SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Het Stressmannetje speelt mee

Vrijdag 4 April 2014


Het Stressmannetje speelt mee
Assets :
website video
Credits :
Contacts : Tamara De Bruecker, Mark Cammaerts, Stephanie Schepens
Agency : FamousGrey
Business Director : Mieke Van de Gehuchte
CD : Tim Driesen
CD : Iwein Vandevyver
Digital CD : Laurent Dochy
Creation : Yves Van Hacht
Creation : Ruben De Praetere
Creation : Luc Shih
Creation : Jolien Elegeert
Project Leader : Charlotte Ghekiere, Bart Segers
UX Design : Pieter Nijs
Client : De Lijn
Development : Bert Vermeire, Thomas Mattheussen, Kevin Peters, Benjamin Van Maldergem
Artwork : Kristof Luyckx
Design : Laurens Groven, Lauwri De Pater
PR Manager : Kathy Van Looy, Anne-Cécile Collignon
RTV Producer : Charlotte Mathias
Film Production Company : Czar
Régie : Mark Roels & Emma De Swaef
Sound Studio : Het Geluidshuis

Het beroemde Stressmannetje dat Famous bedacht voor De Lijn, is terug van weggeweest. Deze keer is het de held in een mobiel online spel dat automobilisten moet tonen in hoeverre zich met het openbaar vervoer verplaatsen veel minder stresserend is.

In amper anderhalf jaar tijd (het maakte zijn opwachting op 10 december 2012) groeide het Stressmannetje uit tot een echte ster in Vlaanderen. Het ontsproot aan de verbeelding van de creatieven bij Famous die het bedachten bij wijze van symbool voor de stress die automobilisten aan het stuur van hun wagen ervaren. Terwijl het nochtans heel eenvoudig is om zen te blijven in de stad, meer bepaald door het openbaar vervoer te nemen. Account manager Charlotte Ghekiere: “We wonnen het budget in 2012, net na de crisis die de overheidssector zwaar trof. Die moest zijn investeringen beperken, lijnen en jobs schrappen. Kortom, het was niet de beste tijd voor het imago van De Lijn. Onze missie? Een manier vinden om het tij te keren.”
 
Dat wordt de taak van het allesbehalve mooie poppetje dat nochtans een perfecte weergave is van een automobilist die op het spitsuur aan het stuur zit. Iemand bij wie je best uit de buurt blijft met andere woorden en die buiten vloeken en krachttermen opeens niet veel andere woorden meer blijkt te kennen. Maar zoals iedereen weet wekken karikaturen wel vaker sympathie. De cijfers bewijzen het. Vandaag telt Stressmannetje meer dan 240.000 fans op Facebook en zijn avonturen werden bijna 1,2 miljoen keer bekeken op YouTube.
 
Sterker nog, als er geraakt wordt aan de mascotte van De Lijn, blijft de reactie van de Vlamingen niet uit. Toen Volt-presentator Kobe Ilsen onlangs in een van zijn uitzendingen wilde uitzoeken wat nu echt het meest stresserend was, de auto of het openbaar vervoer, en dat het openbaar vervoer bleek te zijn, eindigde hij zij demonstratie door het Stressmannetje te mishandelen. “De dag erna verspreidden we een video via de sociale netwerken, met daarin het mannetje dat geschokt en bedroefd was door de reactie van de presentator”, herinnert Charlotte Ghekiere zich. Resultaat: de video werd meer dan 450.000 keer bekeken en Ilsen kreeg de volle lading op de sociale netwerken. De verontwaardiging bleek zo groot dat de man zelfs zijn openbare excuses moest aanbieden.
 
En bij een ster horen natuurlijk afgeleide producten. Daarom bedacht Famous een mobiel en online spel, met het mannetje in de hoofdrol. “In dat spel laat de speler het Stressmannetje de stad doorkruisen”, vertelt digital CD Laurent Dochy. “Hoe meer euro’s hij verzamelt, hoe beter zijn rangschikking. Bedoeling is zijn stressniveau zo laag mogelijk houden door op bussen te springen, domme honden en parkeermeters te vermijden. Maar opgelet, als het Stressmannetje in een gat valt, is het spel voorbij. Alle obstakels zijn in feite een knipoog naar de tv-spots.”
 
Zeven weken lang kunnen de deelnemers proberen een van de 500 wekelijks te winnen mannetjes in de wacht te slepen. Het spel kan gratis gedownload worden op de site van De Lijn. Traffic wordt gegenereerd door een virale video, radio, bannering, pre-rolls op YouTube, PR en natuurlijk de aankleding van de voertuigen van de vervoersmaatschappij. Kortom, nieuwe files in het vooruitzicht.

JOBS




INTERVIEW

Ignace De Nollin (Colruyt Group):

Ignace De Nollin (Colruyt Group): "Apporto vertrekt vanuit ons maatschappelijk engagement"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier