SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De Volksjury voor Ethische Praktijken, door Tim Driesen

Woensdag 17 Juni 2015


De Volksjury voor Ethische Praktijken, door Tim Driesen
"Lidl teruggefloten na radiospotje", lees ik in de krant. Ik roer eens in mijn koffie.

Wat blijkt? In het beruchte radiospotje wordt een vrouw aangeraden verse kost te voorzien voor haar man, die op zijn beurt wordt geassocieerd met voetbal, hamburgers en cheeseburgers. "Kies nu voor uw man de verse producten van Lidl" en "Kook dus lekker en gezond voor uw man", klinkt het schaamteloos. Schande! Net zoals miljoenen andere Belgen voel ik me beledigd in het diepst van mijn man-zijn. En hoe vernederd moet elke vrouw zich wel niet voelen?
 
Gelukkig bestaat er een organisatie die zich ermee bezig houdt om dit soort weerzinwekkende reclame uit de ether te halen voor er rellen uitbreken! De Jury voor Ethische Praktijken geeft advies aan reclamebureaus en adverteerders en behandelt klachten van consumenten (of van als consumenten vermomde concurrenten - dat laat ik even in het midden). Sinds 1974 zorgt de JEP er, als zelfdisciplinair orgaan van de reclamesector, voor dat reclame eerlijk, legaal en ethisch is.
 
Maar is de JEP nog relevant na 40 jaar trouwe dienst? De organisatie doet in elk geval hard haar best om mee te zijn met de tijd. Een beetje te hard zelfs en zonder echt na te denken. Het Lidl-voorbeeld legt de vinger op de wonde. Lidl maakte naast de spot waar de vrouw voor haar man kookt, namelijk ook een spot waar de man voor de kinderen kookt. Met die spot is dan weer niets mis. Verblind door de moderniteit van een ander rollenpatroon, vergeet de JEP om objectief oordeel te vellen én consequent te zijn. Als de kokende vrouw niet kan, dan de kokende man ook niet. Punt.
 
Het probleem? Het onderzoek en de beslissing wordt niet ingegeven door ethische overwegingen, maar is een antwoord op een klacht. Soms zelfs één klacht. Die ene klacht staat tegenover honderd duizenden mensen die helemaal geen probleem hebben met de spot. De JEP geeft hen geen manier om hun stem te laten horen. Dat is echt niet meer van deze tijd.
 
Het interesseert mij namelijk niet of één persoon een klacht heeft. Ook niet of een onzichtbare jury die klacht gegrond vindt. Het interesseert mij of die klacht een groot maatschappelijk draagvlak heeft. Zou het niet relevanter zijn zo'n klacht publiek te maken op sociale media? Dan weet je snel hoe groot het draagvlak is. Eigenlijk gebeurt dat nu al automatisch: als er dingen echt niet door de beugel kunnen, werken sociale media vanzelf als waakhond. Maar dan wel in real time. Niet twee weken later, als de campagne eigenlijk al afgelopen is. Het enige dat de JEP bereikt met zijn oude aanpak is dat 'onethische' campagnes extra aandacht krijgen. Gratis. Zo gebeurt het regelmatig dat onbeduidende campagnes met een verwaarloosbaar budget een podium krijgen. Of dat een campagne die op haar einde is, een tweede adem krijgt.
 
Dus, beste JEP: hoog tijd om voor de verandering uzelf eens te beoordelen. De tijden zijn veranderd. U nog niet. Minder ivoren toren graag, en meer democratie. En... laat gerust de mensen mee beslissen of een campagne al dan niet door de beugel kan. En we noemen het vanaf nu de VEP, of Volksjury voor Ethische Praktijken. Graag gedaan.
 
Tim Driesen - Creative Director Bringme
 



ARCHIVE / ASSOCIATIONS

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier