SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Harry Demey : The Spirit of the Valley - extreme inspiratie uit het Wilde Westen

Woensdag 14 Oktober 2015


Harry Demey : The Spirit of the Valley - extreme inspiratie uit het Wilde Westen
‘Als kinderen in een bollenwinkel’, zo voelden Peter Hinssen, Steven Van Belleghem en Harry Demey zich tijdens de trip die ze in 2013 samen met 17 andere CEO’s maakten doorheen Silicon Valley. Bedoeling van de reis: uitzoeken wat deze plek zo anders maakt, wat voor vernieuwingen ze nog in petto heeft en wat ondernemers er kunnen van leren. Harry Demey (CEO van LDV United) goot hun wedervaren in een boek dat zopas verscheen bij Lannoo Campus.

Hoe is het plan voor dit boek ontstaan?
Het is een onderdeel van een groter geheel. Aan het einde van onze rondreis engageerden de deelnemers zich om het ondernemerschap dat ze ginder ervoeren ook bij ons concreet te maken. Daartoe legden ze allemaal 2500 euro op tafel. Dat leidde tot het ontstaan van GForever – een stichting met de G van Goesting – die zich toelegt op projecten die tot innoverende en maatschappelijk nuttige oplossingen kunnen leiden. De eerste verwezenlijking was de Embracelet, een innovatief personenalarmsysteem voor actieve senioren dat in november op de markt komt. Het boek dat ontstaan is uit rondetafelgesprekken met de deelnemers achteraf, is bedoeld om al onze ervaringen samen te vatten en wil op zijn beurt inspiratie bieden aan ondernemers hier. De opbrengst gaat integraal naar GForever en zal gebruikt worden voor nieuwe projecten. Welke dat precies zullen zijn, moet nog bepaald worden, maar tegen de tijd dat je dit leest, zit ik samen met Peter, Steven en een stuk of twintig nieuwsgierige CEO’s op het vliegtuig naar Shanghai en Singapore voor een soortgelijke trip.

Zonder hier het hele boek te willen samenvatten, wat is jou vooral bijgebleven na je bezoek aan de Googles, Tesla’s en Taco Bells van deze wereld?
Er zijn zoveel dingen die indruk hebben gemaakt. Maar als ondernemer is het me vooral opgevallen dat ‘failure’ ginder ‘an option’ is. Zoiets bestaat hier niet: je onderneming zien mislukken wordt beschouwd als een schande en een tweede kans krijg je maar zelden. Verder lijkt het essentieel om maximum drie maanden te laten tussen een idee en de start van een project, anders is de kans groot dat er niets van in huis komt. Treuzel dus niet te lang en plan zeker niet op vijf jaar. Ook belangrijk hier is dat je beter op zoek gaat naar een goede reden om iets wel te doen dan om iets niet te doen: liever een yes dan een no. En tot slot moet je groots durven denken, vanuit een idee met een disruptief effect, het vermogen om iets op een andere manier te bekijken.

Waren jullie ervaringen volmondig positief dan? Bleven er nergens bedenkingen hangen?
Jawel, toch wel. Ik heb dingen gezien die ik zowel awesome als creepy vond, meer bepaald inzake big data. Weet je dat onze gastheren tijdens ons bezoek aan Twitter de allereerste tweet van elke deelnemer projecteerde? De uitdaging van hoe je als marketeer met big data moet omgaan, lijkt me enorm. Verder is het model van de Valley natuurlijk zeer prestatiegericht. En er komt sowieso een nieuwe bubbel. Niet iedereen kan miljardair worden. Maar de positieve vibe haalt het toch van de bedenkingen.

Hoe evalueer je het ondernemerschap in België vandaag?
Al bij al zijn we hier vrij goed bezig. Dankzij de opmars van de sharing economy kan iedereen een beetje z’n eigen baas zijn. De grootste uitdaging ligt bij de overheid die initiatieven als Uber en Airbnb zou moeten aanmoedigen, in plaats van zich te beperken tot krampachtige wetten uitvaardigen.

En wat voor uitdagingen zie je specifiek voor onze sector?
Er zijn nog te weinig slimme mensen die goed met digitaal kunnen omgaan. Tegelijk worden we nog te veel geconfronteerd met cowboys in de markt die ervoor zorgen dat reclame opnieuw irritant wordt. We moeten bijvoorbeeld respectvol met technieken als retargeting leren omgaan als we niet willen dat consumenten steeds meer naar allerlei vormen van ad blockers gaan grijpen.
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier