SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

A little less conversation, a little more action, door Geoffrey Hantson (Happiness)

Woensdag 9 December 2015


A little less conversation, a little more action, door Geoffrey Hantson (Happiness)
Eén enkel klein lampje verlicht de slaapkamer. Het zou best gezellig kunnen zijn. Hij ligt aan zijn kant. Zij aan de hare. Allebei staren ze naar het plafond. Onuitgesproken woorden hangen in de lucht. Ook stiltes kunnen luidruchtig zijn.

“Wat scheelt er toch?”
- “Je ziet me niet meer graag”
“Huh?”
- “Je ziet me niet meer graag”
“Maar, ik zie je wel graag. Ik zeg dat toch vaak?”
- “Ja, maar je toont het zo weinig.”

Herkenbaar? Toch een beetje, niet? Opmerkelijk is dat dit net zo goed een doordeweeks geneuzel zou kunnen zijn tussen een merk en zijn publiek. Merken vertonen namelijk hetzelfde gedrag: ze zeggen veel, maar ze tonen het zo weinig.

Onze generatie is grootgebracht met het AIDA-model: Attention, Interest, Desire, Action. Een model uit het pre-Facebook, pre- Google en pre-nog-veel-meer tijdperk. Berg uw chrysanten echter maar weer op, we hoeven dat model niet noodzakelijk te begraven. Zolang we maar met zijn allen akkoord gaan dat we het AIDA-model voortaan van rechts naar links lezen: Action first!

“Hoe bedoel je, ik toon het zo weinig?”
- “Ja, gewoon, je toont het niet”
“Maar als ik het zeg, dan meen ik dat toch?”
- “Ja, maar dan voel ik het niet.”

In dit heerlijke nieuwe tijdperk kunnen merken zich niet langer beperken tot zeggen wat ze doen. Ze moeten ook doen wat ze zeggen. En om gehoord te worden kunnen ze best ook hun publiek tot actie inspireren. Gedrag komt voortaan heel bewust voor bewustmaking. Want zelfs bij bewust- makings- of perceptiecampagnes zullen mensen die je iets laat doen de boodschap veel sneller oppikken.

Zeg dus niet dat je merk mode-bewuster is dan ‘ze’ wel denken. Maar bewijs het door het ‘mode-object’ van het jaar uit te vinden. Zeg niet dat schaduw belangrijk is in de preventie van huidkanker, maar geef mensen eerst een goede reden om schaduw op te zoeken. De boodschap dringt nadien veel beter door.

Merken moeten gedrag tonen en hun publiek aanzetten dat ook te doen. Alleen op die manier kan je vandaag ook écht iets betekenen. Alleen op die manier kan je je dure plaats verdienen in het belangrijkste medium van allemaal: de conversatie.

Laten we wel realistisch blijven. Het is een illusie om te denken dat merken zomaar rechtstreeks gedrag kunnen bewerkstelligen of veranderen. Meestal zijn mensen namelijk te weinig geïnteresseerd in wat merken willen. De rol van merken kan er wél in bestaan om een omgeving te creëren of inspiratie te verlenen om een bepaalde gewenste gedragsverandering mogelijk te maken.

Welk(e) gedrag(sverandering) willen we faciliteren?

In een marketingwereld waar actie de nieu- we religie wordt zou het vraag nummer een moeten zijn op elk briefingsdocument. Uit- eindelijk moet je ook in de religieuze wereld eerst een mirakel verrichten voor je heilig verklaard wordt. Alleen maar zeggen dat je mirakels verricht is ook in de marketing niet langer zaligmakend.

Geoffrey Hantson,
Chief Creative Officer - Happiness Brussels - Saigon - Anywhere 



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier