SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Inside the Film Jury: Jan Macken

Zondag 28 Juni 2015


Inside the Film Jury: Jan Macken
Een kort gesprek met Jan Macken (TBWA Brussels) die in de Filmjury zetelde.
“Zeven dagen lang in het donker leven. Eerst dachten we dat we er niet zouden in slagen. De twee eerste dagen moet je je werk doen, ook al is het erg frustrerend om echt heel slecht werk te zien. Dat moet je overleven om de shortlist te kunnen opstellen en je bent al heel blij als je twee goede films per uur te zien krijgt. De derde dag begin je te zien wat er de shortlist zal halen. Eerst discussieer je niet, maar later, als je ziet dat bepaalde spots er niet op staan en andere wel, dan begin je te discussiëren. Maar je moet vooruit en naar mate de discussie vordert, argumenteer je. Wat fantastisch is, is dat je een week lang enkel werk, werk, werk ziet. Dat is echt leuk.
De Grand-Prix Film voor Leica is schitterend. Je hebt de indruk dat je op een zondagmorgen in een levend museum rondloopt, waar je al die beroemde, maar licht geherinterpreteerde foto’s terugziet. Af en toe zie je een foto die je niet kent en dan krijg je zin om de oorspronkelijke foto op het internet op te zoeken. Wat geniaal is aan de copy, is dat ze niet doen alsof al die foto’s met een Leica genomen zijn, maar wel dankzij Leica, omdat het merk het 24x36mm formaat heeft uitgevonden.
Voor de internetcategorie is er een heel lang debat geweest. Er was Honda met ‘The Other Size’, Geico met ‘Unskippable/The Family’ en Always met ‘#likeagirl’/ Uiteindelijk was er unanimiteit voor Geico. Een geweldig werk dat voor mij de metafoor van onze job is. Iedereen heeft een hekel aan reclametrailers op het internet en zij zijn erin geslaagd om in drie seconden de boodschap door te geven en ons tegelijk aan ons scherm te kluisteren, met die hond die de spaghetti opvreet voor de verbouwereerde ogen van het ganse gezin.
Wat er met Honda schortte, was de banaliteit van het verhaal. Het ontbrak net aan dat ene ding, dat ideetje dat ervoor gezorgd zou hebben dat je met plezier naar elke versie van beide spots kijkt. Het interactieve idee daarentegen is geniaal en bijzonder goed uitgevoerd.
De Silver van Publicis en Reporters zonder Grenzen is ruimschoots verdiend, en was bijna goed voor een Gold. Met een Silver staan Reporters zonder Grenzen op hetzelfde niveau als Heineken, Finish, Audi, John Lewis, Canal+, Nike of Sainsbury's.”



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier