Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

BBDO doet het weer voor JCDecaux

Woensdag 13 Mei 2015

BBDO doet het weer voor JCDecaux

En al wat we het bureau en zijn klant toewensen, is dat de nieuwe b2b campagne even veel opschudding mag veroorzaken als ‘Street View Unpaid Bills’, zodat ze de reputatie van de Belgische creativiteit wereldwijd kan uitdragen.

Flashback. Halfweg 2014 bedacht BBDO een DM voor JCDecaux. Doelstelling: de nieuwe digitale technologieën van de afficheur voorstellen aan de voornaamste Belgische adverteerders, die sensibiliseren voor het aanbod en de commerciële ploeg van de regie in staat stellen om afspraken te maken. De actie omvatte een brief en een factuur die verstuurd werden naar 53 van de grootste adverteerders van België, met de vraag om het verschuldigde bedrag voor de extra zichtbaarheid die hun affichagecampagnes op... Google Street View genieten te betalen.
 
Een jaar later werden 53 afspraken gemaakt en een hele reeks prijzen in de wacht gesleept, waaronder drie Bronze op de Cannes Lions en de GP op de Best of Activation Awards van de ACC. En het team dat aan de basis van de campagne lag (Morgane Chop- pinet en Toon Vanpoucke) doen hun exploot nog eens over, op basis van dezelfde briefing: een manier vinden om de CMO’s naar een presentatie te krijgen. Zoals iedereen weet gaan die immers niet vaak op uitnodigingen in, ofwel sturen ze iemand in hun plaats. JCDecaux wordt elk jaar met datzelfde probleem geconfronteerd en besloot dus om het anders aan te pakken.
 
In plaats van een nieuwe factuur of een zoveelste email te sturen, creëerde het bureau ‘Personal Billboards’. Dat zijn panelen van 2m2, met als affiche een foto van een marketingdirecteur – die zonder zijn toestemming gebruikt werd – met daarop zijn naam, functie en het adres info@jcdecaux.be... Elke poster werd op een enkel exemplaar gedrukt en op een enkele plaats uitgehangen, in de buurt van de werkplek van het doelwit, of langs een traject dat hij vaak volgt. “Dan was het gewoon wachten op de reacties. Als ze reageerden, bewezen ze zelf dat outdoor nog altijd een zeer efficiënt medium is...”, aldus BBDO.
 
En bingo natuurlijk. Het succes – of liever de effici- entie – bleek eens te meer een feit. De regie ontving naar verluidt bijna meteen een hele reeks emails en reacties, met de vraag wat dat allemaal te betekenen had. Het antwoord luidde als volgt: “Onze excuses
als we u angst aangejaagd hebben. Het moet vreemd aangevoeld hebben om opeens oog in oog te staan met uzelf op een affiche van 2m2. We wilden u gewoon tonen hoe doeltreffend onze affichage wel is. Maar u hoeft zeker niet te panikeren. We hebben maar een enkele affiche gehangen. En toch is de boodschap, ondanks deze enige plaatsing, tot bij u geraakt. Kunt u zich voorstellen wat dat zou geven als u beschikt over een heel netwerk om uw merk te vertegenwoordigen?”
 
Resultaat, alle betrokken marketingdirecteurs schreven zich uiteindelijk in voor de presentatie. Zoals BBDO trots besluit: “Ze konden datgene wat ze met eigen ogen vastgesteld hadden moeilijk naast zich neerleggen, hè.”
Assets :
Credits :