SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Marketing2020: de CMO als groeimotor binnen zijn bedrijf

Vrijdag 18 Oktober 2013


Marketing2020: de CMO als groeimotor binnen zijn bedrijf
In samenwerking met Roularta, Spencer Stuart en MetrixLab, droeg de UBA zijn steentje bij aan ‘Marketing2020 Organizing for Growth’, de uitgebreide internationale enquête die gevoerd wordt door het consultancybedrijf EffectiveBrands. Volgens de vele bedrijven en organisaties die aan het project meewerkten, gaat het om het meest ambitieuze wereldwijde programma ooit rond marketing leadership.

Het onderzoek bestudeert de rol van marketing in de business strategie, de modaliteiten voor de optimale organisatie van een marketingdepartement, de kwaliteiten en attitudes van CMO’s, enzovoort. Het omvat enerzijds een kwantitatief luik waaraan 2000 marketeers deelnamen, waaronder 300 Belgen, en anderzijds een kwalitatief luik. Dat bestaat uit meer dan 300 interviews, waarvan twintig met Belgische CMO’s en CEO’s. De besluiten vormen een welgekomen tegengewicht voor de alarmerende signalen uit een ander recent onderzoek dat The House of Marketing en de BMMA voerden bij Belgische CEO’s. Zij schenen de marketingfunctie als ‘matig belangrijk’ te beschouwen. Dat is in deze studie helemaal niet het geval. Voor Mark Visser, partner bij EffectiveBrands, is de rol van de marketeers duidelijk gewijzigd: “De ‘brand lovers’ die onder druk van de crisis hun efficiëntie moesten bewijzen, zijn geëvolueerd naar echte business marketeers die op significante wijze willen bijdragen tot de groei van hun bedrijf. Daar waar marketing tot enkele jaren geleden onder de vleugels van financiën zat, lijkt dat vandaag niet meer zo belangrijk. De CMO is van een spilzieke medewerker die binnen de raad van bestuur op weinig respect kon rekenen uitgegroeid tot een gelijke die zijn deel in de commerciële verantwoordelijkheid neemt.”
 
Voornaamste lessen:

- 58% van de marketingdepartementen werkt nauw samen met de CEO. Dat is 20% meer dan in 2008. Voortaan positioneert de CMO zich ook als copiloot. 52% van de groeiende bedrijven beschouwt marketing als strategisch; bij minder succesvolle bedrijven bedraagt dit percentage slechts 34%. Deze evolutie is duidelijker in B2C dan in B2B. In België is het genereren van leads de voornaamste factor om de efficiëntie te meten. In de rest van de wereld gaat het vooral om de gezondheid van het merk. Wereldwijd zouden marketingdepartementen specialisatie mogelijk moeten maken en de regio’s in staat stellen om sleutelinitiatieven te nemen, in plaats van zich uitsluitend te beperken tot grootscheepse internationale richtlijnen. 

- Top-down aanpak: merken moeten zo opgevat worden dat ze de globale commerciële doelstellingen en de integriteit van het merk dienen. In groeiende bedrijven sluit marketing sterke partnerships met de financiële afdeling, om de efficiëntie van de investeringen te verhogen, met IT om big data beschikbaar te maken en HR om het merk in de rekrutering, de evaluatie van de prestaties en opleidingen te integreren. 

- Groeiende bedrijven onderscheiden zich door het feit dat ze erin slagen profijt te halen uit big data en die te combineren met creativiteit. De rol van marketing is cruciaal: op basis van deze big data kunnen ze een exacte visie op de consumenten afleiden en hun voordeel doen met de complementariteit tussen gegevens en creativiteit. 

- Groeiende bedrijven mikken meer op de ontwikkeling van creatieve ideeën en het engagement van de consumenten. Een voorwaarde om grote ideeën op een succesvolle manier te ontvouwen, is de uitwerking van een ‘brand purpose’. 73% van de respondenten gelooft in het belang van een duidelijke doelstelling als essentiële voorwaarde voor groei. 

- Transparantie over de bedrijfsdoelstellingen in ruime betekenis blijft een belangrijk kenmerk van succesvolle bedrijven volgens 78% van de respondenten. Thema’s als duurzaamheid of ecologisch bewustzijn scoren sterker bij de Belgen (62%) dan in de rest van de wereld (34%). 

- Succesvolle bedrijven zorgen voor opleiding en ze ontwikkelen de kennis die de nieuwe technologieën en de realiteit van de consumenten vereisen. In België voelen marketeers zich helaas onvoldoende gevormd om de nieuwe uitdagingen aan te gaan.



ARCHIVE / ASSOCIATIONS

JOBS


INTERVIEW

Saskia Van Uffelen (Ericsson Belux) over communicatiedirecteurs 2.0

Saskia Van Uffelen (Ericsson Belux) over communicatiedirecteurs 2.0



DOSSIER  



Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus


De uitdagingen voor krantenuitgevers in de digitale lezersmarkt   


De papieren krant bleef ook nog in 2016 de hoeksteen van het bereik van de nieuwsmerken, maar de switch naar de digitale consumptie is ook in de krantenwereld ingezet. Op basis van gesprekken met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier