SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Leve de 30, 60 of 90 seconden! door Stéphane Abinet

Zaterdag 27 Juni 2015


Leve de 30, 60 of 90 seconden! door Stéphane Abinet
Vrijdagochtend zaten we met drie moedige en volhardende Belgen - Michael Michiels, Eric Maerschalck en ik – in de enorme Debussy-zaal. We verheugden ons op een paar uur creatief plezier in het gezelschap van de shortlist film. Elk jaar komen er alsmaar minder reclamemensen opdagen voor deze projectie. Gelukkig voegde een Japanner zich bij ons. We hadden in feite een spelletje kaart kunnen spelen, en misschien hadden we dat beter gedaan, want gedurende de 2u30 die we helemaal uitzaten kregen we een tiental om ter meligste films te verwerken. En dan waren er ook nog twee internetfilms. De ene duurt… vijftig minuten en er gebeurt absoluut helemaal niks tussen de twee personages die op een internetverbinding zitten te wachten, ergens in de jaren negentig; de andere duurt meer dan een uur. Je ziet twee personages in hun zetel hangen. Ze proberen elke beweging te vermijden uit angst punten te verliezen op hun smart bracelet die hun inactiviteit moet aantonen. Eric en ik hadden de tijd om rustig een sigaretje te gaan roken, een koffie te gaan drinken in de press room, nog een sigaretje te roken… en toen we terugkwamen, was de film nog altijd bezig!
 
In de zaal surften de schaarse toeschouwers op hun tablets, kwamen binnen en gingen meteen weer buiten. Met wie zijn voeten wordt er in feite gespeeld, zo? Wie denkt nu echt dat surfers heel die tijd aan hun scherm gekluisterd blijven zitten? Ook al lijkt het idee van de armband die de inactiviteit meet pertinent voor een pyjamamerk, verdient die film dan een shortlist? En ook al is dat een shortlist, waarom moet die dan in zijn geheel vertoond worden, zodat iedereen weggejaagd wordt? Jarenlang hebben reclamemensen geklaagd over het beperkende formaat van de 30, 60 of 90 seconden. En nu ze daarvan bevrijd zijn, serveren ze ons flauwe spots zonder idee, een soort van verfilmde strategieën of films die surfers hard doen weglopen.
 
Vroeger bevatte elke shortlist films met echte ideeën, authentieke verhalen die je ontroerden, aan het lachen brachten, impact hadden en vooral blijk gaven van getalenteerde copy en een geslaagde regie, wat soms een hele krachttoer was om binnen de opgelegde formaten te blijven. Dus beste reclamejongens en –meisjes, ook al lijkt je idee je pertinent, vergeet dan niet dat zowel op het internet als op televisie of in de bioscoop, kijkers niet zitten te wachten op je spot, behalve als ze hem met plezier bekijken en zullen herbekijken.
 



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS




INTERVIEW

Gauthier Elslander (Initiative), over 'Cultural Branding'

Gauthier Elslander (Initiative), over 'Cultural Branding'



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier