SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Opel en LDV presenteren Gabriel

Vrijdag 10 Januari 2014


Opel en LDV presenteren Gabriel
Assets :
website case
Credits :
Graphic Designer : Jeffrey Uten
Digital Designer : Tom Vanhooreweder
Online Producer : Mathieu Savenay & Eli Hermans
Conversation Manager : Eline Goethals
Client : Opel
Contacts : Eline Van den Mooter, Filip Vanrietvelde, Karen Van Dyck
Agency : LDV United
Account Team : Ann Hostens, Tim Janssens
CD : Bart Gielen
Creation : Dries De bruyn
Creation : Dennis Vandewalle
Strategic Planner : Kristof Janssens
Motion Designer : Niki Desiron
Brand Designer : Lotte Neirynck
Production device : Achilles Design & Zenso
Camera Production Movie : Pieter Neirynck
Website development : Amai
Film production : Boss’em
Sound design : Cobra

Vorige zomer startten Opel en zijn bureau LDV United, met het project ‘Opel Smart Options’. Acht maanden later begint het duo aan de tweede fase van de actie en stelt de winnende ‘smart option’ voor: Gabriel.


Ter herinnering, het ‘Opel Smart Options’ project bestond uit een wedstrijd ter attentie voor de automobilisten aan wie de fabrikant en zijn bureau vroegen om de volgens hen ‘ideale’ opties uit te vinden. “Het vertrekpunt van het project was gebaseerd op de bedenking dat de beste opties voor een voertuig niet in een laboratorium ontstaan, maar in de gedachten van de mensen, terwijl ze achter het stuur zitten of als passagier met iemand meerijden”, aldus Kristof Janssens, strategic planner bij LDV. “We bespraken het met onze contactpersonen bij Opel en uiteindelijk besloten we ons aan de test te wagen, met alle risico’s die eraan verbonden waren. Zou de consument het spel meespelen en zou hij interessante, realistische en realiseerbare voorstellen indienen?”

Om de – in de eerste plaats – financiële risico’s te beperken werd het project hoofdzakelijk via de sociale netwerken gelanceerd, met tegelijk tag-ons op de radio, mailings naar klanten en tot slot een samenwerking met scholen voor productontwikkeling.
 
“Na enkele weken telde de minisite 1.347 voorgestelde opties”, aldus de verheugde CD van het bureau, Bart Gielen. “En tot onze grote opluchting waren het allemaal goede voorstellen, het ene nog vindingrijker en creatiever dan het andere. We hebben keuzes moeten maken. Elke dag selecteerden we de vier of vijf projecten die ons het interessantst leken en vroegen we een professionele product designer om ze te schetsen. Die tekeningen stuurden we naar de bedenkers en tegelijk postten we ze op de minisite. Zo werden de ontwerpers de ambassadeurs van ons project en hielpen ze ons om het te promoten, meer bepaald door hun creaties via hun eigen sociale netwerken te posten.”
 
In totaal werden 70 projecten geschetst en voorgelegd aan een gespecialiseerde jury bestaande uit Jürgen Oskamp (de medeoprichter van Achilles Design), Jan Seurinck (Flanders DC), Eline Van den Mooter (marketing manager van Opel Belgium), Stan Maes (MAD-faculty) en Bart Gielen.
 
“Over het winnende was iedereen het meteen unaniem eens, want het is niet alleen interessant voor de consumenten, maar ook voor de samenleving in haar geheel, omdat het bedoeld is om levens te redden. Het werd bedacht door de vader van twee kinderen die zich zorgen maakte over het feit dat er elk jaar baby’s dood teruggevonden worden in oververhitte auto’s…” Helaas is dat de harde realiteit. De filmcase op mm.be benadrukt onder andere dat er in Europa elk jaar gemiddeld twintig kinderen omkomen in vreselijke omstandigheden… “De winnaar bedacht een systeem dat verstrooide ouders-chauffeurs verwittigt via een sensor in de autostoel die een alarm doet afgaan als de bestuurder zich te ver van de auto verwijdert, terwijl het kind er nog in zit of als de binnentemperatuur meer dan 28° bedraagt. Gabriel hebben we dat systeem gedoopt.”
 
Gabriel, of tenminste zijn prototype, kreeg concreet vorm dankzij de gezamenlijke inspanningen van LDV-medewerkers, Opel-ingenieurs en de specialisten van Achille Design en Zenso. “Natuurlijk willen we het op de markt brengen”, besluit Bart Gielen. “Het is de derde fase in het project. Nu moeten we partners vinden om de optie op grote schaal en voor een voordelige prijs te produceren, niet alleen voor Opel, maar ook voor de consument.” Het prototype wordt voorgesteld op het Autosalon van Brussel volgende week en wordt een van de communicatiepijlers in de rond het event ontwikkelde campagne.
 
Bart Gielen: “Gabriel is geen Opel-exclusiviteit. Hij zal compatibel zijn met alle concurrerende modellen. Wij zelf noch Opel hebben de bedoeling hier geld mee te verdienen, wel het vernieuwende imago van het merk in de verf zetten en tegelijk herinneren aan zijn betrokkenheid bij de burgers.”

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier