SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

CIM Pers-Bioscoop: het begin van een nieuw tijdperk

Woensdag 25 September 2013


CIM Pers-Bioscoop: het begin van een nieuw tijdperk
De persbereikstudie van het CIM die op 24 september verscheen, luidt het begin van een nieuw tijdperk in, onder andere door de introductie van indicatoren die ook rekening houden met de digitale platformen en de halfjaarlijkse publicatie. Zoals Bernard Cools (Space), voorzitter van de TC Pers van het CIM samenvat: “We beginnen aan het onderzoek van het bereik van mediamerken ontstaan uit de wereld van de pers.”

Vermelden we in de eerste plaats dat de nieuwe studie voortaan drie leesindicatoren presenteert: eentje voor de papieren versie, eentje voor de papieren en digitale versies (pdf en apps, met uitzondering van de website) en tot slot een cijfer voor Total Brand. Dat omvat alle versies en alle platformen, met inbegrip van de websites.

Bij de nieuwe cijfers hoort een aantal regels. De eerste bepaalt dat de resultaten uit het onderzoek 2012-2013 niet vergeleken mogen worden met die uit de vorige resultaten, zelfs niet voor de LLP van de papieren versies. Verder geldt de absolute regel dat de Total Brand-indicator nooit als een variabele voor mediaplanning gebruikt mag worden. Hij dient enkel voor analytische bewerkingen: profielen, segmentaties en andere gekruiste gegevens. “De doelstelling van de indicator is voornamelijk de media een idee geven van de totale omvang van hun merk en de bijhorende doelgroepen. Tot daar en niet verder gaat de analyse”, benadrukt Cools.

Rest Paper + Digital, de indicator die de uitgevers graags als de nieuwe currency willen beschouwen. “Die zou gehanteerd moeten worden voor de mediaplanning, tenminste als wel degelijk blijkt dat de standaard commercialisering van de pers evolueert naar een gezamenlijke verkoop van Paper + Digital, parallel bij wat door de studie geregistreerd wordt. Dat is in elk geval wat de dagbladpers aangekondigd heeft voor het najaar van 2013.” Nog nieuw is het feit dat de studie voortaan elk semester zal verschijnen, op basis van een ‘glijdende’ field van 10.000 interviews. De volgende publicatie die gepland is voor maart 2014, berust voor de helft op de enquêtes die afgenomen worden tussen 1 december 2012 en 31 mei 2013 (en die onder de huidige publicatie vallen, want die dekt de periode van 1 juli 2012 tot 31 mei 2013) en voor helft op nieuwe enquêtes, afgenomen tijdens de periode van 1 juni tot 30 november 2013. De publicatie van de bereikcijfers van de GRP is wegens technische problemen uitgesteld.
 
Digital boost de bereikcijfers van de dagbladpers met 4%

Als het gaat om de vraag naar welke dragers de sterkste impact van digital voelen, zijn alle blikken natuurlijk gericht op de dagbladpers. Daarom publiceren we alvast de tabel hiernaast. Daaruit blijkt wel degelijk dat het de ‘kwaliteitskranten’ zijn die het meest bereik waarmaken op de digitale dragers.

Volgens de eerste analyses die Space doorvoerde op de Persstudie, bedraagt de digitale bijdrage (PDF + App) aan het bereik van de kranten +4%. Als we kijken naar de Total Brand (PDF + App + website) resultaten, realiseert de dagbladpers zelfs een groei van 20%. De best presterende titel op dat vlak is De Tijd, met +13% voor de Paper+Digital lezers en bijna een verdubbeling van het aantal lezers als we ook de website meerekenen. Voor de andere titels levert Paper+Digital minstens 3% extra ‘niet-papieren’ lezers netto. In Vlaanderen zijn de grote winnaars van deze oefening De Standaard en De Morgen (+10% elk), net zoals Het Laatste Nieuws (+9%) dat zijn plaats als grootste krant van het land nog verstevigt dankzij digital. Aan Franstalige zijde komt de Paper+Digital indicator het meest ten goede aan La Libre (+9%), L’Echo (+8%) en Le Soir (+7%). “In feite is het enkel Metro dat bijna geen extra lezers bijwint door digital”, benadrukt Space. Als we kijken naar de Total Brand, zijn de drie krachtigste merken - Het Laatste Nieuws met 1,569 miljoen lezers, Het Nieuwsblad (1,339 miljoen) en Sudpresse (644.000) – ook de drie eerste in de ‘Paper only’ ranking. De twee volgende - Le Soir (610.000) en La DH (575.000) – veroveren daarentegen elk een plaats in vergelijking tot de papieren rangschikking. In dat verband is De Standaard (524.000) de grote winnaar: de krant gaat vijf plaatsen vooruit.
 
De nieuwe indicatoren hebben minder impact op de magazinepers

Volgens de analyses van Space en in het licht van hun beperkte ontwikkeling inzake Digital, winnen de weekbladen gemiddeld 1% extra lezers netto met de Paper+Digital indicator; dat cijfer loopt op tot +7% als we kijken naar de Total Brand resultaten. De belangrijkste digitale expansie in Total Brand is logischerwijze voor economisch-financiële titels als Netto-Mon Argent (+89%) en Trends/Trends-Tendances (+39%), net zoals voor newsmagazines als Sport Foot/Sport Voetbal Magazine (+18%), Le Soir Magazine (115), Knack (114) of Le Vif-L’Express (113). Wat de digitale inbreng betreft, vertonen de maandbladen dezelfde kenmerken als de weekbladen: +1% bereik vanwege Paper+Digital tegenover papier. De winst is iets omvangrijker als we ook rekening houden met de website en bedraagt gemiddeld +9%. “Moto & Loisirs is de kampioen van de Paper+Digital expansie, maar de winst blijft beperkt tot 3%. En de meeste titels (27 op 42) winnen niets extra met deze indicator”, aldus Space. De Total Brand resultaten leveren het meest extra bereik op voor themabladen als AutoWereld (+46%), Ik ga bouwen/Je vais construire (+20%), Tu Batis, je Rénove/Beter (Ver)Bouwen (+18%), Vitaya (+18%), Menzo (+18%), Ché (17%) en Moto & Loisirs (+16%).

In feite zijn het de halfmaandelijkse bladen die het meest van digital profiteren, met soms aanzienlijke groeipercentages als we rekening houden met Total Brand. Dat geldt bijvoorbeeld voor Autogids (+50%) en Le Moniteur Automobile (+32%). In Total Brand zijn de vijf krachtigste magazinemerken zoals verwacht Dag Allemaal (1,586 miljoen lezers), Ciné Télé Revue (1,526 miljoen), Libelle (1,011 miljoen), Humo (881.000) en Story (741.400).
 
En de bioscoop?

Voor de bioscoop tot slot zijn de veranderingen niet van toepassing. Volgens de eerste analyses van regie Brightfish verklaarden 4.406.700 mensen het afgelopen jaar naar de bioscoop te zijn geweest. Dat levert een bereik 12+ van 47,3% op. “Het hoogste niveau in de CIM-studie sinds 2001”, aldus Brightfish. Het wekelijkse bereik gaat daarentegen met 12% achteruit en daalt tot 528.300 mensen die verklaren de afgelopen week naar de bioscoop te zijn geweest. De regie wijst op verschillende factoren die deze evolutie beïnvloed kunnen hebben. Zo speelde de slechte zomer van 2012 wellicht een rol, net zoals het vrij zwakke aanbod tijdens het eerste semester van 2013 in combinatie met een bijzonder strenge winter. Brightfish signaleert nog twee methodologische factoren: het ontbreken van enquêtes in juni 2012 (een maand met hoge bezoekersaantallen in 2012) en het feit dat deze resultaten herverdeeld werden over juli en augustus 2012 (wat dan weer maanden met een zwakke programmering inzake kaskrakers was, gezien de Olympische Spelen in Londen).

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - DATA PLACE

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier