SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Havas creëert de beste vriend voor White Night en Vinum&Spiritus

Woensdag 21 September 2016


Havas creëert de beste vriend voor White Night en Vinum&Spiritus
Assets :
sticker sticker sticker sticker sticker
Credits :
Client : White Night – Vinum et Spiritus
Agency : Havas Brussels
CD : Stéphane Daniel
CD : Hugo Battistel
Creation : Yannick Pringels
Creation : Antoine de Bellefroid
Creation : Marianne & Zoé
Strategy : Mélanie Dalla-Riva
Project Leader : Julien Thonet, Charlotte Van hoecke
DTP : Tristan Meurice

Havas ontwikkelde een sensibiliseringscampagne voor White Night en Vinum&Spiritus. Daarin maken we kennis met Bill die net zoals zijn vriend Bob de zware taak heeft om jongeren ertoe aan te zetten minder te drinken.

“Zoals heel wat andere landen heeft België te maken met problemen inzake onverantwoord alcoholgebruik”, aldus Havas. “Zo vraagt ‘binge drinking’ bij minderjarigen – een bijzonder kwetsbare doelgroep - bijvoorbeeld onze bijzondere aandacht. Om deze twee problematieken onder de aandacht te brengen vroegen buurtwinkelketen White Night en beroepsvereniging Vinum&Spiritus ons om een sensibiliseringscampagne te creëren.”
 
Om die te belichamen lieten de creatieven zich inspireren door ‘Be like Bill’, een bij jongeren erg populaire meme. Net zoals de beroemde Bob is Bill de coole vriend die dezelfde taal als onze jongeren spreekt, met dezelfde attitude en dezelfde dubbelzinnigheden. Hij sensibiliseert de jongeren op een grappige manier en vermijdt zoals blijkt uit de bijgevoegde creaties elke vorm van betutteling. Het leidde tot de creatie van een aantal stickers, wobblers, postkaarten en boodschappentassen die uitgedeeld worden op de twintig verkooppunten van White Night, verspreid over de zestien Brusselse vestigingen en de vier in Waals-Brabant. Natuurlijk hoort er ook een sociaal luik bij.
 
“Er is ook een opleiding van het verkooppersoneel gepland om hen te helpen de consumenten te informeren en gevoelige situaties te beheren”, preciseert het bureau nog. “De strategie van de campagne berust op het delen van informatie binnen de community van de jongeren en jonge volwassenen. Bill richt zich tot hen met hun codes en hun taal. Bill zegt niet wat je moet doen. Bill geeft geen bevelen, hij geeft raad. Bill is een coole kerel, zen, grappig en anti-conformistisch. Hij volgt geen hypes, maar iedereen luistert naar hem als hij bruikbaar advies geeft.”
 
Havas zegt er nog bij dat ‘Bill’ een lokale campagne is die het potentieel heeft om aan intensiteit te winnen en een andere dimensie te verwerven via nauwe samenwerkingen met de overheid, scholen, politiediensten, ziekenhuizen en andere belangrijke spelers in het lokale leven. “Er is momenteel geen einddatum voorzien. De campagne is flexibel, moduleerbaar en zal mettertijd evolueren naargelang de gelegenheden die zich voordoen. Zoals studentenevenementen, als Saint-V, de 24 u van LLN of andere events die de doelgroepen in kwestie op de been brengen.” 

JOBS


INTERVIEW

Karolien Vanhelden (THoM):

Karolien Vanhelden (THoM): "Het is niet meer mobile first, maar machine learning first."



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier