SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Jean-Marie Margrève (Strategie Agency): "We gaan een beetje 'Creaxial inside' stoppen in al wat we zullen ontwikkelen"

Vrijdag 11 September 2015


Jean-Marie Margrève (Strategie Agency):
Strategie Agency, de groep van Jean-Marie Margrève, breidt uit met de overname van het digitale bureau Creaxial dat in 2001 opgericht werd door Nicolas Bataille. Die blijft het bureau wel leiden en voor zijn klanten zorgen met het huidige team, vanuit hun kantoor in Waver. De overname moet de groei van Creaxial stimuleren (het bureau zal de vermelding ‘Part of Strategie Agency’ toevoegen aan zijn logo), de digitale expertise van Strategie Agency versterken en synergieën ontwikkelen, meer bepaald met Strategie One, de 1to1 en CRM divisie van de groep. Ter herinnering: Creaxial telt een team van een vijftiental mensen. Tot zijn klanten behoren Proximus, Ferrero, Spadel, Club Med, Beiersdorf, Velux en het onlangs gewonnen Europ Assistance. En natuurlijk… Media Marketing. Een gesprek met Jean-Marie Margrève en Nicolas Bataille, net voor ze hun unie officieel maakten.
 
Waarom besloot Strategie Agency om zijn digitale positie te versterken via een overname? Normaal verkiezen jullie toch interne expertise, door jullie bijvoorbeeld te omringen met ex-marketeers?
 
Jean-Marie Margrève: Mijn filosofie is altijd geweest om per expertise te werken, zowel in design als in activering, enzovoort. Eerst hebben we ons intern aan digital gewaagd, via Strategie One, onze 1to1 en CRM-afdeling. We zijn er echter nooit in geslaagd deze materie op transversale wijze binnen het bureau te beheersen, of toch niet zoals ik wilde. Sinds twee jaar heb ik tal van digitale bureaus bezocht en geanalyseerd. De keuze voor Creaxial en Nicolas lag voor de hand: ze bestaan veertien jaar, ze zijn rendabel, kunnen mooie referenties en een interessante klantenlijst voorleggen, geven blijk van ondernemerschap, enzovoort. Het bureau en het digital native team weten heel goed wat een klant overtuigen en behouden betekent. Ook de mindset en de verstandhouding tussen de teams zat goed, dat is ook belangrijk.
 
Nicolas Bataille: Dat was inderdaad een van de dingen die Jean-Marie wilde: een team – en niet zozeer een merk – integreren. De medewerkers die de harde kern van Creaxial vormen, beschikken gemiddeld over acht jaar anciënniteit. En dan zijn er de nieuwe rekruten, zoals Gilles Deketelaere (ex-McCann Lowe, These Days, LBi en recenter CD van IDweaver/Air Digital, nvdr) die bij ons aan de slag ging als creative technologist. Deze mix van senior teams met de on- en offline ervaring van iemand als Gilles zijn ontegensprekelijke troeven voor een bureau als het onze.
 
Jullie gaan het merk Creaxial dus behouden?
 
JMM: Creaxial wordt de vijfde tak binnen de groep, naast Strategie Com, Strategie Design, Strategie One en Aazio (dat gespecialiseerd is in de creatie van reclamevoorwerpen op maat), zonder Listen (marktonderzoek) te vergeten. Het bureau blijft in ‘stand alone’ modus werken, ook al zal er natuurlijk ‘Creaxial inside’ zitten in al wat we zullen ontwikkelen.
 
NB: Er zijn enorm veel interacties en synergieën die we kunnen ontwikkelen met alle entiteiten van de groep. Ze zullen ons hun aanbevelingen inzake activeringen, CRM, enzovoort kunnen doorgeven, terwijl Creaxial zijn digitale expertise kan inbrengen. Verder heeft mijn recente ervaring inzake pitches me geleerd dat we niet kunnen blijven zitten in onze comfortzone. Net zoals digital in alles zit, kunnen onze ideeën zich niet meer beperken tot digital, maar moeten ze zich globaal ontplooien op strategisch niveau.
 
Ga je de positionering van Creaxial veranderen?
 
NB: De eerste doelstelling is echt alle pijlers van Strategie Agency te digitaliseren. Maar op termijn, waarom niet? Klanten als Club Med of Europ Assistance hebben evidente noden in communicatie en 1to1. Met Strategie kunnen we hun morgen veel meer bieden dan wat ze vandaag van Creaxial mogen verwachten. Maar op korte termijn gaat Creaxial gewoon zijn klanten verder bedienen en zijn business uitbreiden, terwijl het ondertussen Strategie helpt om te digitaliseren.
 
JMM: We willen onze klanten de beste specialisten in hun respectieve disciplines geven. Dat willen we doen door de structuren te optimaliseren en dat gaan we doen met Creaxial, meer bepaald door de rekrutering van Nederlandstalige specialisten te versterken. Net zoals we gedaan hebben met Strategie Agency, waar 40% van onze medewerkers uit het noordelijke landsgedeelte komt.
 
Om het even over de groep te hebben… In juni bliezen jullie 27 kaarsjes uit in juni. Jullie behoren tot de oudste onafhankelijke bureaus van het land en werken voor trouwe klanten als D'Ieteren, AB Inbev, Mondelez, Reckitt Benckiser, Colruyt, Omega Pharma, Lampiris, Nutrition & Santé, Sofidel, enzovoort. Wat voor balans maken jullie op in 2015 en hoe evolueren de activiteiten?
 
JMM: Eind september sluiten we ons boekjaar af met een omzet van achttien miljoen euro, met inbegrip van Creaxial. Dat betekent een groei van 38% in vijf jaar. Met Creaxial erbij staat de groep voor 75 werknemers… Ik denk dat we tot de Belgische top vijf behoren. We hebben onze baseline van ‘Create to grow’ laten evolueren naar ‘Create, desire and growth’. Die weerspiegelt beter onze ambities.
 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - DIGITAL

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier