SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

A little less conversation, a little more action, door Geoffrey Hantson (Happiness)

Woensdag 9 December 2015


A little less conversation, a little more action, door Geoffrey Hantson (Happiness)
Eén enkel klein lampje verlicht de slaapkamer. Het zou best gezellig kunnen zijn. Hij ligt aan zijn kant. Zij aan de hare. Allebei staren ze naar het plafond. Onuitgesproken woorden hangen in de lucht. Ook stiltes kunnen luidruchtig zijn.

“Wat scheelt er toch?”
- “Je ziet me niet meer graag”
“Huh?”
- “Je ziet me niet meer graag”
“Maar, ik zie je wel graag. Ik zeg dat toch vaak?”
- “Ja, maar je toont het zo weinig.”

Herkenbaar? Toch een beetje, niet? Opmerkelijk is dat dit net zo goed een doordeweeks geneuzel zou kunnen zijn tussen een merk en zijn publiek. Merken vertonen namelijk hetzelfde gedrag: ze zeggen veel, maar ze tonen het zo weinig.

Onze generatie is grootgebracht met het AIDA-model: Attention, Interest, Desire, Action. Een model uit het pre-Facebook, pre- Google en pre-nog-veel-meer tijdperk. Berg uw chrysanten echter maar weer op, we hoeven dat model niet noodzakelijk te begraven. Zolang we maar met zijn allen akkoord gaan dat we het AIDA-model voortaan van rechts naar links lezen: Action first!

“Hoe bedoel je, ik toon het zo weinig?”
- “Ja, gewoon, je toont het niet”
“Maar als ik het zeg, dan meen ik dat toch?”
- “Ja, maar dan voel ik het niet.”

In dit heerlijke nieuwe tijdperk kunnen merken zich niet langer beperken tot zeggen wat ze doen. Ze moeten ook doen wat ze zeggen. En om gehoord te worden kunnen ze best ook hun publiek tot actie inspireren. Gedrag komt voortaan heel bewust voor bewustmaking. Want zelfs bij bewust- makings- of perceptiecampagnes zullen mensen die je iets laat doen de boodschap veel sneller oppikken.

Zeg dus niet dat je merk mode-bewuster is dan ‘ze’ wel denken. Maar bewijs het door het ‘mode-object’ van het jaar uit te vinden. Zeg niet dat schaduw belangrijk is in de preventie van huidkanker, maar geef mensen eerst een goede reden om schaduw op te zoeken. De boodschap dringt nadien veel beter door.

Merken moeten gedrag tonen en hun publiek aanzetten dat ook te doen. Alleen op die manier kan je vandaag ook écht iets betekenen. Alleen op die manier kan je je dure plaats verdienen in het belangrijkste medium van allemaal: de conversatie.

Laten we wel realistisch blijven. Het is een illusie om te denken dat merken zomaar rechtstreeks gedrag kunnen bewerkstelligen of veranderen. Meestal zijn mensen namelijk te weinig geïnteresseerd in wat merken willen. De rol van merken kan er wél in bestaan om een omgeving te creëren of inspiratie te verlenen om een bepaalde gewenste gedragsverandering mogelijk te maken.

Welk(e) gedrag(sverandering) willen we faciliteren?

In een marketingwereld waar actie de nieu- we religie wordt zou het vraag nummer een moeten zijn op elk briefingsdocument. Uit- eindelijk moet je ook in de religieuze wereld eerst een mirakel verrichten voor je heilig verklaard wordt. Alleen maar zeggen dat je mirakels verricht is ook in de marketing niet langer zaligmakend.

Geoffrey Hantson,
Chief Creative Officer - Happiness Brussels - Saigon - Anywhere 



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS




INTERVIEW

Ignace De Nollin (Colruyt Group):

Ignace De Nollin (Colruyt Group): "Apporto vertrekt vanuit ons maatschappelijk engagement"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier