Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Famous steekt een frietje voor Vlam

Dinsdag 24 November 2015

Famous steekt een frietje voor Vlam

Sinds vijftien jaar al heeft de oude, vertrouwde en beroemde Belgische friet zijn eigen week. Dan worden de knapperige aardappelstaafjes op alle mogelijke manier in de schijnwerpers gezet. Ook dit jaar maakte Famous de campagne die het event in Vlaanderen moet aankondigen.

De ‘Week van de Friet’ is een initiatief van het Vlaams Centrum voor Agro- & Visserijmarketing (VLAM), in samenwerking met de Vlaamse frietkoten en aardappelschilbedrijven. Het bestaat al sinds 2000. Dit jaar vindt de week plaats van 23 tot 29 november.
 
“Belgen houden van frieten van het frietkot”, aldus het beroemde bureau. “’t Is niet voor niks dat de frietkotencultuur op de lijst van Immaterieel cultureel erfgoed staat. Toch zijn er nog altijd bepaalde mensen die tijdens de Week van de Friet niet naar het Frietkot kunnen, om verschillende redenen. Om ze niet aan hun lot over te laten, vroeg VLAM ons om een ludieke sensibiliseringscampagne te ontwikkelen, waardoor iedereen zin zou krijgen zijn vrienden op een leuke, gepersonaliseerde manier uit te nodigen om samen een frietje te gaan steken.”
 
Op het menu: een tv-spot met melodramatische toets, alsook drie enigszins absurde virale video’s. We zien de Vlaamse acteur Koen Van Impe. Op televisie roept hij op om steun te betuigen aan al wie niet in de gelegenheid is om een frietkot te bezoeken tijdens de ‘Week van de Friet’. Online nodigt hij iedereen uit om de producties te personaliseren om een persoon naar keuze uit te nodigen om frietjes te komen eten in zijn of haar favoriete frietkot.
 
De gepersonaliseerde spots kunnen gedeeld worden via het platform weekvandefriet.be. Vermelden we nog even de wedstrijd #Selfriet. Die werkt als volgt: selfies genomen in het frietkot en gedeeld via de sociale media met de hashtag #selfriet, worden gedeeld op de campagnesite. De origineelste #selfriet wint een jaar gratis frietjes van de frituur. De frietverhalen kunnen gevolgd worden op Twitter en Instagram via de hashtags #WeekvdFriet en #selfriet. 
Assets :
Credits :
  • Client : VLAM
  • Contacts : Katrien De Nul, Evy De Kock, Kris Michiels
  • Agency : FamousGrey
  • CD : Katrien Bottez
  • CD : Iwein Vandevyver
  • CD : Laurent Dochy
  • Creation : Ruben De Praetere
  • Creation : Yves Van Hacht
  • Project Leader : Hans Michiels
  • Business Director : Mieke Van de Gehuchte
  • Development : Bart De Bock, Kevin Peters, Simon Gheeraert
  • Design : Ken Wuytack
  • RTV-Producer : Marlies Neudt
  • Film Production Company : Geromino
  • Director : Dirk Domen
  • Producer : Mathias Kerner
  • DOP : Piet Deayaert
  • Soundstudio : Menno Van Riet
  • Post-Production : Famous, Sven Vanhee
  • PR : Famous Relations