SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Ogilvy volle bak voor het Europees Parlement

Donderdag 8 Mei 2014


Ogilvy volle bak voor het Europees Parlement
Assets :
video 'And then came a lot of sheep'
Credits :
Client : European Parliament
Contacts : Stephen Clark, Thibault Lesenecal
Agency : OGILVY GROUP BELGIUM
Client Director : Laure Van Hauwaert
CD : Sam De Win
Creation : Sam De Win
Creation : Seb De Roover
Creation : Koen Mortier
TV Producer : Bruno Dejonghe
Film Production Company : Czar
Director : Koen Mortier
Music : Compact Disk Dummies
Account Team : Ulrike Stolze, Ieben Enghien
Strategy Director : Kristel Vanderlinden
Head of Reputation : Tomas Sweertvaegher
DOP : Menno Mans
Producer : Joop Haesen
Executive Producer : Eurydice Gysel
Editor : Manu Van Hove @ Het Digitaal Geweld
Sound : Senjan Jansen @ Senstudio
Online : Ann Vandenbussche @ Nozon
Grading : Joost Van Kerckhove

Ogilvy Brussels heeft er net een marathon van achttien maanden voor het Europees Parlement opzitten. Dat leverde aan de meet drie uitstekende campagnes op die de Europeanen moeten aanmoedigen om massaal te gaan stemmen.

In eigen land is er geen probleem, want stemmen is hier verplicht. In heel wat andere Europese landen daarentegen is dat niet het geval en moeten kiezers aan hun stemrecht worden herinnerd. Deze moeilijke opdracht vertrouwde het Europees Parlement anderhalf jaar geleden toe aan Ogilvy Brussels… “De Europese verkiezingen worden geruime tijd op voorhand voorbereid”, bevestigt Laure Van Hauwaert, client director bij Ogilvy. “Dat geldt zeker voor die van 2014, aangezien het de eerste keer is dat deze verkiezingen een onmiddellijke invloed zullen hebben op de keuze van de Commissievoorzitter die door het Parlement verkozen zal worden op voordracht van de Raad en bepaalde Europese politieke partijen. Onze missie bestond erin aan zowat 375 miljoen burgers in 28 landen uit te leggen wat er allemaal op het spel staat.”
 
Dat is een zeer ruime doelgroep die helaas voor Ogilvy onmogelijk als een enkel geheel kon worden beschouwd. “We moesten ons richten tot alle stemgerechtigde Europeanen, maar ook specifiek tot de jongeren, in de eerste plaats diegenen voor wie stemmen niet verplicht is en ook tot diegenen voor wie het de eerste keer is. Met andere woorden, drie totaal verschillende doelgroepen die elk een aangepaste communicatie vragen”, aldus Sam De Win, executive CD.
 
Het leverde drie campagnes op: ‘Choose who's in charge’ voor de 375 miljoen burgers, ‘#storychangers’ om de jonge generatie te sensibiliseren en tot slot ‘And then came a lot of sheep’, een euse UFO ter attentie van de nieuwe kiezers. De twee eerste ontdek je in de rubriek ‘Campaigns’, de laatste hiernaast.

“De globale campagne omvat een tv-spot, affiches, radio en sociale media. De boodschap kan niet duidelijker zijn: ‘It's time to ACT!’. De ‘#storychangers’ campagne is gegroeid uit een trendstudie waaruit bleek dat jongeren niet erg geneigd zijn om te gaan stemmen, net zo min als ze graag trends volgen. Vandaar het insight: ‘Keep changing trends, vote for impact!’. ‘And then came a lot of sheep’ tot slot richt zich uitsluitend dot jongeren die nog nooit gestemd hebben. De campagne omvat een tv-spot die ik ‘hybride’ zal noemen: het is een mix tussen een videoclip en een actiefilm.” In beeld: een jongere die zich aandient in een stembureau. Alles is er ongelooflijk triest, te beginnen met de ‘stoffige’ bijzitters. De jonge kiezer pakt zijn stembiljet, stapt het kieshokje binnen, waarna hij uitglijdt en door het raam valt om tien verdiepingen lager te landen landt op een bloemenkraampje en een verkeersongeval te veroorzaken. Dat eindigt in het uitstalraam van een dierenwinkel waaruit een kudde schapen ontsnapt. Boodschap: ‘And what will your first time be like? Find out on election day.’ De drie campagnes zijn te bekijken op mm.be.
 
“De spot is bewust ‘alternatief’ en staat symbool voor het feit dat voor het eerst gaan stemmen een echt avontuur is, want wie weet wat er kan gebeuren?”, besluit Sam De Win.
 
Vermelden we nog de twee bijhorende Facebook-apps. De eerste, I'm a voter application’, is een wedstrijd waarbij de Facebook-gebruikers hun steun aan Europa kunnen betuigen door een reeks gepersonaliseerde ballonnen te creëren en hun vrienden uit te nodigen hetzelfde te doen. Wie de langste keten vormt, wint een citytrip naar Straatsburg. De tweede app werd ‘A taste of Europe’ gedoopt en moet de gebruikers helpen een ‘Europees’ feestje te bouwen op de avond van de verkiezingen. Alles werd ontwikkeld in samenwerking met The Parking Lot

JOBS


INTERVIEW

Hans De Rore:

Hans De Rore: "Mediafin lanceert 'Only Human' garantie"



DOSSIER  



Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie 2017: 13 winnaars  


Hoewel de organisatoren het aantal dossiers dat oorspronkelijk ingediend werd niet aankondigden, waardoor er geen vergelijkingen kunnen gemaakt worden van het ene jaar ten opzichte van het andere,...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier