SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Inside the Film Jury: Jan Macken

Zondag 28 Juni 2015


Inside the Film Jury: Jan Macken
Een kort gesprek met Jan Macken (TBWA Brussels) die in de Filmjury zetelde.
“Zeven dagen lang in het donker leven. Eerst dachten we dat we er niet zouden in slagen. De twee eerste dagen moet je je werk doen, ook al is het erg frustrerend om echt heel slecht werk te zien. Dat moet je overleven om de shortlist te kunnen opstellen en je bent al heel blij als je twee goede films per uur te zien krijgt. De derde dag begin je te zien wat er de shortlist zal halen. Eerst discussieer je niet, maar later, als je ziet dat bepaalde spots er niet op staan en andere wel, dan begin je te discussiëren. Maar je moet vooruit en naar mate de discussie vordert, argumenteer je. Wat fantastisch is, is dat je een week lang enkel werk, werk, werk ziet. Dat is echt leuk.
De Grand-Prix Film voor Leica is schitterend. Je hebt de indruk dat je op een zondagmorgen in een levend museum rondloopt, waar je al die beroemde, maar licht geherinterpreteerde foto’s terugziet. Af en toe zie je een foto die je niet kent en dan krijg je zin om de oorspronkelijke foto op het internet op te zoeken. Wat geniaal is aan de copy, is dat ze niet doen alsof al die foto’s met een Leica genomen zijn, maar wel dankzij Leica, omdat het merk het 24x36mm formaat heeft uitgevonden.
Voor de internetcategorie is er een heel lang debat geweest. Er was Honda met ‘The Other Size’, Geico met ‘Unskippable/The Family’ en Always met ‘#likeagirl’/ Uiteindelijk was er unanimiteit voor Geico. Een geweldig werk dat voor mij de metafoor van onze job is. Iedereen heeft een hekel aan reclametrailers op het internet en zij zijn erin geslaagd om in drie seconden de boodschap door te geven en ons tegelijk aan ons scherm te kluisteren, met die hond die de spaghetti opvreet voor de verbouwereerde ogen van het ganse gezin.
Wat er met Honda schortte, was de banaliteit van het verhaal. Het ontbrak net aan dat ene ding, dat ideetje dat ervoor gezorgd zou hebben dat je met plezier naar elke versie van beide spots kijkt. Het interactieve idee daarentegen is geniaal en bijzonder goed uitgevoerd.
De Silver van Publicis en Reporters zonder Grenzen is ruimschoots verdiend, en was bijna goed voor een Gold. Met een Silver staan Reporters zonder Grenzen op hetzelfde niveau als Heineken, Finish, Audi, John Lewis, Canal+, Nike of Sainsbury's.”



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus