Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Happiness bedenkt het beeldrecht voor dieren voor Panthera

Woensdag 21 Oktober 2015

Happiness bedenkt het beeldrecht voor dieren voor Panthera

Net zoals ‘Families on the verge of extinction’ (Famous/WWF) dat zopas goud haalde op de IAB Mixx Awards 2015, is ‘Tiger Royalty’ een campagne die de instandhouding van de tijgers wil steunen. Ze is het werk van Happiness voor de NGO Panthera.

Geoffrey Hantson, chief creative officer van het gelukkige bureau: “Ik heb altijd een probleem gehad met sensibiliseringscampagnes en fundraising voor NGO’s of verenigingen. Meestal beperken de bureaus en hun non-profit klanten zich ertoe tijdelijke campagnes te ontwikkelen die de consumenten al dan niet met veel overtuiging en op goed geluk vragen om geld te storten of een petitie te ondertekenen. In dit geval ben ik echter letterlijk verliefd geworden op het idee achter ‘Tiger Royalty’. Ten eerste omdat het allesbehalve tijdelijk is. Ten tweede omdat het zich niet tot de consumenten, maar tot de industrie richt.”

“Tiger Royality’ is een eenvoudig maar geniaal idee van concept provider André Mota dat erin bestaat het beeldrecht toe te passen op dieren. “Als er bijvoorbeeld een beeld van een ster gebruikt wordt op een T-shirt, moet een merk rechten betalen. Idem dito als de muziek van een artiest in een reclamespot gebruikt wordt. Wat als tijgers nu eens dezelfde rechten zouden hebben? Met andere woorden, waarom zouden merken en de industrie ook geen rechten betalen iedere keer ze het beeld van een tijger voor commerciële doeleinden gebruiken?”

Het idee werd verkocht aan Panthera, de enige NGO ter wereld die zich uitsluitend inzet voor de verdediging en het voortbestaan van wilde tijgers. Tot dusver slaagden Happiness en de organisatie er al in Gingko te overtuigen om een dollar beeldrecht te storten per verkocht product met een tijgerbeeld. Geoffrey Hantson: “We onderhandelen met diverse industrieën, in textiel, drank en entertainment. Als we er enkele kunnen overtuigen, kan Panthera rekenen op een soort van levenslange ‘rente’ waardoor de organisatie efficiënt strijd kan voeren op lange termijn.”

“Zoals in het geval van ‘Shadow Wifi’ voor de strijd tegen huidkanker hebben we een concrete oplossing voor een probleem aangereikt, zonder dat er een moraliserend discours aan te pas komt en zonder beperking in de tijd”, aldus de trotse creatieve baas van Happiness.

Tot slot vermelden we nog graag dat de potentiële weldoeners gesensibiliseerd worden via een virale video waarin het principe van de ‘Tiger Royalty’ wordt uitgelegd. Daarin wordt ook verwezen naar de gelijknamige site op .org. 
Assets :
Credits :
  • Client : Panthera
  • Contacts : KarenWood,AnnikaVieira, Rebecca Bowen
  • Agency : Happiness Brussels
  • Strategic Director : Karen Corrigan
  • CEO Happiness Saigon : Alan Cerutti
  • CD : Geoffrey Hantson
  • CD : Philippe Fass
  • CD : Niek Eijsbouts
  • CD : Pieter Claeys
  • Creation : André Mota
  • Chief Innovation : Kris Hoet
  • Account Director : Pascal Kemajou
  • Account Management Happiness Saigon : Nejwa Jacobs, Livia Lancelot
  • Graphic Designer : Anna Touvron
  • Web Development : Bliss Interactive
  • Editor : Philippe Blondeau
  • Film Production Company : Moxy
  • Agency Producer : Bart Vande Maele