SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Film Craft Predictions of de subjectiviteit van smaken en kleuren

Donderdag 18 Juni 2015


Film Craft Predictions of de subjectiviteit van smaken en kleuren
Van alle creatieve competities zijn de Craft-categorieën ongetwijfeld de meest subjectieve. In de aanloop naar de Cannes Lions vroegen we onze creatiespecialist Stéphane Abinet om een selectie van producties uit 2014-15 die dit jaar zeer waarschijnlijk zullen scoren op de Croisette. Of niet…
 
Toen Media Marketing me vroeg om een artikel te schrijven over de spots die dit jaar kans maakten op een (of meerdere) Lions in de categorie Film Craft, moet ik toegeven dat er niet meteen veel films bij me opkwamen. Natuurlijk waren er een paar producties die blijven hangen waren, maar dat had meer te maken met de pertinentie van het idee, zijn originaliteit en zijn efficiëntie. In dit geval moest ik ze door een andere bril bekijken en bleven er twee arme spotjes over, een magere oogst om een artikel te schrijven. Dus schakelde ik een paar van onze beroemdste CD’s in en vroeg hun naar de spots die volgens hen kans maakten om dit jaar een Lion in de wacht te slepen in de Film Craft competitie van Cannes. Ondanks hun goede wil was de vangst niet veel beter. Enkel Dieter De Ridder, Katrien Bottez, Jens Mortier en François Daubresse gaven me enkele namen door – waarvoor mijn oprechte dank – waaronder een van de twee die ik zelf al voor ogen had en enkele exemplaren die vorig jaar in de prijzen vielen. Dus trok ik op zoek naar andere zeldzame parels op het internet, in een poging om in de huid te kruipen van een jurylid voor deze bijzondere categorie.

De categorie Film Craft is onderverdeeld in minicategorieën waarin tegelijk de fotografie, de regie, de acteursleiding, het geluid, de muziek, de copy, de montage, de editing, enzovoort beoordeeld worden. Subjectiviteit weegt zwaarder door dan in de andere categorieën. Over smaken en kleuren valt niet te redetwisten: geef hetzelfde script aan vijf regisseurs en je krijgt vijf totaal andere films. Toch is er een jury van vlees en bloed die de spots vanuit hun subjectieve invalshoek beoordeelt. Voor de gelegenheid bombardeerde ik mezelf dus tot jurylid en –voorzitter. Hierna volgt in alle objectiviteit mijn subjectieve, hoogstpersoonlijke en wellicht onvolledige erelijst voor de categorie Film Craft 2015. 
 
BRONZE
 
Cycling Canada

 


Hoe geef je miljoenen Canadezen zin om hun leadership als fietsnatie te verdedigen? Door hun te vragen om op hun fiets te stappen, natuurlijk. Dat is het thema van de ‘Hop On’ campagne die bedacht werd door Innocean WW Canada. De spot die gedraaid werd in een weelderig decor toont fietsen… zonder fietsers. Ze trappen in alle vrijheid langs boomrijke lanen, via bospaadjes, denderen stoffige heuvels af, rollen door de modder, trappelen ter plaatse op een indoor piste, hobbelen over een moutainbike –parcours, gaan door de bocht op een kustweg, enzovoort. Uiteindelijk zien we nog een enkele fiets zonder fietser op een piste in the middle of nowhere rondcirkelen. De slogan van de campagne is dan ook overduidelijk: ‘Hop on’.
 
Weight Watchers


 
Een spot die doet duizelen, een spot waar je ongemakkelijk van wordt, een spot die ongetwijfeld zeer doeltreffend is om ons ervan bewust te maken dat het misschien tijd is ons ongezonde eetgedrag onder de loep te nemen. Het begint heel traag met de vlam van een lucifer. Daarna volgt in een alsmaar helser ritme een hele reeks beelden van eten (56 in 60’’), zoals de reclame ze per duizenden maakt en die zin geven om over te geven. De voice-off en de soundtrack op de tonen van ‘In the Hall of the Mountain King’ van Edvard Grieg versterken de malaise nog. Gelukkig zorgt het eindbeeld dat vier seconden duurt voor enige rust, met de veelzeggende zin op een wit bord: ‘It's time to take back control’. De regie, montage, muziek en de tekst met de monsterlijke beelden die ons doen nadenken en met onszelf confronteren, leveren Wieden+Kennedy Portland vast een Bronze op.
 
Finish
 


“Breakfast, dishes. Dinner, dishes. Birthday, dishes. Thursday, dishes. Feeding a bird, dishes. Marriage, dishes. Divorce, dishes. Sleeping, dishes. Not sleeping, dishes. Life, dishes. Death, dishes. Existence, dishes, dishes, dishes, dishes, dishes, dishes… Every dish, every time…” Deze litanie van ons dagelijks leven is opmerkelijk geënsceneerd en gefilmd in een stevig tempo. Elke situatie wordt gevolgd door een beeld waar de hele vuile afwas opeens in de lucht hangt, alsof hij in een afwasmachine staat in het midden van de kamer waar de situatie plaatsvindt. De spot is het werk van Wieden+Kennedy London en eindigt met een beeld waarin de deur dichtgaat en het logo verschijnt met de baseline: ‘Love your dishwasher. Give it Finish.’
 
SILVER
 
Geico
 




Twee juweeltjes in een campagne die er nog vele andere bevat voor de verzekeringen van Geico. Het concept dat gecreëerd werd door The Martin Agency Richmond is eenvoudig en slim gevonden voor de pre-rolls die je normaal na vijf seconden wegzapt. ‘You can't skip this Geico ad, because it's already over’, aldus de boodschap. De vertaling in film is geweldig: na drie seconden verstarren de breed glimlachende personages te midden van een gezinsmaaltijd, terwijl de reclameboodschap voorbij is. Het verhaal gaat echter verder en houdt ons aan ons scherm geketend. We zien een hond die van de gelegenheid gebruikmaakt en de spaghetti uit de borden van het gezin opeet. Die blijven ondertussen glimlachen en kunnen enkel de schade vaststellen. Ondertussen blijft het logo midden in beeld staan gedurende 57 seconden, wat een record is voor een pre-roll. In de tweede spot zien we twee vrienden die opspringen voor een ‘high five’. Op dat moment verstarren ze, terwijl ze blijven glimlachen. Je ziet ondertussen de touwen die hen in de lucht houden, terwijl hun ogen ongerust naar de vuur vattende barbecue kijken…
 
Beats
 


Een schitterende spot van vijf minuten (dank u wel, internet!): de vertelling, beelden, kadrering, montage, muziek (een remix van ‘Jungle’ door Jay Z) en de regie zijn perfect. De productie die het werk is van R/GA, werd ‘The Game before the Game’ gedoopt. In beeld: voetbalsterren met een Beats-pet, en elk met hun manieën, rituelen, bijgeloof, enzovoort voor ze het veld opstappen en dan wij, gewone mannen en vrouwen, voetbalfans, met elk ook onze rituelen voor we naar een wedstrijd beginnen te kijken. Daar zitten er nogal wat grappige en excentrieke tussen, zoals het kaderlid dat uit de lift stapt, strak in het pak, behalve dan dat hij een short en kousen aanheeft. Of de vurige Spaanse die een gehaakte string in de kleuren van haar land draagt. Of het Engelse dametje dat poseert onder het portret van Bobby Charlton en 1966 op haar borst liet tatoeëren. Dan is er nog de Nederlandse supporter die zijn sloffen inruilde voor oranje klompen. Klassiek, maar je kunt de spot blijven bekijken.
 
Soundcloud
 


Stel, je bent het grootste online platform voor het sharen van muziek, je bent gevestigd in Berlijn, op een plaats waar de beruchte muur stond die in november 1989 viel en het is de 25ste verjaardag van die val… Dan kun je toch niet anders dan die verjaardag vieren met iets wat de wereld nooit zal vergeten. Zo ontstond ‘The Berlin Wall of Sound’, een gemeenschappelijk project van Soundcloud en Grey. Soundcloud creëerde een soundtrack in de vorm van een golf die de muur volgt en een beeld schetst van de tragische gebeurtenissen die er plaatsvonden aan de hand van opnames uit die tijd. Het is dankzij deze opmerkelijke soundtrack ter herinnering aan de 120 slachtoffers dat Soundcloud in deze best of staat. De spot won de ‘Best of UX/UI’ en een Gold Pencil op de laatste One Show in New York.
 
GOLD
 
Leica

 


F/Nazca Saatchi&Saatchi São Paulo maakte al een schitterende spot voor Leica in 2012. Voor de honderdste verjaardag van het legendarische merk en de officiële opening van een nieuwe Galerie in São Paulo, legden ze de lat nog hoger. Ze herschiepen in een perfecte opeenvolging van taferelen de foto’s die hun stempel drukten op de hele wereld en de geschiedenis van de fotografie. Zo (her)ontdekken we meesterwerken van William Klein, Marc Riboud, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, gefilmd en gespeeld met een meer dan levensechte weergave. De spot vertelt ons dat zonder de tussenkomst van Oskar Barnack, de beroemde Leica I, de foto de studio’s nooit zou hebben verlaten. Daarom besluit de spot met de boodschap: “Ook al zijn de beroemdste foto’s niet allemaal met een Leica genomen, ze zijn allemaal dankzij Leica genomen.” De prachtige spot won trouwens twee welverdiende Gold Pencils en twee Silver Pencils op de One Show in New York.
 
Nature speaking


 


Conversation International laat de natuur aan het woord aan de hand van een hele rist grote Hollywood-sterren: Penélope Cruz, Harrison Ford, Edward Norton, Robert Redford, Julia Roberts, Ian Somerhalder en Kevin Spacey. Zeven spots waarin de natuur ons eraan herinnert dat ze perfect zonder ons kan, maar dat het omgekeerde zeker niet het geval is. De copy die onderstreept wordt door schitterende beelden, is opmerkelijk en zet ons op onze plaats. Een fragment? “Ik ben de grootste op deze planeet, ik heb ze gemaakt. Elke stroom, elke wolk, elke regendruppel, het is allemaal aan mij te danken. Op een of andere manier heeft elk levend wezen me nodig hier. Ik ben de bron. Uit mij is alles geboren. De menselijke wezens zijn niet verschillend. Ik ben hun niets verplicht. Ik geef. Zij nemen. Maar ik kan op eender welk moment alles terugnemen”, aldus een meedogenloze oceaan met de stem van Harrison Ford. Moeder Natuur, gespeeld door Julia Roberts, windt er geen doekjes rond. Met een ijskoude stem verklaart ze: “Ik heb hogere rassen dan jullie gevoed en uitgehongerd. Ik ben klaar om te evolueren. En jullie?” De campagne die het werk is van TBWA\Media Arts Lab verdient zijn Gold in Film Craft Copywriting dubbel en dik. Te (her)bekijken en te delen zoveel je kunt.
  
Think!
 


Voor de 50ste verjaardag van de sensibiliseringscampagnes tegen rijden onder invloed, maakte AMV/BBDO een pakkende spot. Geen spectaculaire beelden van ongevallen, geen bloed. De schok ontstaat uit de clash tussen de beelden en de muziek: de hulpdiensten zingen ‘Celebration’, een song van Kool and  the Gang, terwijl ze hun werk doen: ze beveiligen de plaats van het ongeval, ontzetten het slachtoffer uit de verhakkelde auto en proberen wanhopig diens leven te redden. Dan volgt het meest vreselijke moment, als de politie aanbelt aan het huis van de jonge weduwe en zingt: ‘It's a celebration’. De boodschap is glashelder: er is geen reden om te vieren zolang er nog een enkele weggebruiker omkomt omdat hij gedronken heeft en toch achter het stuur kruipt. Think! Don't drink and drive. De spot werd zopas bekroond in de categorie Film Craft Best use of music op de laatste D&AD.
 
GRAND PRIX

Honda

 


Deze spot verdient volgens mij met stip de Grand Prix in Film Craft dit jaar. Ik denk dat hij veel kans maakt om in Cannes verschillende Lions te winnen, en ik ben niet de enige: hij werd geciteerd door meerdere van mijn vrienden-CD’s. Hij won zopas drie Gold Pencils op de One Show in New York. ‘The Other Side’ is het werk van W+K Londen. Voor de lancering van de type R, een sportieve versie van de Civic,bedacht het bureau een interactieve spot waarin we uitgenodigd worden om op de R van ons klavier te tikken, terwijl de spot voortgaat. We zien een man die rustig zijn kinderen van school komt halen aan het stuur van een witte Civic. Elke keer we de R intikken, verandert de spot volledig van sfeer en verhaal. In R-modus wordt de papa een misdadiger die op zijn handlangers zit te wachten aan het stuur van een rode Civic en op de vlucht slaat voor de politie. Het effect is verrassend, de spot switcht van dag naar nacht, van rust naar adrenaline, van kinderen die plezier maken naar gemaskerde dieven en van een glimlachende vader naar een genadeloze misdadiger. Een gigantische krachttoer dankzij het script, de regie, de kadrering, de montage, de casting, het geluid en de editing. Alles is gewoon perfect.
 
Stéphane Abinet

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier