SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

La William permitteert zich alles met BBDO

Donderdag 10 April 2014


La William permitteert zich alles met BBDO
Assets :
spot TV 35
Credits :
Client : La William
Contacts : Johan Peeters, Chloë Duwyn
Agency : BBDO Belgium
Account Team : Michelle Stas, Annouck Hendrickx
CD : Sebastien De Valck
CD : Arnaud Pitz
Creation : Kristoff De Prins
Creation : Vincent Daenen
Film Production Company : Caviar
Director : Tom Willems
TV Producer : Leen Van den Brande
Producer : Tom De Pelseneer
Sound/Music : Sonicville

BBDO maakte de eerste televisiecampagne uit de geschiedenis van La William, het bekende Belgische sausmerk dat frietjesfans en barbecueliefhebbers vast wel kennen. In beeld: mister La William in eigen persoon, of toch bijna…

Maar laten we eerst wat in de geschiedenis grasduinen. La William werd in 1963 opgericht, met zoals we op de website lezen de ambitie om “altijd de beste kwaliteit en de lekkerste smaak aan zijn sauzen te geven”. Eerst concentreerde La William op de vakmensen en groeide al snel uit tot een van de belangrijkste groothandels in frituurartikelen. Vervolgens waagde het merk zich aan export: vandaag is het aanwezig in Noorwegen, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Luxemburg, Denemarken en Nederland. Ook begon het te verkopen aan particulieren.
 
“In 1995 neemt Johan Peeters de zaak over en wordt een punt gezet achter de groothandelsactiviteiten. Het merk legt zich vanaf dan toe op de productie van de ‘beste en lekkerste sauzen”, aldus Sebastien De Valck, CD van BBDO. Sinds 2007 mikt La William steeds meer op de markt van het grote publiek. Vandaar de eerste televisiecampagne van het merk. “Tot dusver communiceerde La William vooral op het verkooppunt, maar gezien de ambitie die ze koesteren, raadden we hun aan om meer te investeren in media die imago helpen opbouwen en uitdragen. De keuze voor televisie was snel gemaakt.” En het concept was vlug gekozen. “Toen Kristoff (De Prins, nvdr) en ik de briefing onder ogen kregen, was er een punt dat onmiddellijk onze aandacht trok: La William is de uitvinder van de andalousesaus. Dat is samen met mayonaise de favoriete saus van de Belgen. Zo’n droom-USP konden we niet laten liggen. Daarna hebben we de man achter het schitterende recept bedacht en hem logischerwijze Mister William gedoopt”, vertelt Vincent Daenen.
 
Dat is een sympathiek personage met grijze haren, zoals je kunt zien op de bijgaande beelden. Hij kan zich alles veroorloven. Kristoff De Prins vervolgt: “We bedachten dat zijn status als uitvinder van de andalousesaus hem bepaalde voorrechten verleende…” Zoals de schilderijen die hij meeneemt in een museum, het hondje dat hij zonder spijt vertrappelt of het houten been dat hij van een boom van een kerel afpakt om het als biljartkeu te gebruiken zonder represailles te vrezen…
 
Vincent Daenen: “Eerst wilden we al deze tafereeltjes apart filmen om meerdere tv-spots te maken, maar het mediaplan voorzag niet zulke grote kosten. Dus hebben we een spot van 35’’ gefilmd die we tot twee spots van 30’’ gemonteerd hebben. We zien mister La William uit de kamer van een mooie jonge vrouw naar een museum wandelen, naar een morsig café en een bar gay… Overal waar hij komt, doet hij iets wat de moraal afkeurt, maar dat hem uiteindelijk vergeven wordt, omdat mister William de andalousesaus heeft uitgevonden.”
 
De campagne met als baseline ‘Alles voor de smaak’ en het concept erachter bieden gigantisch veel creatieve mogelijkheden voor het merk. Bovendien hebben die niks te maken met de codes die normaal voor deze sector gebruikt worden. Ook dat moet je maar durven

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier