SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

DDB allesbehalve klassiek

Woensdag 16 April 2014


DDB allesbehalve klassiek
Assets :
videoclip 'Symphony No. 9 Allegro con fuoco' short documentary
Credits :
Strategic Team : Dominique Poncin, Maarten Van Daele, Michael D’hooge
Digital Strategy : Geert Desager
Choreography : By Ari & Miu (Waveya)
Digital Project Manager : Stefanie Warreyn
TV Producer : Brigitte Verduyckt
Producer : Geert De Wachter
DOP : Brecht Goyvaerts
Post-House : Caviar Post
Office Editor : Helena Overlaet-Michiels
Color Grader : Xavier Dockx
Local Production : Minch & Films
Line Producer : Boram Kim
Local Scout : Sangwoo Kang
Drivers : Sung-Min Kim, Myung-Jin Park
Sound : Sonicville
Music : Dvorak - Symphony NO 9 in E-Minor
Client : B-Classic
Contacts : Kris Jannis, Bob Permentier
Agency : DDB Brussels
Account Team : Francis Lippens, Kaat De Brandt
CD : Peter Ampe
Creation : Tim Arts
Creation : Stefan van den Boogaard
Film Production Company : Caviar
Director : Raf Reyntjens
Design : Christophe Liekens

DDB maakte zijn eerste campagne voor B-Classic, een klassiek muziekfestival dat de ultieme ambitie koestert om het genre te populariseren en te verjongen. Een gedroomde gelegenheid voor de teams van DDB om alweer te bewijzen dat er muziek in de samenwerking zit…

Account director Francis Lippens: “Ons head of strategy, Dominique Poncin, kent de organisatoren van het B-Classic festival en op een dag vertelde hij ons hoe moeilijk ze het hebben om het imago van de klassieke muziek af te stoffen en jongeren aan te trekken. Daarop besloten we de creatie te briefen om te zien wat dat zou geven.”
 
“Mijn ouders wilden altijd mijn belangstelling wekken voor klassieke muziek”, vertelt Tim Arts. “Net zoals de meeste jongeren vandaag surfte ik naar YouTube om de stukken die ze me aanraadden te beluisteren en kwam ik terecht bij een video die samengevat kon worden als een foto van de componist. Met andere woorden, niet sexy en in geen geval boeiend genoeg om mijn aandacht gedurende 11'38" vast te houden”. Daarom kwam het creatieve team op het idee alles aantrekkelijker te maken door een heuse videoclip te maken. Geen klassieke, natuurlijk. Stefan Van Den Boogaard: “We kozen voor de negende symfonie van Antonín Dvořák, de zogenaamde Symfonie van de Nieuwe Wereld, omdat ze in New York gecomponeerd werd. We vonden dat een mooie symboliek.” De nieuwe wereld verwijst in dit geval naar de jongeren. Om de redenering nog verder door te trekken besloot het duo zijn clip in Korea te draaien, omdat dat land voor hen ook de nieuwe wereld vertegenwoordigt, net als Amerika vroeger…
 
“Het idee was een moderne video maken op basis van muziek die velen ten onrechte als ouderwets beschouwen”, vervolgt Tim Arts. “Voor de regie deden we een beroep op Raf Reyntjens van Caviar die onlangs nog de clip voor ‘Papaoutai’ van Stromae maakte. Samen hebben we danseressen gezocht die een sexy choreografie zouden kunnen bedenken.” Het team vond wat het zocht op… YouTube, waar een groep Koreaanse danseressen, Waveya, voor beroering zorgen met zwoele dansjes die ze bedenken op basis van bekende songs. Denk maar aan de wereldhit ‘Gangnam Style’ waarop ze compleet uit de bol gaan: het filmpje haalde tot nu toe 130 miljoen views. “Waveya bedacht een unieke en vooral poppy, sexy choreografie voor de Negende Symfonie. We zijn in Zuid-Korea gaan filmen en uiteindelijk hebben we een videoclip van 3'”, besluit Tim Arts. De virale video wordt meesterlijk afgesloten met de boodschap: ‘You just listened to 3 minutes of classical music. B-Classic, classical music festival’.
 
Het succes zal niet uitblijven – daaraan twijfelen we geen minuut – en muziek- of jongerenzenders als MTV en Acht hebben al laten weten dat ze de video willen uitzenden op televisie… Francis Lippens: “We toonden de clip in avant-première in Kinepolis. Eerst was het publiek verrast en aarzelend, maar de magie werkte al snel. Het contrast tussen de beelden en de soundtrack had het gewenste effect. Ten bewijze: de enthousiaste reacties van de jongeren die we aan het einde van de voorstelling verzamelden.” Die werden gefilmd en samengebracht in een documentaire van 7’. Ook die kunt u – klassiek – ontdekken op mm.be.

JOBS


INTERVIEW

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier