SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

BBDO doet BKCP Bank groeien

Woensdag 24 September 2014


BBDO doet BKCP Bank groeien
Assets :
making of 'De chocolatier' making of 'De schijnwerker' making of 'De kunstsmid' making of 'De snoepmaker' making of 'De houtbewerker' making of 'De tuinier' poster 'Chocolade' ad 'Chocolade' poster event 'Kunstmid' poster event 'Snoep' poster 'Snoepmaker' ad 'De snoepmaker' poster event 'De schijnwerker' poster event 'De tuinier' poster event 'De houtbewerker' radio 'Onno en Ben' radio 'Sid'
Credits :
Client : BKCP Banque
Contacts : Valérie Lahaut, Koen Spinoy
Agency : BBDO Belgium
Account Team : Inge Wertelaers, Valerie Bracke, Isabel Peeters
CD : Arnaud Pitz
CD : Sebastien De Valck
Creation : Frédéric Delouvroy
Creation : Michiel Baeten
Production : Roxane Lemaire, Nicolas Van Poeck, Leen Van den Brande
Director : Sander Vandenbroucke
Media : Maxus

BBDO maakte een nieuwe imagocampagne voor BKCP Bank. Dat is de tweede sinds het bureau begin 2014 het budget won. Doelstelling: eraan herinneren dat de bank gelukkig niet de grootste is en vooral dat ze in de eerste plaats haar klanten wil helpen groeien.

Februari 2014. BBDO kondigt aan dat het bureau na raadpleging en ten koste van Happiness Brussels het communicatiebudget van BKCP Bank gewonnen heeft. Het bureau legt op dat moment uit dat de nieuwe samenwerking zich zal toespitsen op de versterking van de positionering en het imago van de bank, ‘gelukkig niet de grootste’, in haar relatie met haar klanten (particulieren, zelfstandigen en kmo’s). “Dat hebben we tijdens de eerste fase gedaan met een eerste print- en online campagne naar zelfstandigen”, aldus Arnaud Pitz, co-DC van BBDO. Daarin zagen we echte agentschapsdirecteurs van BKCP Bank aan hun eigen bureau zitten. Niks bijzonders behalve dat bij elk voorwerp, meubel, enzovoort een pijltje staat met vermelding van de herkomst. “BKCP Bank maakt er immers een erezaak van om zich te bevoorraden bij haar eigen klanten…”, zegt de CD nog.
 
Die belofte wordt letterlijk vertaald in de baseline ‘Wij maken liever onze klanten groot dan onszelf.’. Die ligt logischerwijze aan de basis van de nieuwe communicatie die nog een, of zelfs twee, stappen verder gaat. “Deze keer deden we een beroep op de klanten zelf, en meer bepaald aan vakmensen aan wie we gevraagd hebben om de campagne te creëren”, vervolgt Sebastien De Valck, het alter ego van Pitz. Zo kropen een snoepmaker, een chocolatier, een schijnwerker, een kunstmid, een houtbewerker en een tuinier tijdelijk in de huid van de creatief en de AD om elk een evenementiële 2m² te bedenken en uit te werken. Die werd vervolgens in een klassiekere print gegoten.
 
Met andere woorden BKCP Bank bestelde zijn nieuwe affichagecampagne gewoon bij zijn eigen klanten. Pitz: “In de praktijk stelden ze ons verschillende ambachten voor en selecteerden wij diegene die ons het interessantst leken om een buitengewone 2m² te maken. Om de versie van confiseur Zuchero te maken hadden we bijvoorbeeld 84 kg snoepjes nodig; die werden speciaal voor de gelegenheid vervaardigd.” Uiteraard werd elke creatie geïnstalleerd in de stad waar de vakman in kwestie werkt. Een mooie vorm van reclame en een extra duwtje in de rug om nog beter te groeien.
 
“Op elke event-affiche hebben we een QR-code geplaatst”, vervolgt Sebastien De Valck. “Door die te scannen kunnen voorbijgangers de ‘making of’ van de affiche in kwestie ontdekken. Idem dito voor de bezoekers aan de site bkcp.be, waar alle making-ofs staan.”
 
Van de affiches bestaan ook advertenties en er hoort ook een radioluik bij de campagne. “Ook daarvoor hebben we een beroep gedaan op onze klanten, om de twee radiospots op te nemen”, besluit Arnaud Pitz. Het gaat om een actrice en een ingenieur voor de eerste en een muzikant-gitarist voor de tweede. “We werken al aan de volgende campagne die zich meer bepaald tot particulieren zal richten”, besluit het creatieve duo.

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier