Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Met de Loterij is alles mogelijk

Vrijdag 28 Maart 2014

Met de Loterij is alles mogelijk

De Nationale Loterij onthulde zijn nieuwe corporate campagne. Met als baseline ‘Alles is mogelijk… dankzij u’ moet die het grote publiek duidelijk maken dat wie meespeelt ook de samenleving steunt.

Gemiddeld vergaart de Nationale Loterij ongeveer 1,250 miljard euro inzet per jaar. Iets meer dan de helft (632 miljoen) wordt uitgekeerd aan de winnaars, 146 miljoen gaat naar de Staat (in de vorm van een monopolierente) en 90 miljoen wordt in de vorm van commissie doorgestort aan de verschillende verkooppunten. In 2014 zal de Nationale Loterij iets meer dan 205 miljoen subsidies uitdelen… “Een deel wordt op basis van een Koninklijk Besluit toegekend aan welbepaalde begunstigden, zoals het Rode Kruis, de Koning Boudewijnstichting en Child Focus”, aldus Stéphane Lefebvre, directeur research, product development en subsidies bij de Nationale Loterij. “Ook de verschillende nationale sportfederaties kunnen rekenen op steun, ten bedrage van 1,4 miljoen per jaar. Kunst, cultuur en wetenschappelijk onderzoek krijgen ook steun. In totaal worden ongeveer 800 subsidieaanvragen per jaar verwerkt.”
 
Dat alles maakt van de Nationale Loterij de “eerste mecenas van België”. Dat is alleszins waar de respectabele instelling prat op gaat. “De meeste van onze spelers doen enkel mee voor het plezier, zonder zich er rekenschap van te geven dat ze de goede zaak steunen”, zegt Stéphane Lefebvre. Vandaar de baseline: ‘Alles is mogelijk… dankzij u’. Die werd uitgedacht door de creatieve freelance duo, bestaande uit Gilles de Boncourt/Eric Becker. “We namen aan de competitie deel zonder er al te veel in te geloven”, bekent eerstgenoemde. “We moesten het opnemen tegen Anouk & Co en Lusis Communication. We hadden zelfs nog geen naam bedacht voor ons ‘bureau’.” Dat werd Eric & Gilles Worldwide gedoopt, een mooi bewijs dat het duo gevoel voor humor heeft.
 
De belofte van de baseline werd eerst uitgedragen via een 2m²-affichagecampagne. Tegelijk bedacht Eric & Gilles WW een speciale actie in bepaalde stations, waarbij voorbijgangers uitgenodigd werden om de ondoorzichtige bovenlaag van een affiche af te krabben om te zien welke boodschap eronder zat (een knipoog naar de beroemde krasspelen). De campagne is ook te zien in verschillende magazines en op het internet, meer bepaald op de homepage van de corporate site van de Loterij en op de sociale media. “Het hele jaar door zullen leuke acties en nieuwe versies gepresenteerd worden om de campagne te herlanceren”, besluit Gilles de Boncourt.
Assets :
Credits :