Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Famous krijgt kleintjes met Electrabel

Vrijdag 28 Februari 2014

Famous krijgt kleintjes met Electrabel

Kito, de beroemde ‘energieverspillende’ hond die Famous bedacht voor Electrabel, is terug van weggeweest. Deze keer is hij echter niet alleen, want sinds kort is hij de trotse vader van vijf schattige puppy’s.

Iedereen kent natuurlijk Kito, de leuke maar vooral energieverspillende hond van Electrabel. Ter herinnering: het beestje werd geboren op 5 maart 2012, de dag waarop de adverteerder en zijn bureau Famous een nieuwe campagne startten voor de lancering van de Smart Energy Box. Op straat, de buis, het scherm en in de magazinepers maakten we kennis met de hond die van de afwezigheid van zijn baasjes gebruikmaakte om een feestje te bouwen in huis. Daarbij gebruikte hij allerlei huishoudtoestellen, om aan te tonen dat we niet altijd weten waar onze energie naartoe gaat. Dat probleem kan natuurlijk worden opgelost dankzij de eerder genoemde Smart Box, waarmee iedereen zelfs op afstand zijn verbruik kan controleren.

Sindsdien groeide Kito uit tot een echte ster. La DH wijdde onlangs bijvoorbeeld een heel artikel aan de making of van de nieuwe spot. Het vijfde luik in de avonturen van ’s lands beroemdste hond is dus een dubbel blije gebeurtenis. Want niet alleen maakt onze mensenvriend zijn langverwachte comeback, hij heeft ook net een belangrijke kaap gerond in zijn hondenleven. Er zijn namelijk vijf kleine Kitootjes geboren.

“Iedereen weet dat gezinsuitbreiding grote veranderingen met zich meebrengt”, zegt Benoît Crochelet, head of brand & marketing communications bij Electrabel. “En als het leven verandert, heeft dat meestal een impact op de energiebehoeften. Met deze nieuwe campagne willen we onze klanten tonen dat ze nog steeds hun energie kunnen controleren, ook als het leven verrassingen voor hen in petto heeft.”

De tv-spot die ook in de bioscoop te zien is, krijgt een verlengstuk via affichage en printadvertenties. Daarin zien we meer bepaald situaties die verband houden met de verandering. Er komt ook een tweede versie van de tv-spot die zich zal concentreren op de Smart-producten van Electrabel.

Carola Michiels, COO van Famous: “In deze campagne moesten we verder gaan. Kito is niet meer alleen de grappige energieverspillende hond uit de vorige spots. In zijn vaderrol hebben we hem verantwoordelijker gemaakt, want zijn puppy’s begaan evenveel stommiteiten als hij. De situatie blijft grappig, ook al is zijn personage geëvolueerd. Dit is een nieuwe fase in Kito’s leven en vooral in de rol die de hond speelt in de communicatie van Electrabel, ook al staat hij nog steeds symbool voor energieverspilling.”

Een week voor de nieuwe spot op televisie en in de bioscoop te zien zal zijn, hadden Electrabel en zijn beroemde bureau een kleine verrassing voorzien op de Facebook-pagina van de adverteerder. Elke dag konden de fans er een ‘gestolen’ beeld uit het privéleven van Kito ontdekken. Van zijn verborgen idylle tot en met zijn aankomst in het moederhuis en de aankoop van de mandjes voor zijn kleintjes. De fans kregen ook bepaalde hints toegestuurd, waarna de spot exclusief voor hen onthuld werd. Een echte ster, die Kito.

Benoît Crochelet : “80% des Belges connaissent Kito. C'est un véritable phénomène et une vraie star publicitaire. Mieux, quand on dit "Kito", les gens pensent immédiatement à Electrabel.”
Assets :
Credits :
  • Client : Electrabel
  • Contacts : Barbara De Laet, Benoit Crochelet, Katrien Verbiest
  • Agency : FamousGrey
  • CD : Tim Driesen
  • CD : Iwein Vandevyver
  • : Laurent Dochy
  • Creation : Benoît Menetret
  • Creation : Sophie Norman
  • Brand Leader : Isabelle Hankard
  • Brand Manager : Annick Danckers
  • Business Director : Carola Michiels
  • RTV-Producer : René Vermeulen, Charlotte Mathias
  • Film Production Company : Czar
  • Producer : Nele Carlier
  • Director : Rogier Van Der Ploeg
  • Post-Production : Nozon
  • Soundstudio : Sonicville