SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Coast zet Mons 2015 alvast in de kijker

Dinsdag 25 November 2014


Coast zet Mons 2015 alvast in de kijker
Assets :
spot Tv spot Tv spot Tv print print
Credits :
Client : Mons 2015
Contact : Charlotte Jaquet
Agency : Coast
Account : Celia Carrera Schmidt
CD : Frédéric Vanhorenbeke
Strategy & Storytelling : Jean Charles della Faille
Film Production Company : Girafeo
Director : Laurent Dryon
Photographer : Denis Rouvre

In 2015 wordt Mons Europese hoofdstad van Cultuur. Om dat aan te kondigen, kozen de organisatoren voor Coast, een Brussels bureau gespecialiseerd in ‘global branding’. 

Frédéric Vanhorenbeke, de oprichter en CD van Coast: “We wonnen het budget na een competitie tegen vijf bureaus, waaronder Air en Tramway21. Dat was in februari. Daarna hadden we tot 7 oktober tijd om de eerste grote afspraak van het evenement voor te bereiden: de persconferentie waaraan meer dan 200 journalisten uit de hele wereld deelnamen.” Ondertussen zaten de man een zijn troepen niet stil: ook al konden ze tijdens de pitch het terrein van dit gigantische project voorbereiden, toch moesten ze bij wijze van spreken vanaf nul beginnen…
 
“Coast is een globaal branding bureau en daardoor hebben we de competitie waarschijnlijk gewonnen. We overkoepelen alle visies op communicatie, onder een strategisch thema, waarin branding centraal staat. Dat deden we voor Mons 2015 en het betreft alle visuele codes, met name de identiteit, communicatie, bewijzering, het redactioneel en het internet.”
 
De eerste taak van Coast bestond erin dat ze een volledige huisstijl ontwikkelden. “We creëerden zelfs een specifiek lettertype. Dat is gebaseerd op ‘transformatie’: omdat Mons 2015 een evenement dat voortdurend in beweging zal zijn wordt. Veel werven zijn nog bezigen veel dingen zullen het hele jaar door beslist worden. Daarom wilden we dat gevoel van transformatie en diversiteit voelbaar maken op grafisch niveau, en meer bepaald wat het lettertype betreft: dat is veelzijdig, met verschillende kleuren in de letters enzovoort.”
 
Na deze grafische missie en de organisatie van de persconferentie rond de presentatie, legde Coast zich toe op de eigenlijke communicatie. “In die optiek hebben we een beroep gedaan op een specialist in storytelling, Jean-Charles della Faille (ex-partner van Van Piperzeel, onder andere, nvdr). Zijn inbreng van waardevol: hij heeftons geholpen om de strategie en de contactpunten met de doelgroep te bepalen. Die zijn per definitie ruim opgevat, aangezien we ons niet alleen tot de Belgen moeten richten, maar tot de hele wereld.”
 
Het idee van de creatieven speelt in op de neiging van de Belgen om nooit echt uiting te geven aan hun nationale trots in het algemeen, en in dit geval hun fierheid op het feit dat ze uit Bergen komen. “We zijn trots op wat we zijn, maar uit schroom, of weet ik veel om welke reden, durven we dat niet zeggen. We hebben besloten om op deze bijzonderheid in te spelen, maar door ze toe te passen op buitenlanders.” De drie spots tonen een Duitser in een café, een Zweed in een sauna en een flamencodanseres in actie. Met de boodschap dat al dat schone volk in 2015 zich ’Montois’ voelt. Idem dito op de radio, waar Coast een beroep doet op stemmen met een makkelijk te identificeren buitenlands accent, alsook in print (advertenties, affiches en Boomerang-kaarten), met een cowboy, een Aziaat en een Schot in kilt die trots poseren voor het nageslacht.
 
“De volgende grote afspraak staat gepland op 24 januari, de officiële startdatum voor Mons 2015. We werken momenteel aan materiaal om dat allemaal aan te kondigen. Daarna bereiden we specifiekere campagnes voor, ter aankondiging van de 300 reeds geplande evenementen en de duizenden culturele en artistieke activiteiten.” 

JOBS




INTERVIEW

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier