SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Embracelet of wat er gebeurt als marketeers zich wagen op het IoT

Woensdag 29 Juli 2015


Embracelet of wat er gebeurt als marketeers zich wagen op het IoT
Geïnspireerd door een rondreis door Silicon Valley bedacht een groep van zowat twintig high profiles uit het bedrijfsleven – onder wie nogal wat marketeers - vijftien maanden geleden Embracelet, een innovatief personenalarmsysteem voor actieve senioren. In april van dit jaar raakt bekend dat hun start-up 4,5 miljoen euro extra kapitaal had opgehaald. In juni komt de slimme armband die gepositioneerd wordt als een personal assistant op de Belgische markt.

Met vier zijn ze, de werknemers die momenteel voltijds voor Uest, het bedrijf achter het merk Embracelet, aan de slag zijn. Onder hen Dirk Oosterlinck, ex-bpost en marketeer van het jaar 2012, maar vooral een van de oorspronkelijke oprichters, CEO Johan De Geyter (ex-Imec), Pascal Vancoppenolle, verantwoordelijk voor Embracelet in het zuiden van het land en Frankrijk, en Laurence Paulus als HR-directeur. Die laatste heeft de opdracht om op korte termijn vijftien nieuwe medewerkers voor Uest te vinden. Het zegt iets over de snelheid en vooral de ambitie waarmee Embracelet is opgestart. “Het unieke aan dit verhaal is dat Vlaamse ondernemers, bedrijfsleiders en kaderleden beslist hebben om samen een bedrijf op te richten”, zegt Dirk Oosterlinck. “Het is niet de normale manier van hoe een start-up tot stand komt, weg van de venture capitalists en bankiers. Toch starten we met de ambitie om een maatschappelijk probleem in de wereld te veranderen.” Het is een uitspraak die Dirk Oosterlinck vaker zal doen tijdens ons gesprek over de totstandkoming van Embracelet.

De nood aan gemoedsrust

Bijna 20 maanden zijn er verstreken sinds 20 gelijkgezinden uit de Vlaamse bedrijfswereld zich na een intensieve rondreis in Silicon Valley en Seattle engageerden om het ondernemerschap dat ze ervoeren in the Valley in een concreet product of service om te zetten. Onder hen onder meer communicatiespecialisten Harry Demey (LDV United), Marc Fauconnier (Famous), een marketeer als Marc Frederix (Nationale Loterij), CEO's als Hans Cools (Moore Stephens Belgium), Chris Van Doorslaer (Cartamundi), Luc Van Mol (ZEB) en Bart Claes (JBC) alsook Wouter Beke, de partijvoorzitter van CD&V en vreemde eend in de bijt. Allemaal waren ze op initiatief van Peter Hinssen en Steven Van Belleghem uitgenodigd naar de hoofdstad van onze technologische vooruitgang om te luisteren naar het ondernemerschap en de visie van Apple, Google, LinkedIn en enkele start-ups. Het was de allereerste keer dat Hinssen en Van Belleghem dit gezelschap van CEO's en ondernemers in hun zog hadden – normaal is de tour voorbehouden aan IT'ers.

Het is Christophe Degrez, CEO van Eneco België, die aan het einde van de rondreis het voorstel doet om elk 2500 euro op tafel te leggen en een bedrijfje te starten. Gforever is geboren – met de G van goesting – met als startkapitaal 50.000 euro. Doelstelling voor de komende maanden: regelmatig samenkomen en het gevoel dat ze in Silicon Valley hebben meegemaakt vertalen in ondernemerschap in Vlaanderen. “Uitgangspunt bij die brainstormings was telkens een specifiek maatschappelijk probleem proberen te detecteren”, herinnert Dirk Oosterlinck zich. “Tijdens een van die brainstorms, ruim een jaar geleden, focusten we op oudere mensen die alsmaar langer thuis willen wonen. Harry (Demey, nvdr.) vertelde het verhaal over zijn schoonvader die een keer gevallen was en twee dagen en nachten in zijn tuin gelegen had vooraleer hij gevonden werd. Harry's schoonvader wilde niet weten van zijn personenalarm omdat het lelijk was en het bovendien toch niet werkte in de tuin.” Het verhaal bleef hangen bij de ondernemers en zo ontstond het idee om een slimme en mooie armband te maken waarbij senioren permanent in verbinding kunnen staan met hun kinderen en zo nodig ook alarm slaan als er iets fout loopt. De merknaam Embracelet – een samentrekking van 'to embrace' (omarmen) en bracelet (armband) – volgde snel. 

Een mix van technologie en design

Na het idee begon de analyse van de markt en de productontwikkeling “We ontdekten dat er niet echt goeie alternatieven bestonden voor senioren”, aldus Oosterlinck. “De huidige personenalarmsystemen zijn rode en grijze knoppen aan een touw. Senioren vinden die lelijk en stigmatiserend en ze werken bovendien niet buitenshuis. De batterijen van andere wearables zoals de Apple iWatch zijn dan weer te weinig performant aangezien ze plat zijn na achttien uur. Senioren moeten het ding altijd aanhebben en zeker 's nachts en in de badkamer waar de meeste valincidenten gebeuren. Een derde punt was het netwerk. De armband moet overal werken waar er een gsm-netwerk is, niet alleen binnen.”. Met die vereisten ging het team aankloppen bij Johan De Geyter, via zijn verleden bij Imec gepokt en gemazeld in de wereld van chips en nanotechnologie. De Geyter kwam terug met de boodschap dat de armband technologisch haalbaar zou zijn, iets wat een jaar daarvoor trouwens niet zo zou geweest zijn. De chips worden immers kleiner, verbruiken minder en de batterijen worden performanter. Het basisidee van wat het toestel moet kunnen is er: de batterij gaat veertien dagen mee met slechts een laadduur van een uur; is waterdicht en werkt op elke locatie waar er een gsm-netwerk is. Bovendien is de software personaliseerbaar. Bijna een jaar na het wilde idee in de heuvels van San Francisco is er een eerste werkend prototype.

De realisatie van het product vergt natuurlijk meer kapitaal. Zeventien van de twintig oorspronkelijke oprichters brengen in totaal een half miljoen euro eigen middelen in en starten de aparte nv Uest op met Gforever als overkoepelende aandeelhouder. “Het geld diende enerzijds voor de technische kant en anderzijds voor het design van het prototype”, legt Dirk Oosterlinck uit. “Ondertussen peilden we ook naar de interesse op de markt. Dat deden we door een website te bouwen en Google Adwords zoals 'vallen', 'verdwalen', 'personenalarm' te kopen om mensen naar de site te leiden. Zo kregen we directe feedback en een zicht op hoeveel mensen interesse hadden. Best veel, zo bleek, zowel van consumenten als apothekers, zorgwinkels en mutualiteiten. Het sterkte ons in de overtuiging dat de huidige oplossingen niet voldeden”, aldus Oosterlinck. Nadat het product op punt stond, begon de zoektocht naar vers kapitaal om het product echt op de markt te krijgen. Uest besloot om dat geld – wederom – niet te gaan zoeken bij venture capitalists of bankiers, maar bij gelijkgezinde ondernemers. In januari begon de zoektocht en in april werd de kapitaalsronde gefinaliseerd. Liefst 39 nieuwe aandeelhouders – onder wie Marc Coucke, oprichter van Omega Pharma – brachten 4,5 miljoen extra middelen in de start-up in. In juni worden de eerste 100 exemplaren van Embracelet geleverd voor de mensen die het vooraf besteld hebben. In september wordt het definitief op de markt gebracht. Imec Taiwan staat in voor de productie, terwijl het design en het technische concept van Belgische makelij zijn.

Gericht op jonge senioren en hun kinderen

Met Pieter Goiris, Erwin Jansen en Gio Canini kwamen er bij de nieuwe kapitaalsronde drie nieuwe communicatiebureaubazen bij het al gevuld groepje communicatiespecialisten binnen Uest. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat er aan het merk Embracelet buitengewone zorg wordt besteed. “We positioneren dit als een consumentenproduct en -service naar senioren en bij uitbreiding de mensen die om medische redenen nood hebben aan zo een alarm”, zegt Dirk Oosterlinck. “Ik denk aan onder meer mensen die lijden aan jonge dementie, epilepsie-aanvallen, Alzheimer,... Embracelet beantwoordt aan de vraag naar gemoedsrust voor de senioren en hun familie en naar het comfort om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. De volledige markt van zulke alarmen is momenteel gericht op 80-plussers, aangezien de huidige systemen lelijk zijn, alleen binnen werken en niet de modernste technologie gebruiken. Wij willen de iets jongere senioren bereiken. We onderscheiden ons verder van de huidige oplossingen door een echt merk neer te zetten. Mensen moeten voor Embracelet kunnen kiezen. Ik verwacht wel dat we concurrentie gaan krijgen. De markt van de wearables is in volle evolutie”, aldus nog Dirk Oosterlinck.

De soft- en hardware in de armband mag dan wel ingewikkeld zijn, het toestel zelf is behoorlijk gebruiksvriendelijk. Het slimme horloge dat te koop (399 euro) of te huur is (29 euro per maand) heeft drie basisfuncties: een klok, batterijstatus en andere informatie en een alarmfunctie (door je vinger twee seconden ingedrukt te houden op het scherm). Daarnaast bestaat Embracelet uit een service abonnement in de vorm van een smartphone app (9,5 euro per maand) waarmee de familie de handel en wandel van oma of opa kan volgen. Als de oudere persoon alarm slaat, worden zijn connecties een voor een – tot er iemand antwoordt – verwittigd. Elke connectie kan alles integraal volgen. Er is ook nog een optionele alarmservice (12 euro per maand) waarbij het alarmsignaal rechtstreeks naar een professioneel callcenter wordt gestuurd. Mogelijk worden er in extremis nog functies aan toegevoegd, afhankelijk van de directe feedback van de eerste klanten.

De promotie van Embracelet start pas in september, tegelijkertijd met de officiële lancering in België. LDV United zal instaan voor de algemene communicatie terwijl Famous Relations, de nieuwe PR-entiteit binnen Famous, de persrelaties voor zijn rekening neemt. “Dat zijn de twee hoofdassen in onze communicatiestrategie”, zegt Oosterlinck. “De doelgroep mag dan wel ouder zijn, toch zullen we vooral op digitale communicatie via onze website en sociale media inzetten. We hebben ook een partnership met Zorgbedrijf Antwerpen. Aanbevelen is in deze doelgroep beter dan luid te roepen.” Als voornaamste distributiekanaal kiest Embracelet trouwens ook voor de eigen website. Daarnaast zijn er gesprekken aan de gang om het vanaf september aan te bieden in elektrozaken, apothekers en zorgwinkels. Verder zijn partnerships met rusthuizen en serviceflats mogelijk. “We starten in België om vervolgens tegen eind 2015 klaar te zijn voor de verkoop in Nederland en daarna volgen de andere buurlanden”, aldus nog Oosterlinck over de internationale ambities. “In principe zijn we klaar om overal ter wereld te lanceren. Een product als Embracelet kan je niet rendabel krijgen als je je alleen maar richt op je thuisland. Daar is de ontwikkeling veel te duur voor. We moeten nu afwachten hoe snel de expansie zal gaan.”

Op de vraag of het bedrijf al nadenkt over andere producten of merken, blijft Oosterlinck vaag. “Uest wil als bedrijf generaties met elkaar verbinden met technologie. Vanuit die missie zullen we nadenken wat dat nog kan betekenen. Wie weet maken we nog andere versies van Embracelet. De enige manier om vooruit te gaan in deze wereld is om sneller dan je concurrenten in te spelen op technologische evoluties”, besluit hij. Of Embracelet een voorbode mag zijn op meer vernieuwende manieren om een bedrijf te starten in België, valt nog te bekijken. Dit verhaal toont alleszins dat er potentieel is om maatschappelijke problemen te verhelpen via technologie, zelfs in de moeilijke ouderenmarkt, een doelgroep waar marketeers en tech-ondernemers tot voor kort weinig acht op sloegen. 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier