Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Het Stressmannetje speelt mee

Vrijdag 4 April 2014

Het Stressmannetje speelt mee

Het beroemde Stressmannetje dat Famous bedacht voor De Lijn, is terug van weggeweest. Deze keer is het de held in een mobiel online spel dat automobilisten moet tonen in hoeverre zich met het openbaar vervoer verplaatsen veel minder stresserend is.

In amper anderhalf jaar tijd (het maakte zijn opwachting op 10 december 2012) groeide het Stressmannetje uit tot een echte ster in Vlaanderen. Het ontsproot aan de verbeelding van de creatieven bij Famous die het bedachten bij wijze van symbool voor de stress die automobilisten aan het stuur van hun wagen ervaren. Terwijl het nochtans heel eenvoudig is om zen te blijven in de stad, meer bepaald door het openbaar vervoer te nemen. Account manager Charlotte Ghekiere: “We wonnen het budget in 2012, net na de crisis die de overheidssector zwaar trof. Die moest zijn investeringen beperken, lijnen en jobs schrappen. Kortom, het was niet de beste tijd voor het imago van De Lijn. Onze missie? Een manier vinden om het tij te keren.”
 
Dat wordt de taak van het allesbehalve mooie poppetje dat nochtans een perfecte weergave is van een automobilist die op het spitsuur aan het stuur zit. Iemand bij wie je best uit de buurt blijft met andere woorden en die buiten vloeken en krachttermen opeens niet veel andere woorden meer blijkt te kennen. Maar zoals iedereen weet wekken karikaturen wel vaker sympathie. De cijfers bewijzen het. Vandaag telt Stressmannetje meer dan 240.000 fans op Facebook en zijn avonturen werden bijna 1,2 miljoen keer bekeken op YouTube.
 
Sterker nog, als er geraakt wordt aan de mascotte van De Lijn, blijft de reactie van de Vlamingen niet uit. Toen Volt-presentator Kobe Ilsen onlangs in een van zijn uitzendingen wilde uitzoeken wat nu echt het meest stresserend was, de auto of het openbaar vervoer, en dat het openbaar vervoer bleek te zijn, eindigde hij zij demonstratie door het Stressmannetje te mishandelen. “De dag erna verspreidden we een video via de sociale netwerken, met daarin het mannetje dat geschokt en bedroefd was door de reactie van de presentator”, herinnert Charlotte Ghekiere zich. Resultaat: de video werd meer dan 450.000 keer bekeken en Ilsen kreeg de volle lading op de sociale netwerken. De verontwaardiging bleek zo groot dat de man zelfs zijn openbare excuses moest aanbieden.
 
En bij een ster horen natuurlijk afgeleide producten. Daarom bedacht Famous een mobiel en online spel, met het mannetje in de hoofdrol. “In dat spel laat de speler het Stressmannetje de stad doorkruisen”, vertelt digital CD Laurent Dochy. “Hoe meer euro’s hij verzamelt, hoe beter zijn rangschikking. Bedoeling is zijn stressniveau zo laag mogelijk houden door op bussen te springen, domme honden en parkeermeters te vermijden. Maar opgelet, als het Stressmannetje in een gat valt, is het spel voorbij. Alle obstakels zijn in feite een knipoog naar de tv-spots.”
 
Zeven weken lang kunnen de deelnemers proberen een van de 500 wekelijks te winnen mannetjes in de wacht te slepen. Het spel kan gratis gedownload worden op de site van De Lijn. Traffic wordt gegenereerd door een virale video, radio, bannering, pre-rolls op YouTube, PR en natuurlijk de aankleding van de voertuigen van de vervoersmaatschappij. Kortom, nieuwe files in het vooruitzicht.
Assets :
Credits :
  • Contacts : Tamara De Bruecker, Mark Cammaerts, Stephanie Schepens
  • Agency : FamousGrey
  • Business Director : Mieke Van de Gehuchte
  • CD : Tim Driesen
  • CD : Iwein Vandevyver
  • Digital CD : Laurent Dochy
  • Creation : Yves Van Hacht
  • Creation : Ruben De Praetere
  • Creation : Luc Shih
  • Creation : Jolien Elegeert
  • Project Leader : Charlotte Ghekiere, Bart Segers
  • UX Design : Pieter Nijs
  • Client : De Lijn
  • Development : Bert Vermeire, Thomas Mattheussen, Kevin Peters, Benjamin Van Maldergem
  • Artwork : Kristof Luyckx
  • Design : Laurens Groven, Lauwri De Pater
  • PR Manager : Kathy Van Looy, Anne-Cécile Collignon
  • RTV Producer : Charlotte Mathias
  • Film Production Company : Czar
  • Régie : Mark Roels & Emma De Swaef
  • Sound Studio : Het Geluidshuis