SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

BBDO smakelijk vers voor Lidl

Donderdag 23 April 2015


BBDO smakelijk vers voor Lidl
Assets :
spot Tv radio 'all in' radio 'pitake' radio 'stadion'
Credits :
Director : Rob Lücker
Producer : Emily Rammant, Robert Verberne, Vanessa Jacobs
Post-Production : The Fridge
Radio Production Company : Sonicville
Sound : Phile Bokken
Client : Lidl
Contacts : Matthias Kympers, Lien Van Hoorebeke
Agency : BBDO Belgium
CD : Sebastien De Valck
CD : Arnaud Pitz
CD : Jan Dejonghe
Creation : Frederic Zouag
Creation : Nicolas Gaspart
Copy Nl : Régine Smetz, Natacha Ciezkowski
CCO : Isabel Peeters
Account Team : Elke De Witte, Inge Wertelaers
Strategic Planner : Jan Van Brakel
TV Producers : Patricia Van De Kerckhove
Radio Producer : Nicolas Van Poeck
Graphic Design : Virginie Delaleu, Eric Leurquin
Film Production Company : Wenneker.be

BBDO maakte zijn eerste campagne voor Lidl. Die is het resultaat van een grondige strategische oefening die enkele maanden geleden van start ging, na een raadpleging waarbij het bureau gekozen werd als de exclusieve partner van de ‘smart discounter’. 

Matthias Kympers, head of marketing & publicity bij Lidl: “Voor BBDO werkten we met zes communicatiepartners die elk hun eigen specialiteit hadden, zoals The Manifest dat al onze televisiecampagnes maakte. Uit zorg voor de merkcoherentie en gezien onze nieuwe business ambities inzake positionering, hebben we besloten om een enkele partner zoeken. De eerste bij wie we gingen aankloppen, was BBDO. Het bleek ook de enige, want het bureau had onmiddellijk begrepen wat onze noden en verwachtingen zijn.”
 
Meer bepaald: de keten een plaats geven als de referentie inzake verse kwaliteitsproducten voor de laagste prijs… “Toen Lidl ons gevraagd heeft, hebben we de groep onmiddellijk aangeraden om een ‘Ikea’ of ‘H&M’ positionering aan te nemen”, vervolgt Isabel Peeters, CCO bij BBDO. “Daarmee bedoelen we dat het zich moest positioneren als de specialist in verse, betaalbare producten. Dat is in de praktijk ook zo, maar we hadden gemerkt dat niemand in deze druk beconcurreerde sector deze categorie al ontgonnen had.”
 
Voor het creatieve concept stelt BBDO zijn spiksplinternieuwe klant voor om te mikken op het emotionele register, naast de rationele belofte van de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Daarbij moest worden ingespeeld op een gevoelige snaar die eigen is aan alle families die hun geliefde leden altijd in de watten willen leggen zolang ze nog thuis zijn… Als het over eten gaat, vertaalt zich dat door de gewoonte om lekkere gerechtjes te bereiden op basis van verse, maar betaalbare kwaliteitsproducten, want als ze niet thuis zijn, wie weet wat ze dan allemaal naar binnen spelen.
 
Sebastien De Valck, CD: “De spot vertelt het verhaal van een gezin dat samen zit te eten in de tuin. Op het menu staan verse producten van bij Lidl. De moeder moet opeens denken aan hun nakende all-in vakantie, met de bijhorende reputatie van slecht eten en voedselorgieën waaraan het hele gezin meedoet. Kortom, reden genoeg om nog een extra portie verse groenten op te scheppen…”
 
De productie komt echt verrassend uit de hoek en zal nogal wat mensen verbazen. In plaats van suggestief tewerk te gaan, kozen de creatieven voor de optie van de ‘augmented reality’. Die heeft ongetwijfeld meer impact, maar is ook minder licht verteerbaar.
 
Daarom gaan we liever meteen over naar het dessert, en meer bepaald de radio. En dat is smullen geblazen: een subtiele mengeling van eenvoud en humor die met kennis van zaken bereid is door de topchefs van Sonicville… Dringend te proeven!
 
Vermelden we nog dat BBDO ook banners, POS-materiaal, folders en een sociaal luik op punt stelde. Het bureau creëerde ook een look&feel die helemaal bijgestuurd werd om aan te sluiten bij de nieuwe ambities van de keten. Ook dat resultaat is zeer geslaagd, zoals blijkt uit de nochtans ongebruikelijke combinatie van geel, rood en blauw.

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier