SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

TBWA geeft Bru een tweede leven

Vrijdag 13 Juni 2014


TBWA geeft Bru een tweede leven
Assets :
website Facebook page RTL-TVI RTL-TVI radio 'Viool' radio 'Vriend' bumper overlayer
Credits :
Client : Spadel
Contacts : Dirk Van de Walle, Sophie Bryskère, Sandrine Haenecour, Alicia de Ribaucourt, Sébastien Paquot
Agency : TBWA Belgium
Account Team : Charlotte Katté, Isabel Broes
CD : François Daubresse
Creation : Vincent Nivarlet
Designer : Sarah Wouters, An Gielens, Olivia Maisin
RTV Producer : Lauranne van der Heyden
Field & Event Manager : Sharon Lavaert, Carole Jacobs
Production Director : Michel Prairial
Head of Social Media Arts : Christophe Chantraine
Community Manager : Laurent Righetti
Production Cy : Chez Eddy
Producer : Juliette Delestaing, Jean-François Bourrel.
Director : JeanJean & U
Media Agency : Space
Communication Channel Expert : Tamara Vandenplas
Audiovisual Manager : Laure De Wolf
Strategic & Creative Manager : Gauhtier De Jonghe

Voor het beroemde parelende water creëerde TBWA Mr Bru, in het kader van een nieuwe activering. Als die een succes wordt, zal de man met de hertenkop snel onlosmakelijk met het merk verbonden zijn.

François Daubresse, CD bij TBWA: “De laatste jaren hebben we veel klassieke campagnes voor Bru gemaakt. Mediagewijs bedoel ik dan. We hebben gecommuniceerd op televisie, op de radio, in affichage, enzovoort. Die campagnes hebben het altijd heel goed gedaan, maar ze hadden slechts een beperkte impact op de verkoop. Met andere woorden, de mensen houden wel van de communicatie van Bru, maar ze geven grif toe dat die in feite geen impact heeft op de aankoopbeslissing… Op basis van die vaststelling hebben we ons afgevraagd wat we konden doen om die situatie om te buigen.”
 
De CD herinnert zich een activeringsactie van twee jaar geleden: “We dachten dat er misschien een andere manier bestond om aan het imago te werken, dat tot leven te brengen in het echte leven, en niet alleen op de buis of via affichage… Twee jaar geleden creëerden we een activeringsactie, met hostesses die restaurants bezochten om de rekening te betalen van tafels die Bru besteld hadden. Die actie viel uiteraard sterk in de smaak, maar uiteindelijk bleef de impact beperkt omdat we het idee niet volledig uitgebuit hebben. We konden het een totaal andere dimensie geven.”
 
Dat deed het bureau door een personage in het leven te roepen: Mr Bru, een creatie die het merk kon belichamen. “Tests hebben aangetoond dat Bru een vrij wit en neutraal had”, vervolgt François Daubresse. “Het merk heeft geen gezicht en leeft niet. Mensen geven toe dat het een goed water is, maar laten verstaan dat het even discreet is als zijn bubbels en dat het veel te weinig karakter heeft… Dus haalde ik mijn idee van het Bru-personage met een hertenkop boven. Dat probeer ik al jaren aan onze klant te slijten, maar tot dusver was hij er nooit voor te vinden. Wellicht was hij er nog niet klaar voor of kwam het idee te vroeg.”
 
Voor de anekdote vermelden we graag dat de CD tijdens de presentatie van het project aan Spadel een foto van twee naast elkaar poserende mannen toonde en vroeg: ‘Herkennen jullie ze? Dat zijn muzikanten en ze maken geniale muziek.’ Waarop niemand reageerde. Daarna haalde Daubresse van Daft Punk tevoorschijn. Die herkende iedereen wel meteen. “Zo konden ze vaststellen dat er een groot verschil bestaat tussen twee banale kerels en twee iconische personages. Zo heb ik ze kunnen overtuigen. Ik kon hen ook geruststellen door aan te tonen, dat herten – en in de eerste plaats hun koppen – momenteel razend populair zijn. Tijdens onze opzoekingen om Mr Bru te scheppen, konden we vaststellen dat ze overal en in alle maten en vormen opduiken, op T-shirts, deco- en designspullen, enzovoort.”
 
“Mr Bru heeft klasse en is tegelijk heel cool”, vervolgt creatief Vincent Nivarlet. “Hij loopt altijd rond met zijn handen in zijn zakken en als hij een fles Bru vasthoudt, doet hij dat alsof hij een hippe longdrink in zijn handen heeft. Mr Bru is ook nogal een versierder, ook al praat hij niet, om zijn mysterieuze aura te bewaren. Het enige wat je hem zult horen zeggen,  is ‘Hallo’.”
 
Mr Bru verscheen voor het eerst in het openbaar op 5 juni, in een etablissement in Elsene. Hij zal nog een twintigtal keer opduiken, tot begin juli, in restaurants en op events. Omdat hij populair is op selfies, heeft Mr Bru natuurlijk een Facebook-pagina, waar hij aanwijzingen geeft over zijn volgende verschijning. Wie hem abslouut niet wil missen, kan zijn gsm-nummer registreren op bru.be. Dan neemtMr Bru hoogstpersoonlijk contact op, een uur voor hij op zijn nieuwe afspraak opduikt.
 
De activering wordt ondersteund door radiospots, een online luik, print en acties op RTL-TVI, waar hij zichzelf uitnodigt tijdens de praatjes van de presentatrices.

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier