SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Bewust verkopen doet onbewust kopen, door Wim Hamaekers (managing partner Haystack International)

Vrijdag 2 Oktober 2015


Bewust verkopen doet onbewust kopen, door Wim Hamaekers (managing partner Haystack International)
In de marge van de UBA Academy waarvan MM partner is, laten we in deze rubriek de ‘experts-docenten’ van de Communication Master Classes aan het woord. Deze week legt Wim Hamaekers die de sessie rond In-store Communication van 13 oktober voor zijn rekening neemt, ons uit hoe in-store communicatie een maximale impact op het aankoopgedrag kan hebben.
 
Wie zijn product verkocht wil krijgen in de supermarkt, moet opboksen tegen 20.000 tot zelfs 30.000 andere producten. En dat terwijl de klanten in amper twee tot drie seconden beslissen of ze je product kopen of niet. En dus gaan producenten, groot en klein, de strijd aan via felle kleuren, creatieve verpakkingen, visuele hoogstandjes en knallende slogans. Instore communicatie wordt zo een beroep op zich.
 
Je moet als marketeer een bittere strijd leveren om je product aan de man te brengen. Want bij 80 procent van hun aankopen laten shoppers zich leiden door hun buikgevoel. Bovendien houdt slechts een op twee mensen zich aan zijn boodschappenlijstje en over 70 procent van onze aankopen beslissen we pas in de winkel. Onbewust worden consumenten geprikkeld en verleid door alles wat ze zien, horen, ruiken en proeven. Displays met geluid, de plaats die je product inneemt in het winkelrek, de slogan die je gebruikt,… Alles draagt bij tot de beslissingen die ze nemen in de winkel.
 
Als marketeer moet je in een paar seconden het verschil maken. Dat is de tijd die een shopper nodig heeft om te beslissen of je product in een schap naast tientallen concurrenten de moeite waard is. Hoe? Door consumenten te bevestigen in hun keuze, bijvoorbeeld. Ze willen producten terugvinden die ze kennen en waar ze naar op zoek zijn. Verse croissants wil je ruiken als je bij de bakker binnenkomt. En consumenten zullen je product ook sneller kopen als het opvalt en hun aandacht trekt. Contrasterende kleuren of displays die geur en geluid verspreiden, worden hier vaak voor ingezet.
 
Maar er is tegenwoordig meer nodig om een plaatsje te veroveren in de hoofden van de consument. Wist je dat mensen tijdens het winkelen maar 10 procent van de producten écht zien? Al de rest gaat op in het geheel. Het is daarom essentieel dat consumenten een fijn gevoel krijgen bij de aankoop van je product: beleving en verleiding zijn noodzakelijk bij offline shoppen. Laat ze kennismaken en de mogelijkheden ontdekken. Geef ze bijvoorbeeld de kans om te proeven van je nieuwe product of geef demonstraties om al de functies van het gadget duidelijk te maken. Betrek ze en zorg dat je een meerwaarde biedt.
 
Dat is de weg die supermarkten moeten inslaan als ze in de toekomst willen overleven. In een periode waarin we zowat alles online kunnen kopen, moet de supermarkt een inspiratieplaats worden. Eentje waar je naartoe gaat om nieuwe producten en mogelijkheden te ontdekken. Delhaize komt hier tegenwoordig sterk mee uit de hoek. Door hun slagerij zichtbaar te maken, krijgen de consumenten niet alleen bevestiging over de versheid van het product, ze zien ook hoe het eraan toe gaat en beleven het proces.
 
Om als marketeer het verschil te maken en zo de consumenten over de streep trekken, moet je weten hoe de klant zich voelt en naar wat hij op zoek is. Daarom is er onderzoek nodig naar de emoties die mensen ervaren tijdens het shoppen en welke impulsen hem (onbewust) beïnvloeden. Vragenlijsten zijn goed voor de bewuste keuzes, maar vooral neurotools zijn hier de sleutel tot succes. Want die brengen het emotionele en onbewuste proces in kaart. Met eye-tracking bijvoorbeeld kunnen marketeers perfect ontdekken wat de aandacht van de consument trekt en wat hen aanspreekt. Pas als we goed begrijpen hoe consumenten naar de winkel en de verpakkingen kijken, zullen we voorgoed voorbij de knallende promotieslogans geraken en kunnen marketeers gericht te werk gaan.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier