Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

La William permitteert zich alles met BBDO

Donderdag 10 April 2014

La William permitteert zich alles met BBDO

BBDO maakte de eerste televisiecampagne uit de geschiedenis van La William, het bekende Belgische sausmerk dat frietjesfans en barbecueliefhebbers vast wel kennen. In beeld: mister La William in eigen persoon, of toch bijna…

Maar laten we eerst wat in de geschiedenis grasduinen. La William werd in 1963 opgericht, met zoals we op de website lezen de ambitie om “altijd de beste kwaliteit en de lekkerste smaak aan zijn sauzen te geven”. Eerst concentreerde La William op de vakmensen en groeide al snel uit tot een van de belangrijkste groothandels in frituurartikelen. Vervolgens waagde het merk zich aan export: vandaag is het aanwezig in Noorwegen, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Luxemburg, Denemarken en Nederland. Ook begon het te verkopen aan particulieren.
 
“In 1995 neemt Johan Peeters de zaak over en wordt een punt gezet achter de groothandelsactiviteiten. Het merk legt zich vanaf dan toe op de productie van de ‘beste en lekkerste sauzen”, aldus Sebastien De Valck, CD van BBDO. Sinds 2007 mikt La William steeds meer op de markt van het grote publiek. Vandaar de eerste televisiecampagne van het merk. “Tot dusver communiceerde La William vooral op het verkooppunt, maar gezien de ambitie die ze koesteren, raadden we hun aan om meer te investeren in media die imago helpen opbouwen en uitdragen. De keuze voor televisie was snel gemaakt.” En het concept was vlug gekozen. “Toen Kristoff (De Prins, nvdr) en ik de briefing onder ogen kregen, was er een punt dat onmiddellijk onze aandacht trok: La William is de uitvinder van de andalousesaus. Dat is samen met mayonaise de favoriete saus van de Belgen. Zo’n droom-USP konden we niet laten liggen. Daarna hebben we de man achter het schitterende recept bedacht en hem logischerwijze Mister William gedoopt”, vertelt Vincent Daenen.
 
Dat is een sympathiek personage met grijze haren, zoals je kunt zien op de bijgaande beelden. Hij kan zich alles veroorloven. Kristoff De Prins vervolgt: “We bedachten dat zijn status als uitvinder van de andalousesaus hem bepaalde voorrechten verleende…” Zoals de schilderijen die hij meeneemt in een museum, het hondje dat hij zonder spijt vertrappelt of het houten been dat hij van een boom van een kerel afpakt om het als biljartkeu te gebruiken zonder represailles te vrezen…
 
Vincent Daenen: “Eerst wilden we al deze tafereeltjes apart filmen om meerdere tv-spots te maken, maar het mediaplan voorzag niet zulke grote kosten. Dus hebben we een spot van 35’’ gefilmd die we tot twee spots van 30’’ gemonteerd hebben. We zien mister La William uit de kamer van een mooie jonge vrouw naar een museum wandelen, naar een morsig café en een bar gay… Overal waar hij komt, doet hij iets wat de moraal afkeurt, maar dat hem uiteindelijk vergeven wordt, omdat mister William de andalousesaus heeft uitgevonden.”
 
De campagne met als baseline ‘Alles voor de smaak’ en het concept erachter bieden gigantisch veel creatieve mogelijkheden voor het merk. Bovendien hebben die niks te maken met de codes die normaal voor deze sector gebruikt worden. Ook dat moet je maar durven
Assets :
Credits :
  • Client : La William
  • Contacts : Johan Peeters, Chloë Duwyn
  • Agency : BBDO Belgium
  • Account Team : Michelle Stas, Annouck Hendrickx
  • CD : Sebastien De Valck
  • CD : Arnaud Pitz
  • Creation : Kristoff De Prins
  • Creation : Vincent Daenen
  • Film Production Company : Caviar
  • Director : Tom Willems
  • TV Producer : Leen Van den Brande
  • Producer : Tom De Pelseneer
  • Sound/Music : Sonicville