SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Géraldine Reinarz (Sodexo), juryvoorzitter van de Business to Business Press & Communication Awards

Donderdag 30 Juli 2015


Géraldine Reinarz (Sodexo), juryvoorzitter van de Business to Business Press & Communication Awards
Vorig jaar werden de Business to Business Press Awards, een initiatief van MM in partnerschap met B2B Press en de UPP, boven de doopvont gehouden. Ze bekroonden de titels in de Belgische en Luxemburgse vakpers op basis van hun pertinentie, efficiëntie en creativiteit. De eerste editie was een groot succes: er werden 64 dossiers ingeschreven, met vijftien laureaten. Voor de tweede editie verandert de prijs van naam en formaat, met de integratie van de B2B communicatiekanalen in ruime betekenis, naast de pers. Juryvoorzitter Géraldine Reinarz (communication manager Sodexo)  legt uit.

Vorig jaar zetelde je al in de jury van de B2B Press Awards en dit jaar ga jij de jurering in goede banen leiden als voorzitter. Vanwaar deze tweede deelname?

B2B communicatie is een vak apart dat sterk verschilt van B2C: het is een hele kunst tussen beide te jongleren, met de grens die hen onderscheidt te spelen. Ik werk al vele jaren in B2B communicatie en er was tot vorig jaar geen enkel evenement voor de ‘professionele’ consument. Het initiatief interpelleerde me dus, ook voor mijn werk bij Sodexo, waar we onze communicatie die tot dusver louter B2B was nu deels zien verschuiven naar B2C, door de introductie van de elektronische maaltijdcheques.

Wat is er veranderd tegenover vorig jaar?

Verschillende dingen. Vorig jaar werd het ons tijdens de jurering duidelijk dat er een verschil was tussen dossiers ingediend door bedrijven met communicatie als bedrijfsactiviteit (zoals de pers) en andere voor wie dat niet het geval is, maar die wel op regelmatige basis communiceren (communicatieafdelingen van instellingen bijvoorbeeld). Om beide beter te onderscheiden en evenveel kansen te geven, hebben we dat onderscheid ingevoerd en de naam veranderd in Business to Business Press & Communication Awards. Zo verruimen we ook onze doelgroep.

Het onderscheid tussen print en digital is ook afgeschaft.

Inderdaad. Het is altijd lastig om beide precies van elkaar te onderscheiden, dus hebben we de categorieën vereenvoudigd en beide samengevoegd. In de jury hebben we ook gestreefd naar een evenwicht tussen leden uit digital en uit print. Dat maakt het allemaal wat makkelijker. Ook goed nieuws is dat er geen fee meer gehanteerd wordt voor de inschrijving van de dossiers.

Wat voor criteria worden er gehanteerd bij de beoordeling?

Samengevat kun je stellen dat de jury de dossiers beoordeelt op hun pertinentie, organisatie (van de kanalen), de efficiëntie, de creativiteit, de opvolging en last but not least de kwaliteit. Je mag niet vergeten dat lezers in B2B minder tijd hebben dan in B2C. Je moet ze dus meteen mee hebben. Een verzorgde copy is dus essentieel; wat dat betreft mag het niveau best naar omhoog.

Heb je tips voor kandidaat-deelnemers?

Om te beginnen moeten ze de template volledig en op een duidelijke manier invullen. In feite zouden ze naar ons moeten communiceren met hun case alsof wij hun klant zijn, zichzelf verkopen zonder in platte commercie te vervallen. Verder is het belangrijk de deadlines te respecteren, zodat de jury de tijd heeft om maken alles beter verteerbaar. Tot slot wil ik nog meegeven dat B2B communicatie volgens mij altijd moet kaderen in de bedrijfsstrategie. Het mag per definitie niet om een one shot gaan. Dat moet voelbaar zijn in het dossier. En als je over cijfers beschikt om de efficiëntie van je communicatie te staven, voeg die dan toe.

Genoteerd. Kun je nog even de sleuteldata herhalen?

`Dossiers indienen kan nog tot 28 september om 12u; dat doe je uitsluitend elektronisch via mm.be. De prijsuitreiking vindt ook dit jaar plaats in BOZAR, meer bepaald op 27 oktober. Hoe de ceremonie precies zal verlopen, moet nog verder gefinetuned worden, maar ik kan je alvast verklappen dat de winnende dossiers extra gepresenteerd zullen worden.
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier