Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

FamousGrey/Klara: "Klarafy"

Dinsdag 31 Mei 2016

FamousGrey/Klara:

Famous kwam in nauwe samenwerking met zijn klant Klara alweer sterk uit de hoek, met de creatie van Klarafy, een webtool die Spotify-playlists vertaalt in klassieke muziek. De lanceringscampagne is al even straf.

Op dinsdag 31 mei presenteerden Famous en Klara samen Klarafy, een praktische webtool die persoonlijke muziekvoorkeuren vertaalt naar klassieke muziek. “Klassieke muziek is een verzamelnaam voor voor dan tien eeuwen muziek, een rijke schat en een onuitputtelijke bron van de meest uiteenlopende genres en stijlen”, aldus het bureau. “Hoe kun je met dat gegeven voor ogen de compositie vinden die je zal helpen een passie voor klassiek te ontwikkelen? Het antwoord is voor iedereen anders. Daarom biedt Klarafy de mogelijkheid om op een veel persoonlijkere manier kennis te maken met klassieke muziek, met je eigen muziekvoorkeuren als gids.”
 
Iwein Vandevyver, creative director bij Famous: “Oorspronkelijk zagen we Klarafy als een heel technisch gegeven. Maar mensen praten niet in technische termen over muziek, ze hebben het niet over ‘beats per minuut’, wel over de intieme verhouding en de gedeelde emotie met hun favoriete nummers. Precies deze menselijke taal hebben we gebruikt om de link te leggen tussen de wereld van pop, rock, dans, electro… en de klassieke muziek. Klarafy stelt niet alleen composities voor, maar legt ook uit waarom de stukken geselecteerd werden. Het is een serieuze denkoefening. Bovendien werden alle stukken manueel gekozen door een specialistenteam van Klara.”
 
Concreet vertrekt Klarafy van het principe dat een metalfan makkelijker aangesproken zal worden door een stuk van Wagner, omdat dat aan dezelfde criteria inzake kracht en intensiteit beantwoordt, dan door een broze pianosonate. De tool zoekt dus affiniteiten, gelijkenissen of verbanden tussen jouw favoriete muziek en klassiek. Om de conversie te realiseren doorzoekt Klarafy je Spotify-playlist aan de hand van drie criteria: je favoriete muziekgenre, de muzikale sfeer die je playlist overheerst en specifieke aanwijzingen zoals bepaalde instrumenten, types stemmen,… dringend te testen!
 
Nog even preciseren dat beroemde artiesten als Pat Krimson, Johannes Verschaeve (The Van Jets) en Nicole & Hugo Klarafy al getest hebben. Hun ervaringen werden gefilmd en verwerkt in virale video’s. Daan, Bart Peeters en Ruben Block leenden hun gezicht aan de lanceringscampagne die ook van start ging. Die bestaat naast de video’s uit tv, print, bannering en radio. 
Assets :
Credits :
  • Client : Klara
  • Contacts : Chantal Pattyn, Els Lagrou, Els De Baets, Ellen Moriau, Sander De Keere
  • Agency : FamousGrey
  • CD : Katrien Bottez
  • CD : Laurent Dochy
  • CD : Iwein Vandevyver
  • Creation : Iwein Vandevyver
  • Creation : Tom Jacobs
  • Project Manager : Bart De Bock
  • Brand Manager : Miet Lust
  • Development : Bert Vermeire, Romano Casellini, David Viaene
  • Design : Laurens Groven, Tessa Persoons
  • Content Webtool : Floris De Rycker, Vincent Goris, Tom Van de Goor, Iwein Vandevyver, Marc Weyts
  • RTV-Producer : Charlotte Bodson, Tuyen Pham, Loes Fierens
  • Director Seeding Films : Jan Boon
  • Post-Production : Sven Vanhee
  • Production : Who Killed Joe
  • Photographer Daan : Frieke Janssens
  • Photographer Ruben Block : Stefaan Temmerman
  • Photographer Bart Peeters : Hugo Van Beveren
  • Radio : VRT Radiospotcel