SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Inside the Film Jury: Jan Macken

Zondag 28 Juni 2015


Inside the Film Jury: Jan Macken
Een kort gesprek met Jan Macken (TBWA Brussels) die in de Filmjury zetelde.
“Zeven dagen lang in het donker leven. Eerst dachten we dat we er niet zouden in slagen. De twee eerste dagen moet je je werk doen, ook al is het erg frustrerend om echt heel slecht werk te zien. Dat moet je overleven om de shortlist te kunnen opstellen en je bent al heel blij als je twee goede films per uur te zien krijgt. De derde dag begin je te zien wat er de shortlist zal halen. Eerst discussieer je niet, maar later, als je ziet dat bepaalde spots er niet op staan en andere wel, dan begin je te discussiëren. Maar je moet vooruit en naar mate de discussie vordert, argumenteer je. Wat fantastisch is, is dat je een week lang enkel werk, werk, werk ziet. Dat is echt leuk.
De Grand-Prix Film voor Leica is schitterend. Je hebt de indruk dat je op een zondagmorgen in een levend museum rondloopt, waar je al die beroemde, maar licht geherinterpreteerde foto’s terugziet. Af en toe zie je een foto die je niet kent en dan krijg je zin om de oorspronkelijke foto op het internet op te zoeken. Wat geniaal is aan de copy, is dat ze niet doen alsof al die foto’s met een Leica genomen zijn, maar wel dankzij Leica, omdat het merk het 24x36mm formaat heeft uitgevonden.
Voor de internetcategorie is er een heel lang debat geweest. Er was Honda met ‘The Other Size’, Geico met ‘Unskippable/The Family’ en Always met ‘#likeagirl’/ Uiteindelijk was er unanimiteit voor Geico. Een geweldig werk dat voor mij de metafoor van onze job is. Iedereen heeft een hekel aan reclametrailers op het internet en zij zijn erin geslaagd om in drie seconden de boodschap door te geven en ons tegelijk aan ons scherm te kluisteren, met die hond die de spaghetti opvreet voor de verbouwereerde ogen van het ganse gezin.
Wat er met Honda schortte, was de banaliteit van het verhaal. Het ontbrak net aan dat ene ding, dat ideetje dat ervoor gezorgd zou hebben dat je met plezier naar elke versie van beide spots kijkt. Het interactieve idee daarentegen is geniaal en bijzonder goed uitgevoerd.
De Silver van Publicis en Reporters zonder Grenzen is ruimschoots verdiend, en was bijna goed voor een Gold. Met een Silver staan Reporters zonder Grenzen op hetzelfde niveau als Heineken, Finish, Audi, John Lewis, Canal+, Nike of Sainsbury's.”



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS




INTERVIEW

Thierry Geerts (Google):

Thierry Geerts (Google): "We willen mee een rol spelen in de transformatie van de sector"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier