SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Happiness bedenkt het beeldrecht voor dieren voor Panthera

Woensdag 21 Oktober 2015


Happiness bedenkt het beeldrecht voor dieren voor Panthera
Assets :
'Tiger Royalty' case movie
Credits :
Client : Panthera
Contacts : KarenWood,AnnikaVieira, Rebecca Bowen
Agency : Happiness Brussels
Strategic Director : Karen Corrigan
CEO Happiness Saigon : Alan Cerutti
CD : Geoffrey Hantson
CD : Philippe Fass
CD : Niek Eijsbouts
CD : Pieter Claeys
Creation : André Mota
Chief Innovation : Kris Hoet
Account Director : Pascal Kemajou
Account Management Happiness Saigon : Nejwa Jacobs, Livia Lancelot
Graphic Designer : Anna Touvron
Web Development : Bliss Interactive
Editor : Philippe Blondeau
Film Production Company : Moxy
Agency Producer : Bart Vande Maele

Net zoals ‘Families on the verge of extinction’ (Famous/WWF) dat zopas goud haalde op de IAB Mixx Awards 2015, is ‘Tiger Royalty’ een campagne die de instandhouding van de tijgers wil steunen. Ze is het werk van Happiness voor de NGO Panthera.

Geoffrey Hantson, chief creative officer van het gelukkige bureau: “Ik heb altijd een probleem gehad met sensibiliseringscampagnes en fundraising voor NGO’s of verenigingen. Meestal beperken de bureaus en hun non-profit klanten zich ertoe tijdelijke campagnes te ontwikkelen die de consumenten al dan niet met veel overtuiging en op goed geluk vragen om geld te storten of een petitie te ondertekenen. In dit geval ben ik echter letterlijk verliefd geworden op het idee achter ‘Tiger Royalty’. Ten eerste omdat het allesbehalve tijdelijk is. Ten tweede omdat het zich niet tot de consumenten, maar tot de industrie richt.”

“Tiger Royality’ is een eenvoudig maar geniaal idee van concept provider André Mota dat erin bestaat het beeldrecht toe te passen op dieren. “Als er bijvoorbeeld een beeld van een ster gebruikt wordt op een T-shirt, moet een merk rechten betalen. Idem dito als de muziek van een artiest in een reclamespot gebruikt wordt. Wat als tijgers nu eens dezelfde rechten zouden hebben? Met andere woorden, waarom zouden merken en de industrie ook geen rechten betalen iedere keer ze het beeld van een tijger voor commerciële doeleinden gebruiken?”

Het idee werd verkocht aan Panthera, de enige NGO ter wereld die zich uitsluitend inzet voor de verdediging en het voortbestaan van wilde tijgers. Tot dusver slaagden Happiness en de organisatie er al in Gingko te overtuigen om een dollar beeldrecht te storten per verkocht product met een tijgerbeeld. Geoffrey Hantson: “We onderhandelen met diverse industrieën, in textiel, drank en entertainment. Als we er enkele kunnen overtuigen, kan Panthera rekenen op een soort van levenslange ‘rente’ waardoor de organisatie efficiënt strijd kan voeren op lange termijn.”

“Zoals in het geval van ‘Shadow Wifi’ voor de strijd tegen huidkanker hebben we een concrete oplossing voor een probleem aangereikt, zonder dat er een moraliserend discours aan te pas komt en zonder beperking in de tijd”, aldus de trotse creatieve baas van Happiness.

Tot slot vermelden we nog graag dat de potentiële weldoeners gesensibiliseerd worden via een virale video waarin het principe van de ‘Tiger Royalty’ wordt uitgelegd. Daarin wordt ook verwezen naar de gelijknamige site op .org. 

JOBS




INTERVIEW

Meet & Read @ UBA Trends Day: Daniel Levine (The Avant Guide Institute)

Meet & Read @ UBA Trends Day: Daniel Levine (The Avant Guide Institute)



DOSSIER  



Merit Awards 2018: de laureaten


Dit jaar bestond de jury van de Merit Awards naast de redactie van MM uit Isabelle Peeters (BBDO), Madeleine Leclercq (Tramway 21), Davy Caluwaerts (Zenith), Gregory Ginterdaele (DDB) en...


en savoir plus


Toen Volkswagen in Duitsland zijn mediabureau verving door een AI-platform


Twee jaar geleden vertrouwde Volkswagen zijn digitale mediabudget toe aan het Deense mediabureau Blackwood Seven ten nadele van MediaCom. Geen groot nieuws, ware het niet dat Blackwood Seven dat...


en savoir plus


De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier