SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De Volksjury voor Ethische Praktijken, door Tim Driesen

Woensdag 17 Juni 2015


De Volksjury voor Ethische Praktijken, door Tim Driesen
"Lidl teruggefloten na radiospotje", lees ik in de krant. Ik roer eens in mijn koffie.

Wat blijkt? In het beruchte radiospotje wordt een vrouw aangeraden verse kost te voorzien voor haar man, die op zijn beurt wordt geassocieerd met voetbal, hamburgers en cheeseburgers. "Kies nu voor uw man de verse producten van Lidl" en "Kook dus lekker en gezond voor uw man", klinkt het schaamteloos. Schande! Net zoals miljoenen andere Belgen voel ik me beledigd in het diepst van mijn man-zijn. En hoe vernederd moet elke vrouw zich wel niet voelen?
 
Gelukkig bestaat er een organisatie die zich ermee bezig houdt om dit soort weerzinwekkende reclame uit de ether te halen voor er rellen uitbreken! De Jury voor Ethische Praktijken geeft advies aan reclamebureaus en adverteerders en behandelt klachten van consumenten (of van als consumenten vermomde concurrenten - dat laat ik even in het midden). Sinds 1974 zorgt de JEP er, als zelfdisciplinair orgaan van de reclamesector, voor dat reclame eerlijk, legaal en ethisch is.
 
Maar is de JEP nog relevant na 40 jaar trouwe dienst? De organisatie doet in elk geval hard haar best om mee te zijn met de tijd. Een beetje te hard zelfs en zonder echt na te denken. Het Lidl-voorbeeld legt de vinger op de wonde. Lidl maakte naast de spot waar de vrouw voor haar man kookt, namelijk ook een spot waar de man voor de kinderen kookt. Met die spot is dan weer niets mis. Verblind door de moderniteit van een ander rollenpatroon, vergeet de JEP om objectief oordeel te vellen én consequent te zijn. Als de kokende vrouw niet kan, dan de kokende man ook niet. Punt.
 
Het probleem? Het onderzoek en de beslissing wordt niet ingegeven door ethische overwegingen, maar is een antwoord op een klacht. Soms zelfs één klacht. Die ene klacht staat tegenover honderd duizenden mensen die helemaal geen probleem hebben met de spot. De JEP geeft hen geen manier om hun stem te laten horen. Dat is echt niet meer van deze tijd.
 
Het interesseert mij namelijk niet of één persoon een klacht heeft. Ook niet of een onzichtbare jury die klacht gegrond vindt. Het interesseert mij of die klacht een groot maatschappelijk draagvlak heeft. Zou het niet relevanter zijn zo'n klacht publiek te maken op sociale media? Dan weet je snel hoe groot het draagvlak is. Eigenlijk gebeurt dat nu al automatisch: als er dingen echt niet door de beugel kunnen, werken sociale media vanzelf als waakhond. Maar dan wel in real time. Niet twee weken later, als de campagne eigenlijk al afgelopen is. Het enige dat de JEP bereikt met zijn oude aanpak is dat 'onethische' campagnes extra aandacht krijgen. Gratis. Zo gebeurt het regelmatig dat onbeduidende campagnes met een verwaarloosbaar budget een podium krijgen. Of dat een campagne die op haar einde is, een tweede adem krijgt.
 
Dus, beste JEP: hoog tijd om voor de verandering uzelf eens te beoordelen. De tijden zijn veranderd. U nog niet. Minder ivoren toren graag, en meer democratie. En... laat gerust de mensen mee beslissen of een campagne al dan niet door de beugel kan. En we noemen het vanaf nu de VEP, of Volksjury voor Ethische Praktijken. Graag gedaan.
 
Tim Driesen - Creative Director Bringme
 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / ASSOCIATIONS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier