SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Florian Haller (Serviceplan): "We willen ons niet profileren als een netwerk"

Donderdag 24 Oktober 2013


Florian Haller (Serviceplan):
De Duitse Serviceplan-groep, omvat drie bureaus: Serviceplan, Plan.Net en Mediaplus. Die worden aangevuld met het creatieve bureau Gonzales in Antwerpen. CEO Florian Haller geeft tekst en uitleg over zijn plannen voor de Benelux-antenne.

Welke strategie ligt aan de basis van de investeringen van de Serviceplan-groep in België?
Toen mijn vader met zijn vennoot in 1970 het onafhankelijke reclamebureau Serviceplan uitbouwde, had hij al snel door dat communicatie meer omvat dan reclame. Het idee ontstond later om een 'house of communication' op te zetten, in plaats van een reclamebureau. Daarom vormden we vier bedrijven en plaatsten we ze onder hetzelfde dak: Serviceplan voor de creatie; Plan.Net voor de digitale expertise; Mediaplus als mediabureau en Facit als research instituut. Deze aanpak is nodig als je aan geïntegreerde communicatie wil doen. Na het eerste house of communication in München, deden we hetzelfde voor Hamburg en Berlijn. De volgende fase in onze expansie is het opzetten van communicatiehuizen in andere landen waaronder België (intussen is Serviceplan actief in twaalf landen, nvdr.) We zetten deze structuur op in België omdat Brussel in het hart van Europa ligt en aldus vele institutionele instellingen telt. Verder is er een aanzienlijk business potentieel door de vele hoofdzetels van bedrijven. Serviceplan wil vestigingen in prachtige steden waar creatieve mensen graag gedijen en Brussel is zo een stad. 

Wat zijn de ambities voor de Belgische antenne?
De structuur voor Serviceplan Benelux bestaat momenteel uit Serviceplan en Plan.Net die in hetzelfde gebouw huizen. De volgende stap is Mediaplus erin integreren, want de strategische knowhow inzake media is enorm belangrijk voor een communicatiegroep. Daarna moeten we onze visibiliteit op de Belgische markt vergroten, ook op creatief vlak. Onze Duitse vestigingen onderscheiden zich geregeld met Grand Prix. We willen even innovatief zijn in België en ook hier hoge ogen gooien op de award shows, maar voorlopig heeft dat nog geen prioriteit.

Serviceplan München en Benelux slaan de handen in elkaar voor het BMW-budget. Werken jullie nog voor andere klanten samen?
Dat is zeker de bedoeling. Voor BMW staan we in nauw overleg met elkaar, maar ook Weight Watchers is een klant waarvoor we samenwerken. Ik vind het wel belangrijk dat de meerderheid van de omzet in elk van onze vestigingen gegenereerd wordt door lokale bedrijven. Ik huiver van zogenaamde adaptatiebureaus.

Hoe kan je je als klein netwerk verdedigen tegen de steeds groter wordende netwerkstructuren?
We willen ons niet profileren als een netwerk. Als je ons vergelijkt met klassieke netwerken als Publicis/Omnicom of WPP, zie je dat we heel verschillend zijn. Ons doel is niet om een organisatie te worden die voornamelijk financieel gedreven is, maar wel om een geïntegreerde communicatiegroep op te zetten die een eigen filosofie en cultuur uitdraagt. Het grote verschil met netwerkstructuren is dat we creatie, media en digital onder een dak zetten. Klanten willen in een steeds meer gefragmenteerde mediawereld geïntegreerde concepten die uit hetzelfde bureau komen. Een ander verschil is dat er aan het hoofd van onze bureaus geen managing directors staan, maar wel partners. De twee directeurs van Serviceplan Benelux, Peter Vande Graveele en Nancy Delhalle, hebben elk een aandeel in Serviceplan waardoor de drive, klantgerichtheid en loyaliteit van het management automatisch groter wordt.

Er is momenteel veel te doen rond 'real-time campaigning'. Hoe kijk je daar tegenaan?
Het is een belangrijk topic, want het zal de toekomst van reclame worden. Als communicatiebureau, moet je nu een 'targeting' systeem bezitten. Bij Serviceplan gebruiken we N.e.r.o. , een eigen systeem waarmee je cookies kunt verzamelen over gebruikers. Het geeft informatie over wie naar je spot kijkt en dan heb ik het niet over demografische gegevens, maar eerder over de interesses van gebruikers. Dat is de kern van real-time advertising. Als je die informatie hebt, kun je de verschillende creaties segmenteren naargelang de interesses. Deze evoluties mogen reclamemakers echter niet beletten om een 'big idea' te creëren, want van daaruit vertrekt het nog altijd. 
 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus


De uitdagingen voor krantenuitgevers in de digitale lezersmarkt   


De papieren krant bleef ook nog in 2016 de hoeksteen van het bereik van de nieuwsmerken, maar de switch naar de digitale consumptie is ook in de krantenwereld ingezet. Op basis van gesprekken met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier