SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'Trustpoints', zei u?

Vrijdag 4 December 2015


'Trustpoints', zei u?
In oktober nodigde ZenithOptimedia de markt uit te luisteren naar verschillende inzichten betreffende het transformatieproces dat marketing momenteel doormaakt. Lessen die het mediabureau samenvatte in een slogan die klinkt als een leuze: ‘In Brand Purpose we trust, in Trustpoints we believe’.  ‘Trustpoints’ in plaats van touchpoints, inderdaad. Davy Caluwaerts, managing director van Vivaki Belgium, blikt terug op de presentatie en geeft tekst en uitleg over het initiatief van de mediagroep die hij nu leidt samen met Philippe Cavadini.  
 
Met het ROI Tracker onderzoek dat sinds 2004 de efficiëntie van de contactpunten meet, beschikt ZenithOptimedia beslist over een indrukwekkende databank en een waardevolle tool voor de optimalisatie van de efficiëntie van de marketingmix. In combinatie met The Tell Tale – de codenaam van een reeks discussiegroepen die de consumenten ondervragen over producten en sectoren – doen de vaststellingen uit de ROI Tracker het mediabureau besluiten dat ons vak zijn visie op Paid Owned Earned strategieën moet herzien.
 
“De versnippering gaat alsmaar sneller en de digitalisering wordt alsmaar belangrijker, wat heuse aardverschuivingen veroorzaakt”, aldus Davy Caluwaerts. “Deze veranderingen hebben een impact op de producten en diensten. Ze leiden tot steeds meer instap- en interactiepunten. Ze beïnvloeden ook de storytelling, wat steeds meer ervaringen en almaar meer data mogelijk maakt.”
 
ZenithOptimedia diepte dit gegeven uit via een onderzoek dat in april gevoerd werd in België, bij een steekproef van 1000 mensen. Voornaamste vaststellingen: de ‘consumer journey’ wordt complexer en de meeste Belgische consumenten zowel in het noorden als in het zuiden (respectievelijk 62% en 65%, nvdr) vinden dat merken te ‘luidruchtig’ zijn.
 
Andere vaststelling: een gebrek aan vertrouwen in de media en de merken. Op een schaal van een tot tien haalt de laatste categorie een hoogste score van 5,7 (5,9 in het noorden vs 5,7 in het zuiden), terwijl de media afklokken op 5,4 (5,5 vs 5,3). Daarmee volgen ze ver na privékringen (vrienden en familie), semi-privésferen (ONG’s, medisch onderzoek, verenigingen,…). Hun vertrouwensindexen liggen tussen 6,2 en 7,9. Enkel politici (3,9) en vakbonden (5) doen het minder goed.
 
Over merken gesproken, consumenten hechten in de eerste plaats belang aan begrippen als authenticiteit, kwaliteit en value. Ze schuiven het ‘echte’ karakter van het merk naar voren en halen de merken die een ‘ervaring’ opleveren eruit. Vandaar het nieuwe paradigma dat ZenithOptimedia voorstelt: laten we het begrip van de touchpoints die naar contacten verwijzen afschaffen, om ons te concentreren op de trustpoints die symbool staan voor een waarachtige relatie.
 
Als we zouden proberen een ‘KPI’ op dat vertrouwen te plakken, krijgen we enerzijds de rationele performantie-indicatoren met inbegrip van de afgeleverde informatie, expertise en belofte; anderzijds zijn er de emotionele indicatoren – interactie opbouwen en emotie doorgeven. 
 
Om dat vertrouwen op te wekken zijn owned media onmisbaar. In dat verband vermelden we de verkooppunten waar consumenten producten kunnen ontdekken en testen of samples die op diezelfde verkooppunten geactiveerd kunnen worden via evenementiële acties of pop-up stores die nog altijd erg populair zijn. 
 
Globaal wil het mediabureau de sector ertoe aanzetten na te denken over een ander POE-model, om te evolueren van een media centric naar een consumer centric model. Volgens ZenithOptimedia moet Owned voorzien worden van nieuwe attributen waardoor deze media meer content, meer beleving en waardevolle data kunnen genereren. Het bureau is ervan overtuigd dat de combinatie tussen Paid en ‘New Owned’ de magische oplossing biedt. Bij een zelfde Paid budget zou een toename van de New Owned met 5% leiden tot een verhoging met 10% van Earned; de efficiëntie zou met 20% stijgen. En daar ging het om.
 



ARCHIVE / AGENCIES - MEDIA

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus