Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

LDV heeft oog voor de Special Olympics

Woensdag 13 Augustus 2014

LDV heeft oog voor de Special Olympics

Special Olympics Belgium vroeg LDV United om een promotiecampagne voor de European Summer Games 2014 in Antwerpen. De creatie is veel meer dan zomaar een promotiecampagne: ze moet ook onze ogen openen voor het dagelijks leven van deze bijzondere atleten, en in ruimer opzicht, voor dat van al wie een mentale beperking heeft.

“Special Olympics is een internationale organisatie die actief is in 178 landen, waaronder België. Ze organiseert sportwedstrijden en –evenementen voor atleten met een mentale beperking”, aldus Bart Gielen, de CD van LDV United. Het bureau werd eind 2013 benaderd voor de campagne ter promotie van de European Summer Games die van 9 tot 20 september plaatsvinden in Antwerpen. De doelstelling was dubbel: de competitie bekender maken bij het grote publiek en het taboe dat rond mentale handicaps hangt doorbreken, door atleten en al wie met een verstandelijke beperking door het leven gaat een tribune te geven.
 
“In België lijden meer dan 165.000 mensen aan zo’n handicap”, preciseert Bart Gielen nog. “Met andere woorden, elk van ons heeft in zijn omgeving wel een kennis of een familielid dat zo’n beperking heeft. Niemand praat daar nochtans over.” Tot nu toe. Want de campagne van LDV United zou daar verandering moeten in brengen (daar durven we om wedden). Op het programma: drie Belgische topatleten zonder beperking die hun beeltenis ter beschikking van de campagne stelden, op hun ogen na…  
 
“We hebben contact opgenomen met sprintster Kim Gevaert, tafeltennisser Jean-Michel Saive en voetballer Kevin De Bruyne. Nadat we ons concept uitgelegd hadden, hebben we hun gevraagd of ze het spel wilden meespelen en ze hebben alle drie onmiddellijk ja gezegd.” Zo kreeg Kim Gevaert de ogen van judoka Julie Bourgeois, terwijl Jean-Mi en Kevin De Bruyne (illu) die van tafeltennisser Christof Swanepoel kregen. Doelstelling: de mensen aanmoedigen om de problematiek door een andere bril te bekijken.
 
De campagne ging van start met een stunt waaraan Kevin De Bruyn meewerkte, door op zijn sociale profielen zijn campagnebeeld te posten met de vraag of zijn fans ook zijn fans zouden zijn moest hij die blik hebben? “We willen zien wat er gebeurt en naargelang de reacties de eigenlijke campagne lanceren…” De drie visuals zullen dan verspreid worden via busflanken van De Lijn, de affichagenetwerken van de Stad Antwerpen en Visitbrussels, alsook via advertenties in de dagbladpers en een virale video.
 
“Bij de laatste editie van de European Summer Games in Athene wonnen de Belgische atleten 83 medailles. Zo’n prestaties verdienen ook een publiek, toch?”, besluit de CD. 
Assets :
Credits :
  • Client : Special Olympics Belgium
  • Contacts : Catalina Daniëls, Olivier Van Raemdonck, Marc Robberechts
  • Agency : LDV United
  • Account Team : Astrid Claus, Petra De Roos
  • Creation : Han Verschaeren
  • Creation : Thomas Thysens
  • Creation : Ruben Van Maldeghem
  • Creation : Tine Bongaerts
  • Strategy : Kristof Janssens, Eline Goethals
  • Design : Jeffrey Uten
  • Motion Design : Niki Desiron
  • Photographer : The Pickles
  • Retouching : The Pickles