SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Air slaat hard toe voor Amnesty

Woensdag 18 Juni 2014


Air slaat hard toe voor Amnesty
Assets :
print 'Iggy Pop' print 'Dalai Lama' print 'Karl Lagerfeld'
Credits :
Client : Amnesty International
Contact : Philippe Hensmans
Agency : Air Brussels
Account : Julie De Smedt
CD : Marie-Laure Cliquennois
CD : Gregory Ginterdaele
Creation : Catherine Quadens
Creation : Jean-Marc Wachsmann
Retouching : François-Olivier Dedeyn
Creative Producer : Anne Gruszow

De laatste sensibiliseringscampagne die Air bedacht voor Amnesty International, doet veel hoofdzakelijk virtuele inkt vloeien. Love it or hate it, maar de doelstelling is alvast bereikt…

Voor wie van Mars en van Venus komt, herinneren we eraan dat Air in de aanloop van de Internationale Dag tegen Marteling op 26 juni een nieuwe sensibiliseringscampagne bedacht voor Amnesty International. Die omvat drie schokkende visuals met gezichten van bekende mensen die duidelijk slaag gekregen hebben. Zoals dat van de zanger Iggy Pop die duidelijk afgezien heeft. “De toekomst van rock 'n' roll is Justin Bieber" suggereert de head. Ter illustratie van het idee dat iemand die gemarteld is eender wat vertelt.
 
Philippe Hensmans, directeur van de Franstalige tak van Amnesty International, bekent ons ook zonder foltering: “Regeringen die marteltechnieken gebruiken, denken dat ze aldus kostbare informatie kunnen ontfutselen. De geschiedenis heeft echter geleerd dat gefolterde mensen meestal bereid zijn eender wat te bekennen om een einde te maken aan hun lijden, of dat nu de waarheid, een deel van de waarheid of juist het omgekeerde is.” Zoals in het voorbeeld van de rocklegende of dat van de Dalai Lama die onder druk van Air (of misschien was het Séguéla) toegeeft dat een man die op zijn 50ste geen Rolex heeft, een mislukkeling is. Grappig!
 
Niet iedereen deelt duidelijk die mening, want amper enkele uren nadat de campagne op de Facebook-pagina van de NGO verschenen was, stond op de site het volgende te lezen: “Deze campagne omvatte een visual met daarop de Dalai Lama. Die werd ruim verspreid via het internet. Hoewel ze het op geen enkele manier op hem gemunt had, integendeel, stootte ze een aantal gelovigen voor het hoofd. Daarom hebben we besloten ze uit onze digitale kanalen te verwijderen, om deze mensen niet te schokken en de aandacht van het publiek af te leiden van de echte doelstelling van deze campagne: foltering aanklagen.”
 
“Ik vind dat je met alles mag lachen, op voorwaarde dat het respectvol gebeurt”, aldus Eric Hollander, chairman en executive CD van Air. “Dat was blijkbaar niet het geval van ons idee met de Dalai Lama… We willen onze excuses aanbieden aan al wie hierdoor geschokt of gekwetst werd. Dat was uiteraard niet de bedoeling. Integendeel, we wilden er op een krachtige manier aan herinneren dat folteren onaanvaardbaar is, om wat voor reden dan ook.” Recent onderzoek had er immers op gewezen dat alsmaar mensen marteling aanvaardbaar vinden in bepaalde gevallen. Een kwalijk neveneffect van 11 september 2001, waarna onze Amerikaanse vrienden er een nationale sport van hebben gemaakt.
 
“Als iets niet werkt, moet je iets anders proberen”, besluit Eric Hollander. “We zijn altijd heel politiek correct geweest in onze campagnes voor Amnesty International, maar deze keer vonden we dat gezien de inzet humor alleen niet volstond om onze doelstelling te bereiken: het debat openen over de legitimiteit van foltering”. Opdracht volbracht: na amper zes uur hadden al 6000 mensen de campagne gedeeld. Aan het einde van de dag waren dat er al 18.000, zonder de minste dreiging of dwang. 

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier