SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Het Stressmannetje speelt mee

Vrijdag 4 April 2014


Het Stressmannetje speelt mee
Assets :
website video
Credits :
Contacts : Tamara De Bruecker, Mark Cammaerts, Stephanie Schepens
Agency : FamousGrey
Business Director : Mieke Van de Gehuchte
CD : Tim Driesen
CD : Iwein Vandevyver
Digital CD : Laurent Dochy
Creation : Yves Van Hacht
Creation : Ruben De Praetere
Creation : Luc Shih
Creation : Jolien Elegeert
Project Leader : Charlotte Ghekiere, Bart Segers
UX Design : Pieter Nijs
Client : De Lijn
Development : Bert Vermeire, Thomas Mattheussen, Kevin Peters, Benjamin Van Maldergem
Artwork : Kristof Luyckx
Design : Laurens Groven, Lauwri De Pater
PR Manager : Kathy Van Looy, Anne-Cécile Collignon
RTV Producer : Charlotte Mathias
Film Production Company : Czar
Régie : Mark Roels & Emma De Swaef
Sound Studio : Het Geluidshuis

Het beroemde Stressmannetje dat Famous bedacht voor De Lijn, is terug van weggeweest. Deze keer is het de held in een mobiel online spel dat automobilisten moet tonen in hoeverre zich met het openbaar vervoer verplaatsen veel minder stresserend is.

In amper anderhalf jaar tijd (het maakte zijn opwachting op 10 december 2012) groeide het Stressmannetje uit tot een echte ster in Vlaanderen. Het ontsproot aan de verbeelding van de creatieven bij Famous die het bedachten bij wijze van symbool voor de stress die automobilisten aan het stuur van hun wagen ervaren. Terwijl het nochtans heel eenvoudig is om zen te blijven in de stad, meer bepaald door het openbaar vervoer te nemen. Account manager Charlotte Ghekiere: “We wonnen het budget in 2012, net na de crisis die de overheidssector zwaar trof. Die moest zijn investeringen beperken, lijnen en jobs schrappen. Kortom, het was niet de beste tijd voor het imago van De Lijn. Onze missie? Een manier vinden om het tij te keren.”
 
Dat wordt de taak van het allesbehalve mooie poppetje dat nochtans een perfecte weergave is van een automobilist die op het spitsuur aan het stuur zit. Iemand bij wie je best uit de buurt blijft met andere woorden en die buiten vloeken en krachttermen opeens niet veel andere woorden meer blijkt te kennen. Maar zoals iedereen weet wekken karikaturen wel vaker sympathie. De cijfers bewijzen het. Vandaag telt Stressmannetje meer dan 240.000 fans op Facebook en zijn avonturen werden bijna 1,2 miljoen keer bekeken op YouTube.
 
Sterker nog, als er geraakt wordt aan de mascotte van De Lijn, blijft de reactie van de Vlamingen niet uit. Toen Volt-presentator Kobe Ilsen onlangs in een van zijn uitzendingen wilde uitzoeken wat nu echt het meest stresserend was, de auto of het openbaar vervoer, en dat het openbaar vervoer bleek te zijn, eindigde hij zij demonstratie door het Stressmannetje te mishandelen. “De dag erna verspreidden we een video via de sociale netwerken, met daarin het mannetje dat geschokt en bedroefd was door de reactie van de presentator”, herinnert Charlotte Ghekiere zich. Resultaat: de video werd meer dan 450.000 keer bekeken en Ilsen kreeg de volle lading op de sociale netwerken. De verontwaardiging bleek zo groot dat de man zelfs zijn openbare excuses moest aanbieden.
 
En bij een ster horen natuurlijk afgeleide producten. Daarom bedacht Famous een mobiel en online spel, met het mannetje in de hoofdrol. “In dat spel laat de speler het Stressmannetje de stad doorkruisen”, vertelt digital CD Laurent Dochy. “Hoe meer euro’s hij verzamelt, hoe beter zijn rangschikking. Bedoeling is zijn stressniveau zo laag mogelijk houden door op bussen te springen, domme honden en parkeermeters te vermijden. Maar opgelet, als het Stressmannetje in een gat valt, is het spel voorbij. Alle obstakels zijn in feite een knipoog naar de tv-spots.”
 
Zeven weken lang kunnen de deelnemers proberen een van de 500 wekelijks te winnen mannetjes in de wacht te slepen. Het spel kan gratis gedownload worden op de site van De Lijn. Traffic wordt gegenereerd door een virale video, radio, bannering, pre-rolls op YouTube, PR en natuurlijk de aankleding van de voertuigen van de vervoersmaatschappij. Kortom, nieuwe files in het vooruitzicht.

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier