SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Leve de 30, 60 of 90 seconden! door Stéphane Abinet

Zaterdag 27 Juni 2015


Leve de 30, 60 of 90 seconden! door Stéphane Abinet
Vrijdagochtend zaten we met drie moedige en volhardende Belgen - Michael Michiels, Eric Maerschalck en ik – in de enorme Debussy-zaal. We verheugden ons op een paar uur creatief plezier in het gezelschap van de shortlist film. Elk jaar komen er alsmaar minder reclamemensen opdagen voor deze projectie. Gelukkig voegde een Japanner zich bij ons. We hadden in feite een spelletje kaart kunnen spelen, en misschien hadden we dat beter gedaan, want gedurende de 2u30 die we helemaal uitzaten kregen we een tiental om ter meligste films te verwerken. En dan waren er ook nog twee internetfilms. De ene duurt… vijftig minuten en er gebeurt absoluut helemaal niks tussen de twee personages die op een internetverbinding zitten te wachten, ergens in de jaren negentig; de andere duurt meer dan een uur. Je ziet twee personages in hun zetel hangen. Ze proberen elke beweging te vermijden uit angst punten te verliezen op hun smart bracelet die hun inactiviteit moet aantonen. Eric en ik hadden de tijd om rustig een sigaretje te gaan roken, een koffie te gaan drinken in de press room, nog een sigaretje te roken… en toen we terugkwamen, was de film nog altijd bezig!
 
In de zaal surften de schaarse toeschouwers op hun tablets, kwamen binnen en gingen meteen weer buiten. Met wie zijn voeten wordt er in feite gespeeld, zo? Wie denkt nu echt dat surfers heel die tijd aan hun scherm gekluisterd blijven zitten? Ook al lijkt het idee van de armband die de inactiviteit meet pertinent voor een pyjamamerk, verdient die film dan een shortlist? En ook al is dat een shortlist, waarom moet die dan in zijn geheel vertoond worden, zodat iedereen weggejaagd wordt? Jarenlang hebben reclamemensen geklaagd over het beperkende formaat van de 30, 60 of 90 seconden. En nu ze daarvan bevrijd zijn, serveren ze ons flauwe spots zonder idee, een soort van verfilmde strategieën of films die surfers hard doen weglopen.
 
Vroeger bevatte elke shortlist films met echte ideeën, authentieke verhalen die je ontroerden, aan het lachen brachten, impact hadden en vooral blijk gaven van getalenteerde copy en een geslaagde regie, wat soms een hele krachttoer was om binnen de opgelegde formaten te blijven. Dus beste reclamejongens en –meisjes, ook al lijkt je idee je pertinent, vergeet dan niet dat zowel op het internet als op televisie of in de bioscoop, kijkers niet zitten te wachten op je spot, behalve als ze hem met plezier bekijken en zullen herbekijken.
 



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

Sofie Rutgeerts (Medialaan) over de Ad Impact Booster

Sofie Rutgeerts (Medialaan) over de Ad Impact Booster



DOSSIER  



Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De vele uitdagingen van etnomarketing  


Het aantal Belgen met niet-Westerse roots blijft gestaag groeien en dat wekt de aandacht van veel bedrijven en hun marketeers. Ze lanceren almaar meer producten die zich specifiek op deze groep...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De plaats van product placement in de contentstorm  


Terwijl veel grote adverteerders de stap zetten naar het produceren van eigen content, welt de vraag op wat nog rest van de traditionele product placement. Moeten we de Amerikaanse toer op, met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier