SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

BBDO dubbel duurzaam voor Lidl

Dinsdag 8 November 2016


BBDO dubbel duurzaam voor Lidl
Assets :
video 'banaan' video 'chocolade' video 'vis' video 'wortel' print 'wortel' print 'banaan' print 'vis' print 'chocolade'
Credits :
Client : Lidl
Contacts : Matthias Kympers, Lien Van Hoorebeke, Charlotte Beirnaert
Agency : BBDO Belgium
CD : Sebastien De Valck
CD : Arnaud Pitz
Creation : Frederic Zouag
Creation : Nicolas Gaspart
Copy Nl : Michiel Baeten
Graphic Design : Christophe Malotaux
CCO : Isabel Peeters
Account Team : Michelle Stas, Isabel Demuynck, Siham Zerkak
Strategic Planner : Jan Van Brakel
TV Producer & Art Buying : Patricia Van De Kerckhove, Renée Vermeire
Radio Producer : Nicolas Van Poeck
Production Designer : Barbara Vandekonijnen, De Kwekerij
Post-Production : De Kwekerij

BBDO stond in voor een uitermate sympathieke en nieuwe campagne voor Lidl. Doelstelling is aan zoveel mogelijk mensen laten weten dat de smart discounter voortaan een gamma aan duurzame producten aanbiedt, zelfs dubbel duurzaam…

Sinds Lidl begin 2015 zijn communicatiebudget aan BBDO toevertrouwde, blijft het aangenaam verrassen. Er waren onder meer de tv-spots uit de imagocampagne die een bachanaal uitbeeldden. Ze onderstreepten de nieuwe positionering van de discounter en meer bepaald zijn aanbod van verse producten tegen lagen prijzen met als baseline ‘Voor iedereen die telt’.

“Weinig mensen weten het, maar bij Lidl vind je een gamma duurzame producten’’, legt Jan Van Brakel, Strategic Planner bij BBDO Belgium, uit. Het aanbod gaat van biologische fruit en groente, vis die duurzaam gevangen of gekweekt werd en fairtradechocolade. Om het grote publiek daarvan op de hoogte te stellen kozen we ervoor om ons eerst te richten op de hogere sociale klasse die doorgaans meer te vinden zijn voor zulke producten. Lidl vroeg ons om een overkoepelend concept te bedenken dat ook in de toekomst gebruikt kan worden voor communicatie over dit onderwerp, maar ook voor CSR-communicatie.”
 
De demarche van Lidl is ietwat verrassend, aangezien het tot nog toe voornamelijk Colruyt is dat zich profileert met duurzaamheid en zaken als een ecologische voetafdruk. Discounters die zich hiermee bezighouden, zijn eerder zeldzaam in de retailwereld. “Studies tonen aan dat alles wat met CSR te maken heeft, belangrijker wordt voor de consument”, aldus de strateeg. “En meer bepaald voor de mensen met een hoger inkomen, ofwel de groep die Lidl wil aantrekken en verleiden. Een campagne over het duurzame aanbod drong zich dan ook op, omdat weinig mensen biologische voeding met hard discounter associëren. Ze associëren het eerder met Delhaize...”

De campagne van BBDO bestaat uit een luik voor de sociale media en een ander gedeelte in print. Op sociale media bestaat de communicatie uit vier filmpjes van 15 seconden die waarschijnlijk ook zullen gebruikt worden voor tv. Het printluik telt evenveel advertenties die ook online zullen verspreid worden, voornamelijk op de Facebook-pagina van Lidl. De advertenties presenteren de duurzame producten op een originele wijze. De wortels worden bijvoorbeeld biologisch geteeld, maar ze zijn ook duurzaam aangezien “ze nooit alcohol drinken wanneer ze rijden”. Grappig en slim gezien! Het risico met dit soort advertenties is dat ze mogelijk snel vervelen. Alleen daarom verdient deze campagne het om in deze rubriek te staan. En dat is onze verantwoordelijkheid. 

JOBS




INTERVIEW

Thierry Geerts (Google):

Thierry Geerts (Google): "We willen mee een rol spelen in de transformatie van de sector"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier