Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Sotchi, here we come !

Donderdag 21 November 2013

Sotchi, here we come !

BBDO creëerde de campagne ter ondersteuning van de Belgische atleten die onze kleuren zullen verdedigen op de komende Winterspelen in het Russische Sotchi. Een mooie gelegenheid voor een eerste gouden medaille, met name voor alle reclamekampioenen die achter dit pareltje zitten.


We kunnen het maar beter meteen bekennen, maar in onze ogen is de nieuwe campagne van BBDO voor het BOIC en zijn sponsors – en meer bepaald de televisiespot die sinds 23 november uitgezonden wordt in de aanloop naar de Winterspelen – van hetzelfde niveau als de beroemde ‘Sidney, here come!’ spot die Duval Guillaume ooit bedacht. In beide gevallen is het onmogelijk om geen kippenvel te krijgen bij het bekijken van de grootse beelden, op de tonen van een magistrale soundtrack.

Maar laten we bij het begin beginnen. Het BOIC benaderde BBDO voor een communicatie rond de nakende Olympische Winterspelen die plaatsvinden in Rusland. Die moet de sponsors niet alleen een zekere zichtbaarheid verzekeren, maar onze atleten en de Belgische delegatie vooral aanmoedigen om alles te geven, zowel vandaag op de trainingen als in februari volgend jaar bij de Russen.

“Tot dusver waren de Olympische Winterspelen nooit zo’n belangrijk event in ons land”, aldus Luc Rampaer, communication manager bij het BOIC. “Onze geografie leent zich beter tot fietsen dan tot snowboarden op deze of gene heuvel. Toch hebben we dit jaar het geluk dat er nationale atleten deelnemen die het talent en de vastberadenheid in huis hebben om een medaille te winnen.” Dat geldt in de eerste plaats voor Bart Swings (Speed skating)en vooral voor Seppe Smits, onze grootste kanshebber op een medaille in snowboarden. Hij is trouwens samen met zijn bende vrienden te zien in de televisiespot. Isabel Peeters, managing director client service bij BBDO: “Voor de eerste keer in de geschiedenis van de Winterspelen zullen de openbare omroepen die de rechten in handen hebben elke dag vele uren sport uitzenden, al dan niet live vanuit Sotchi. Om het evenement aan te kondigen gaven de RTBF en de VRT elk 20’’ antennetijd aan het BOIC, niet alleen om de atleten te steunen, maar ook om aan te kondigen dat ze de Olympische Winterspelen uitzenden. Probleem: we hadden een 55’’ in voorraad en die wilden we niet te hard veranderen. We hebben dus geprobeerd beide zenders ervan te overtuigen om 30’’ extra toe te kennen, maar dat hebben ze eerst geweigerd. Tot ze onze creatie te zien kregen.”

Op de buis volgen we een groep snowboarders onder leiding van Seppe Smits die de mijnterrils in de buurt van Genk af suizen. Dat doen ze op de tonen van wat wellicht het allermooiste eerbetoon aan ons land is: ‘Le plat pays’, gezongen door Jacques Brel… “Eerst was de Jacques Brel Stichting nogal terughoudend”, vertelt Isabel Peeters. “Ze wordt immers permanent benaderd door bureaus en adverteerders die het werk van Brel willen gebruiken. Het antwoord was dus neen, maar toen we hun ons concept uitlegden, hebben ze hun beslissing herzien en gingen ze al snel akkoord. Ik denk dat ze trots waren dat Jacques Brel België kan vertegenwoordigen, in het kader van zo’n belangrijk evenement als de Olympische Winterspelen.”

Ere wie ere toekomt, de spot werd geregisseerd door Arnaud Uyttenhove (uit de Caviar-stal), de zoon van de beroemde reclamefotograaf Frank Uyttenhove, aan wie we alle visuals van de voor de OS ontwikkelde campagnes van de laatste jaren danken. Ook die voor de editie van 2014.

Een minpuntje helaas. In het noorden van het land vond de VRT het voorzichtiger om de Nederlandstalige versie van het lied van Brel te gebruiken. En dat is toch jammer, als je weet hoe het met het talent van le Grand Jacques in de taal van Vondel is gesteld. Het sluit trouwens helemaal niet aan bij de geest van de Olympische Spelen.
Assets :
Credits :
  • Client : BOIC
  • Contacts : Piet Moens, Philippe Vander Putten, Luc Rampaer, Julie De Ruyver
  • Agency : BBDO Belgium
  • Managing Partner Client Service : Isabel Peeters
  • Account : Inge Wertelaers
  • CD : Sebastien De Valck
  • CD : Arnaud Pitz
  • Creation : Frédéric Zouag
  • Creation : Nicolas Gaspart
  • TV Producer : Leen Van den Brande
  • Film Production Company : Caviar
  • Director : Arnaud Uyttenhove
  • Photographer : Frank Uyttenhove
  • Retouche : Flint-Fuyt
  • DOP : Dimitri Karakatsanis
  • Sound : Sonicville
  • Music : Fondation Jacques Brel