Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Boondoggle/Wereldsolidariteit : "Tahra's workout"

Zondag 2 Juli 2017

Boondoggle/Wereldsolidariteit :

Boondoggle maakte een originele sensibiliseringscampagne voor Wereldsolidariteit. Het bureau organiseerde een echte infiltratieactie in Cambodja om de slechte arbeidsomstandigheden in de plaatselijke textielfabrieken aan te klagen.

“Jij ziet graag af in jouw sportkleren, maar niemand ziet graag af voor jouw sportkleren”, dat was het uitgangspunt voor de nieuwe campagne voor Cleane Kleren die Boondoggle bedacht voor de NGO Wereldsolidariteit. De sportkledij die we dragen wordt aan de andere kant van de wereld gemaakt, vaak in onmenselijke omstandigheden. Terwijl we soms denken de volle pot te betalen voor een mooi fietstruitje, moet de arbeidster die het gemaakt heeft genoegen nemen met een hongerloon en zeer lange dagen draaien in slechte omstandigheden, in een verstikkende hitte. Zes dagen op zeven leveren de textielarbeidsters in Cambodja en in andere Aziatische landen onwaarschijnlijke prestaties die vergeleken kunnen worden met echte sportprestaties, gewoon om onze sportkledij te maken.
 
Om de Belgische consumenten te sensibiliseren voor deze problematiek kwamen de creatieven van het Leuvense bureau op het idee een arbeidster in een textielfabriek uit te rusten met diverse fitnessgadgets om haar verschillende vitale functies gedurende een werkdag te meten. Aan het einde van de dag bleek dat haar prestaties niet moesten onderdoen voor die van een kampioen.
 
“Het verhaal van de textielarbeidster wordt verteld in een minidocumentaire en een tv-spot die aanzet om de ‘Cleane Kleren’ petitie online te ondertekenen”, besluit men bij Boondoggle. “De petitie van Wereldsolidariteit en de ACV wil sportmerken onder druk zetten zodat ze in de toekomst hun productie toevertrouwen aan veilige fabrieken die de mensenrechten respecteren en hun arbeiders een degelijk loon bieden. Het interview met de arbeidster kan ook worden gelezen op het online platform.
 
Boondoggle en Wereldsolidariteit ontvingen in april de Medialaan Fairtime Award die sociale en humanitaire organisaties voor hun creatieve campagnes beloont. Wereldsolidariteit kreeg samen met de award een cheque van 25.000 euro voor de productie van de spot en een mediacampagne ter waarde van 250.000 euro bij VTM, Q2, Vitaya, Caz en op de online platformen van MEDIALAAN. 
Assets :
Credits :
  • Client : Solidarité Mondiale – WereldSolidarieit
  • Contacts : Jaklien Broekx, Nancy Govaerts, Jessie Van Couwenberghe
  • Agency : Boondoggle
  • Strategy : Nico Croes, Stijn Cox
  • Account : Marjon Lepage
  • CD : Merel Van den Broeck
  • CD : Leon Jacobs
  • Creation : Merel Van den Broeck
  • Creation : Jonas Marysse
  • Creation : Dirk Pierloot
  • Creation : Willem De Geyndt
  • TV Producer : Doris De Smet
  • Design : Natalie Vanheers, An Gielens
  • Film Production Company : Caviar
  • Director : Edouard Valette
  • DOP : Edouard Valette
  • Producer : Geert De Wachter
  • Executive Producer : Eva Van Riet Production
  • Service Producer : Bophay OukChan
  • Editor : Alain Dessauvage
  • Color Grader : Kene Illegems
  • Motion Graphics : Ben Dekeyser
  • Sound Design : Gregory Caron