SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

mortierbrigade zonder attributen voor Kia

Vrijdag 17 Januari 2014


mortierbrigade zonder attributen voor Kia
Assets :
website 'Kia is klaar voor het Autosalon 2014!' 'Onze condities ... Een fluitje van een cent! folder
Credits :
Client : Kia
Contact : Marc Coopmans
Agency : mortierbrigade
Producers : Philippe Van Eygen, Lore Meert
CD : Jens Mortier
CD : Joost Berends
CD : Philippe De Ceuster
Creation : Bram Ceuppens
Creation : Stijn Jansen
Web development : Wannes Vermeulen, Wietse De Ridder
Studio : Vito Latorrata
Film Production Company : Ristretto
Director : Kris Debusscher
Producer : Lies Bronselaer
Post-Production : Ace
Sound production : Cobra
Photographer : Steven D'Haens

mortierbrigade creëerde de Autosalon-communicatie voor Kia. Het is de eerste grote campagne die de brigade in elkaar stak nadat ze het budget begin 2012 binnenhaalde.

Ter herinnering, mortierbrigade won het communicatiebudget van de Koreaanse autobouwer Kia in 2012, na competitie tegen Duval Guillaume Modem in de finale. Daarvoor was het budget in handen van LDV United. Producer Philippe Van Eygen: “Kia was op zoek naar een bureau dat internationaal materiaal kon aanpassen, maar vooral het merk kon onderscheiden en vestigen op een markt en een omgeving waar de concurrentie bikkelhard is.”

De briefing voor het Autosalon was moeilijk en gemakkelijk tegelijk: er moest gecommuniceerd worden over de sterke punten van het merk en tegelijk een creatieve twist gevonden worden die sterk genoeg zou zijn om Kia te doen uitsteken boven de massa promo’s en beloftes inzake CO² of wat dan ook.

“Kia is de enige autofabrikant die zeven jaar garantie biedt”, vervolgt Van Eygen. “Dat punt moest natuurlijk in de verf worden gezet. Net zoals het design van de wagens, ontworpen door de designer Peter Schreyer die Kia bij Audi wegkaapte. Zijn visuele strategie vertrekt van de ‘eenvoud van de rechte lijn’ en leverde het merk tal van internationale bekroningen op, waaronder de prestigieuze Reddot Design Award. Tot slot waren de ‘uitzonderlijke voorwaarden’ het derde belangrijke punt om rond te communiceren.”

“Kia is sinds een vijftiental jaar aanwezig op de Belgische markt”, vervolgt CD Joost Berends. “Het merk staat in de top twintig met een marktaandeel van ongeveer 3%. Met andere woorden, het beschikt niet over dezelfde middelen als zijn concurrenten.” Bijgevolg moest het merk zich op een andere manier onderscheiden. Bijvoorbeeld door van zijn zwakke punten een troef te maken. “In overleg met onze klant hebben we ervoor gekozen om eerlijk te zijn en duidelijk te zeggen dat Kia geen enorme kortingen of bodemprijzen nodig heeft om de consumenten te bekoren: de wagens en de voorwaarden spreken voor zich.”

De belofte wordt uitgedragen via televisie, een folder die op meer dan vier miljoen exemplaren gedrukt werd en een aanzienlijk webluik met een specifieke website en een hele reeks banners in alle denkbare formaten.

De campagne begon op 8 januari met de tv-spot. Joost Berends: “Daarin legt een verkoper uit dat we dit jaar bij Kia enkel op de wagens mikken. Daarom hoeven we geen show in elkaar te steken met de gebruikelijke attributen. Die mag je als je wilt gratis hebben…”

Daartoe surf je gewoon naar de site kiamotorshow.be, waar je een hangar vindt met daarin al wat je nodig hebt om een waardige ‘motorshow’ te organiseren. Dat gaat van cava tot confetti over champagneglazen, borrelnootjes, Serrano-ham, LED-lampen, en nog veel meer. Je vindt er zelfs een keyboard. Wie hier iets van zou willen hebben, moet gewoon klikken op het geschenk van zijn keuze en preciseren bij welke Kia-concessiehouder hij zijn geschenk wil afhalen. Een hele ludieke en sympathieke manier om prospects op het verkooppunt te krijgen. Slim gezien! “De hele oorspronkelijk voorziene voorraad was in twee dagen uitgeput”, besluit Philippe Van Eygen. “Enkel na uitzending van de tv-spot. Resultaat: we herbevoorraden onze virtuele hangar elke dag.”

De campagne duurt het hele Salon. De tweede golf staat in februari op het programma, aangezien Kia zijn voorwaarden traditioneel met enkele weken verlengt. Om ook die gelegenheid niet onopgemerkt te laten voorbijgaan, wordt op dat moment een nieuwe tv-spot getoond. Ook die zou zich van de concurrentie moeten onderscheiden. We laten het genoegen van deze ultieme verrassing graag aan Kia en mortierbrigade.


JOBS


INTERVIEW

Philippe Gelder (Gekozen Product van het Jaar):

Philippe Gelder (Gekozen Product van het Jaar): "Het rode logo is een baken voor innovatie voor de winkelende consumenten"



DOSSIER  



Waarom Google adverteerders en YouTubers dichter bij elkaar wil brengen  


Platformen als Instagram, Snapchat en YouTube hebben de spelregels van influencer marketing de voorbije jaren grondig door elkaar geschud. Ook gewone meisjes en jongens kunnen dankzij die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Media en creatie weer onder één dak?  


De oprichting van Havas Village, Publicis One, WPP Hub en B.O.A.T.S. in eigen land. Maar ook de beslissing van Toyota om zijn Europese creatieve en mediabudgetten te centraliseren bij The...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De moeilijke bevalling van de strategische crossmedia studie  


Sinds vorig jaar werken de spelers op de markt binnen het CIM samen aan een nieuwe strategische studie. Maar het gaat traag. De verwachtingen van de media zijn niet dezelfde als die van de bureaus...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier