Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Happiness Brussels brengt Quick op smaak

Dinsdag 6 September 2016

Happiness Brussels brengt Quick op smaak

Happiness Brussels maakte zijn eerste imagocampagne voor Quick. Die luidt het begin in van de samenwerking met de fastfoodketen, dankzij een tv- en virale spot die de Belgische identiteit van de keten onderstreept. Dat gaat gepaard met de introductie van een nieuwe baseline: ‘Jouw Quick. Jouw Smaak’.

Het kwam misschien als een verrassing, want waarom zou je nog investeren in een merk dat gedoemd is te verdwijnen? Sinds de aankondiging van de overname van Quick Belux door QSR Belgium, weten we dat het de bedoeling is de Giant op termijn te vervangen door de Whopper. Met andere woorden, Quick te vervangen door Burger King.
 
“De lancering van deze imagocampagne om de Belgische identiteit van Quick te benadrukken komt er net op het moment dat de overname van de Belgische en Luxemburgse Quick-restaurants door QSR Belgium definitief is. QSR heeft de rechten op Burger King franchise voor België”, luidt het persbericht laconiek. “QSR gaat zich niet alleen toeleggen op de ontwikkeling van Burger King in België – met een eerste restaurant in zomer 2017 – maar ook op de herlancering en versterking van Quick. Zoals deze spot ook bewijst. Het Belgische fastfood merk met zijn mythische producten zoals de Giant heeft dus nog een heel mooie toekomst.” Meer komen we niet te weten.
De nieuwe campagne legt opnieuw de nadruk op wat de keten succesvol gemaakt heeft: de smaak. Het is een begrip dat als een rode draad opduikt in elke slogan die de keten ooit gehanteerd heeft. Vandaag is het dus de beurt aan ‘Jouw Quick. Jouw Smaak’.
 
“Quick heeft zich aangepast aan de Belgische markt en aan de smaak van de Belgen”, vervolgt de CCO van Happiness, Geoffrey Hantson. “Hun burgers, te beginnen met de Giants, zijn de hamburgers die de Belgen willen eten. Vandaar de nieuwe baseline. Die ‘lokale’ smaak is essentieel voor Quick. Ten bewijze: ze lanceerden zopas de Local Burgers, die speciaal bereid worden naargelang de smaak van de inwoners in een bepaalde regio. Want hoe klein België ook is, elke regio heeft zijn eigen smaak en Quick wil daaraan voldoen.”
 
De baseline wordt geïntroduceerd met een tv-spot die zeker ook een webluik krijgt. We duiken in de geschiedenis van de grote beschavingen wiens verfrissende grote ontdekkingen en culinaire vondsten de Belgen duidelijk geïnspireerd hebben. “De spot toont een eigenaardige Belgische gewoonte. We ontdekken op een humoristische manier dat de Belgen de gewoonte aangekweekt hebben om buitenlandse specialiteiten aan te passen en te herinterpreteren.” Van het bier dat in feite door de Egyptenaren werd uitgevonden, tot de chocolade die ontdekt werd door de Azteken en de aardappel die in feite eerst door de Peruvianen gekweekt werd, die echter door de Belgen versneden werden tot frietjes. “De spot eindigt bij de Amerikanen. Zij hebben weliswaar de burger bedacht, maar wij hebben hem op smaak gebracht om Quick in het leven te roepen.”
 
Tot dusver is nog geen enkel ander medium gepland. Hopelijk geeft Quick blijk van goede smaak door binnenkort terug te komen via affichage en/of radio, de andere favoriete media van het merk die de afgelopen 45 jaar al enkele parels opleverden… 
Assets :
Credits :
  • Client : Quick
  • Contacts : Dirk Lammens, Dominique De Vogelaere
  • Agency : Happiness Brussels
  • CEO & Executive Management : Karen Corrigan
  • CD : Geoffrey Hantson
  • CD : Philippe Fass
  • CD : Pieter Claeys
  • Creation : Rom&John
  • Copy : Bill Bilquin
  • Managing Director : Elke Janssens
  • Agency Producer : Sophie Gunsbourg
  • Account Director : Pascal Kemajou
  • Account Manager : Margaux Doucet, Gitta De Vos
  • Film Production Company : Caviar
  • Director : Frank Devos
  • DOP : Brecht Goyvaerts
  • Producers : Werner De Coninck, Julie Bosteels
  • Post-Production : Caviar
  • Sound Design : Think n' Talk