producers, programmeurs, adverteerders en communicatiebureaus eindelijk een digitale muziekassistent inzetten die hun verwachtingen overtreft. Met Pingtrax kunnen ze het juiste geluid vinden d.m.v. 'soundlike', spreektaal, alsook door te zoeken op 55 gewogen parameters zoals muziekstijl (389 verschillende stijlen, nvdr.) of aantal bpm's.

Willen jullie onafhankelijk groeien of in de schoot van een groter bedrijf?

Ik wil vooral een belangrijke bijdrage leveren aan het ontdekken van muziek. We staan open voor partnerships met alle bedrijven die de ervaring van de luisteraars kunnen verbeteren. Strategische partnerships met grote mediagroepen of internet- en it-bedrijven kunnen onze technologie ingang doen vinden bij een groot publiek.

Denken jullie ook aan een gelijkaardige dienst voor andere 'culturele' producten zoals boeken, films, video games...?

De problematiek van overvloed in het digitale tijdperk beperkt zich niet alleen tot muziek, dus dat motiveert ons wel. Ons systeem leent zich daar relatief makkelijk toe, maar een R&D fase is wel nodig aangezien elke sector zijn bijzonderheden kent. De parameters zouden aangepast moeten worden – het lexicon van cinema is bijvoorbeeld niet dat van muziek – , maar het zoeken in functie van je persoonlijkheid, je stemming en de context volgt wel dezelfde methodologie.
 



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus


De uitdagingen voor krantenuitgevers in de digitale lezersmarkt   


De papieren krant bleef ook nog in 2016 de hoeksteen van het bereik van de nieuwsmerken, maar de switch naar de digitale consumptie is ook in de krantenwereld ingezet. Op basis van gesprekken met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier