SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Lionel Benbassat (Eurostar): "Eurostar heeft een coherent verhaal nodig voor alle markten"

Donderdag 24 Oktober 2013


Lionel Benbassat (Eurostar):
Nu Eurostar de maturiteitsfase heeft bereikt in België, communiceert het minder agressief en promotioneel dan vroeger. Toch lanceert het merk van de hogesnelheidstreinen in het najaar van 2013 nog eens een mediacampagne in België. Lionel Benbassat, directeur marketing en merken van Eurostar, doet de strategie uit de doeken.

Eurostar heeft sinds 2011 zijn marketing gecentraliseerd voor zijn verschillende markten. Wat betekende dit voor de positionering van het merk Eurostar?
Sinds 2011 heeft Eurostar een coherent verhaal nodig dat toepasbaar is op onze verschillende markten. Dat betekent dat de communicatie van Eurostar een platform en toon moet vinden die overeenkomen met alle markten waarop we actief zijn. We hebben geanalyseerd wat typisch is voor Eurostar in de verschillende landen, wat het gemeenschappelijk punt was in de identiteit. Het merkplatform dat we daarop gecreëerd hebben kreeg de naam 'inspiring real connections'. Het gemeenschappelijke punt in het verhaal is de generatie die dankzij Eurostar de mogelijkheid heeft gekregen om te leven tussen de drie hoofdsteden (Brussel, Londen, Parijs, nvdr.), zowel professioneel als privé. Eurostar heeft meer dan elk ander transportmerk sterke lijnen gecreëerd tussen mensen, culturen en plaatsen waardoor ons merk een emotionele plek heeft gekregen in het leven van die mensen. We inspireren ons daarop. De campagne die nu gelanceerd wordt, is een van de eerste uitingen van deze nieuwe gemeenschappelijke identiteit.

Hoe zal de campagne eruitzien?
De campagne die gemaakt is door AMV BBDO en CLM BBDO, bestaat hoofdzakelijk uit twee spots, een die gericht is op Londen voor de Belgische en Franse markt, en een die gericht is op Parijs voor de Britse markt. Beide spots tonen de onverwachte kant van de steden door middel van opvallende beelden en video’s van echte mensen en locaties. Het idee is om zin te geven om de stad te verkennen. We tonen zaken die je op het eerste zicht niet zou tegenkomen, maar waar je een gezonde dosis serendipiteit voor nodig hebt. Beide spots eindigen met de slogan ‘De verhalen wachten’. In België focussen we op tv en online via YouTube. De campagne wordt versterkt door Eurostars eigen reclameplatformen, via sociale media, newsletters naar klanten, en in de stations. Voor de tweede etappe van de campagne doen we beroep op onze reizigers. We zullen hun vragen om hun verhalen en foto’s van Londen en Parijs te delen via de sociale mediakanalen met de hashtag #wheninlondon of #wheninparis. Daarnaast wordt er een microsite ontwikkeld om deze content te verzamelen. Elke week maken klanten met het beste verhaal kans op Eurostar-tickets. Al deze verhalen van reizigers worden aan het einde van het jaar trouwens gebundeld in een nieuwe versie van de campagne.

Eurostar focust sinds enkele jaren minder op de Belgische markt. Was Eurostar vroeger een groter merk in België?
We zijn in 2005 in België gestart vanuit een redelijke zwakke markt. Eurostar is erin geslaagd om die sterker te maken dankzij de kracht van ons product en sterke marketing. Nu we dezelfde penetratie hebben behaald als in andere markten, hebben we geen grote mediacampagnes meer nodig en is ons merk minder zichtbaar in België. Eurostar onderhoudt uiteraard zijn relatie met de consument onder meer via crm- en e-mailcampagnes. De Belgische markt is zeker niet minder belangrijk dan vroeger, maar Eurostar is nu eenmaal in een ontwikkelingsfase beland die anders is dan vroeger. Ons huidige objectief is om te groeien op andere markten. We hebben daarvoor investeringsmiddelen nodig, maar we moeten meer doen met minder middelen en daarom kunnen we niet om de drie maanden een grote mediacampagne opzetten in België. Dat geldt trouwens ook voor Frankrijk en Groot-Brittannië.



ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier