Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

DDB daagt The Warrior uit voor Ikea

Dinsdag 31 Maart 2015

DDB daagt The Warrior uit voor Ikea

Ikea lanceert zijn Street Art–collectie. Die groepeert de werken van een tiental internationale kunstenaars. Een mooie gelegenheid voor DDB Brussels om zijn expertise tentoon te spreiden. 

“Sinds vele jaren biedt Ikea overal ter wereld design voor iedereen dat zowel betaalbaar als functioneel is. Vandaag starten we een artistiek initiatief zonder praktisch nut, dat wel van vitaal belang is, omdat het ons het gevoel geeft te leven, door een beroep te doen op onze emoties, onze gevoelens, onze meningen, onze herinneringen en onze dromen”, aldus de Zweedse meubelfabrikant tijdens de persconferentie ter gelegenheid van de lancering van Street Art.
 
Deze kunst is even democratisch als het design van Ikea en ligt binnen het bereik van elk budget. De collectie omvat werk van twaalf internationale artiesten. Ze is sinds 1 april te koop in alle winkels in België.
 
“Jammer genoeg omvatte Street Art geen werk van Belgische artiesten, hoewel ons land barst van getalenteerde kunstenaars”, aldus Peter Ampe, de CD van DDB. “Daarom stelden we onze klant voor om Bué The Warrior in de collectie op te nemen. Het universum van deze graffitikunstenaar is sterk beïnvloed door strips en tekenfilms.”
 
Om deze krijger te overtuigen postte DDB op zijn Facebook-pagina een video waarin Ikea hem uitdaagt om een fresco te verwezenlijken op… de gevel van zijn winkel in Zaventem. Onder impuls van zijn vele fans moest de kunstenaar geen twee keer nadenken en gewapend met zijn spuitbussen ging hij vorig weekend aan de slag. In twee dagen tijd maakte hij een gigantische tag die het beroemde blauwgeel van de meubelketen naar de achtergrond verdringt.
 
“We filmden de voortgang van het werk stap voor stap en compileerden alles in een nieuwe virale video die ondertussen gepost werd op de Facebook-pagina en de site Ikea.be”, vervolgt Peter Ampe. DDB liet het ontwerp ook op posterformaat drukken op een beperkte oplage. 500 genummerde en gesigneerde exemplaren worden van 7 tot 11 april gratis uitgedeeld. De eerste dag is voorbehouden aan de clubleden van Ikea Family, de volgende dagen krijgt iedereen de kans een poster te winnen via de website.
 
“Ondertussen doorkruist een team met een enorme projector de straten van ons land, met de missie negen werken uit de Street Art-collectie op verschillende gebouwen in onze steden te projecteren”, besluit Peter Ampe. De verschillende afspraken worden ook gepost of aangekondigd via de digitale kanalen van Ikea. De hele actie werd gevoerd in samenwerking met Oona voor de PR en Social Lab. 
Assets :
Credits :
  • Agency : DVLR DDB
  • Client : IKEA
  • Contacts : Miguel Aguza, Peter Jongert
  • CD : Peter Ampe
  • Account Team : Francis Lippens, Kaat De Brandt, Astrid De Paep
  • Creation : Tim Arts
  • Creation : Stefan van den Boogaard
  • Strategy : Dominque Poncin, Michael D’hooge
  • TV Producers : Brigitte Verduyckt
  • Film Production Company : Wenneker.be
  • Producers : Cris Jansen, Emily Rammant
  • Director : Sander Vandenbrouck
  • DOP : Sander Vandenbrouck
  • Street Artist : Bué The Warrior
  • In cooperation with Street Art Belgium : Bjorn Van Poucke
  • Digital Design : Andreea Buescu
  • Digital Producer : Nada Al-Kadi
  • Studio : Sebastien Tirot
  • PR : Oona
  • Social : Social Lab