SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Inside the Film Jury: Jan Macken

Zondag 28 Juni 2015


Inside the Film Jury: Jan Macken
Een kort gesprek met Jan Macken (TBWA Brussels) die in de Filmjury zetelde.
“Zeven dagen lang in het donker leven. Eerst dachten we dat we er niet zouden in slagen. De twee eerste dagen moet je je werk doen, ook al is het erg frustrerend om echt heel slecht werk te zien. Dat moet je overleven om de shortlist te kunnen opstellen en je bent al heel blij als je twee goede films per uur te zien krijgt. De derde dag begin je te zien wat er de shortlist zal halen. Eerst discussieer je niet, maar later, als je ziet dat bepaalde spots er niet op staan en andere wel, dan begin je te discussiëren. Maar je moet vooruit en naar mate de discussie vordert, argumenteer je. Wat fantastisch is, is dat je een week lang enkel werk, werk, werk ziet. Dat is echt leuk.
De Grand-Prix Film voor Leica is schitterend. Je hebt de indruk dat je op een zondagmorgen in een levend museum rondloopt, waar je al die beroemde, maar licht geherinterpreteerde foto’s terugziet. Af en toe zie je een foto die je niet kent en dan krijg je zin om de oorspronkelijke foto op het internet op te zoeken. Wat geniaal is aan de copy, is dat ze niet doen alsof al die foto’s met een Leica genomen zijn, maar wel dankzij Leica, omdat het merk het 24x36mm formaat heeft uitgevonden.
Voor de internetcategorie is er een heel lang debat geweest. Er was Honda met ‘The Other Size’, Geico met ‘Unskippable/The Family’ en Always met ‘#likeagirl’/ Uiteindelijk was er unanimiteit voor Geico. Een geweldig werk dat voor mij de metafoor van onze job is. Iedereen heeft een hekel aan reclametrailers op het internet en zij zijn erin geslaagd om in drie seconden de boodschap door te geven en ons tegelijk aan ons scherm te kluisteren, met die hond die de spaghetti opvreet voor de verbouwereerde ogen van het ganse gezin.
Wat er met Honda schortte, was de banaliteit van het verhaal. Het ontbrak net aan dat ene ding, dat ideetje dat ervoor gezorgd zou hebben dat je met plezier naar elke versie van beide spots kijkt. Het interactieve idee daarentegen is geniaal en bijzonder goed uitgevoerd.
De Silver van Publicis en Reporters zonder Grenzen is ruimschoots verdiend, en was bijna goed voor een Gold. Met een Silver staan Reporters zonder Grenzen op hetzelfde niveau als Heineken, Finish, Audi, John Lewis, Canal+, Nike of Sainsbury's.”



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

Vivian Schiller (Weber Shandwick):

Vivian Schiller (Weber Shandwick): "De waarheid heeft tegenwoordig meer te maken met emotie dan met feiten"



DOSSIER  



Nemen de consultants de reclame over?   


Op de belangrijke markten opent The Big Five de laatste jaren de portefeuille om allerhande digitale, service design en creatieve bureaus over te nemen. Palmen bedrijven als Deloitte Deloitte en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Wat kunnen media leren van de porno-industrie?  


Het begon met VHS, maar ook in digitale tijden is de impact van de pornowereld op nieuwe media en marketingtechnieken groot. Affiliate marketing, augmented en virtual reality… het zijn stuk voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier