SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Sotchi, here we come !

Donderdag 21 November 2013


Sotchi, here we come !
Assets :
film print
Credits :
Client : BOIC
Contacts : Piet Moens, Philippe Vander Putten, Luc Rampaer, Julie De Ruyver
Agency : BBDO Belgium
Managing Partner Client Service : Isabel Peeters
Account : Inge Wertelaers
CD : Sebastien De Valck
CD : Arnaud Pitz
Creation : Frédéric Zouag
Creation : Nicolas Gaspart
TV Producer : Leen Van den Brande
Film Production Company : Caviar
Director : Arnaud Uyttenhove
Photographer : Frank Uyttenhove
Retouche : Flint-Fuyt
DOP : Dimitri Karakatsanis
Sound : Sonicville
Music : Fondation Jacques Brel

BBDO creëerde de campagne ter ondersteuning van de Belgische atleten die onze kleuren zullen verdedigen op de komende Winterspelen in het Russische Sotchi. Een mooie gelegenheid voor een eerste gouden medaille, met name voor alle reclamekampioenen die achter dit pareltje zitten.


We kunnen het maar beter meteen bekennen, maar in onze ogen is de nieuwe campagne van BBDO voor het BOIC en zijn sponsors – en meer bepaald de televisiespot die sinds 23 november uitgezonden wordt in de aanloop naar de Winterspelen – van hetzelfde niveau als de beroemde ‘Sidney, here come!’ spot die Duval Guillaume ooit bedacht. In beide gevallen is het onmogelijk om geen kippenvel te krijgen bij het bekijken van de grootse beelden, op de tonen van een magistrale soundtrack.

Maar laten we bij het begin beginnen. Het BOIC benaderde BBDO voor een communicatie rond de nakende Olympische Winterspelen die plaatsvinden in Rusland. Die moet de sponsors niet alleen een zekere zichtbaarheid verzekeren, maar onze atleten en de Belgische delegatie vooral aanmoedigen om alles te geven, zowel vandaag op de trainingen als in februari volgend jaar bij de Russen.

“Tot dusver waren de Olympische Winterspelen nooit zo’n belangrijk event in ons land”, aldus Luc Rampaer, communication manager bij het BOIC. “Onze geografie leent zich beter tot fietsen dan tot snowboarden op deze of gene heuvel. Toch hebben we dit jaar het geluk dat er nationale atleten deelnemen die het talent en de vastberadenheid in huis hebben om een medaille te winnen.” Dat geldt in de eerste plaats voor Bart Swings (Speed skating)en vooral voor Seppe Smits, onze grootste kanshebber op een medaille in snowboarden. Hij is trouwens samen met zijn bende vrienden te zien in de televisiespot. Isabel Peeters, managing director client service bij BBDO: “Voor de eerste keer in de geschiedenis van de Winterspelen zullen de openbare omroepen die de rechten in handen hebben elke dag vele uren sport uitzenden, al dan niet live vanuit Sotchi. Om het evenement aan te kondigen gaven de RTBF en de VRT elk 20’’ antennetijd aan het BOIC, niet alleen om de atleten te steunen, maar ook om aan te kondigen dat ze de Olympische Winterspelen uitzenden. Probleem: we hadden een 55’’ in voorraad en die wilden we niet te hard veranderen. We hebben dus geprobeerd beide zenders ervan te overtuigen om 30’’ extra toe te kennen, maar dat hebben ze eerst geweigerd. Tot ze onze creatie te zien kregen.”

Op de buis volgen we een groep snowboarders onder leiding van Seppe Smits die de mijnterrils in de buurt van Genk af suizen. Dat doen ze op de tonen van wat wellicht het allermooiste eerbetoon aan ons land is: ‘Le plat pays’, gezongen door Jacques Brel… “Eerst was de Jacques Brel Stichting nogal terughoudend”, vertelt Isabel Peeters. “Ze wordt immers permanent benaderd door bureaus en adverteerders die het werk van Brel willen gebruiken. Het antwoord was dus neen, maar toen we hun ons concept uitlegden, hebben ze hun beslissing herzien en gingen ze al snel akkoord. Ik denk dat ze trots waren dat Jacques Brel België kan vertegenwoordigen, in het kader van zo’n belangrijk evenement als de Olympische Winterspelen.”

Ere wie ere toekomt, de spot werd geregisseerd door Arnaud Uyttenhove (uit de Caviar-stal), de zoon van de beroemde reclamefotograaf Frank Uyttenhove, aan wie we alle visuals van de voor de OS ontwikkelde campagnes van de laatste jaren danken. Ook die voor de editie van 2014.

Een minpuntje helaas. In het noorden van het land vond de VRT het voorzichtiger om de Nederlandstalige versie van het lied van Brel te gebruiken. En dat is toch jammer, als je weet hoe het met het talent van le Grand Jacques in de taal van Vondel is gesteld. Het sluit trouwens helemaal niet aan bij de geest van de Olympische Spelen.

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier