SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Air luidt de alarmbel voor Cap48

Dinsdag 13 Oktober 2015


Air luidt de alarmbel voor Cap48
Assets :
'THE SOCIAL BREAK' 'A schoolbell for the Minister'
Credits :
Client : CAP48
Support : RMB, RTBF
Contact : Bénédicte Duval
Agency : Air Brussels
ECD : Eric Hollander
CD : Joeri Van Den Broeck
CD : Dieter De Ridder
Creation : Louise Cornet
Creation : Loup Delpierre
Creation : Ramin Afshar
Account : Daphné de Le Vigne
Creative Producer : Bérengère Turquin
Film Production Company : Lovo
Film Production Company : Latcho Drom
Film Production Company : Czar
Sound : Sonicville, Bleu Nuit
Director : Edouard Vallette
Design (School bell) : Studio Unfold

Air creëerde twee nieuwe sensibiliseringscampagnes voor Cap48. De eerste moet minister van onderwijs Joëlle Milquet sensibiliseren voor de problemen waarmee kinderen met een handicap op school geconfronteerd worden, de tweede is bedoeld om de jaarlijkse verkoop van de Cap48 post-its te stimuleren.

De eerste campagne dateert van begin september, ter gelegenheid van het nieuwe schooljaar, en was gericht op een enkel target: onze minister van onderwijs, cultuur en het kind, Joëlle Milquet. De actie bereikte haar doel tijdens een persconferentie waarop de creative producer van Air, Bérengère Lurquin, in het gezelschap van een kind met een handicap de minister eigenhandig een... schoolbel overhandigde.

“NGO’s hebben vaak de grootste moeite om de aandacht te trekken en ze beschikken vaak over een zeer beperkt budget om campagne te voeren”, vertelt Dieter De Ridder, de CD van Air. “Daarom besloten Joeri (Van Den Broek, de andere CD van het bureau, nvdr) en ik samen met Ramin Afshar, de creatief die instaat voor het project, om ons rechtstreeks tot de bron te richten. Mevrouw de Minister van Onderwijs dus. Aldus lieten we een bijzondere schoolbel vervaardigen: in plaats van te bellen bij het begin van de les of de speeltijd, zendt ze precies op dezelfde uren, vooraf opgenomen boodschappen van kinderen met een handicap uit.”

Die boodschappen drukken verwachtingen en noden van de kinderen in kwestie uit: ‘Driiing, deze bel is die van het nieuwe schooljaar in de school waar ik naartoe zou willen...’. Of ‘Driiing, deze bel is die van de middagpauze in de school waar ik naartoe zou willen...’ Wat momenteel onmogelijk is, omdat de scholen niet aangepast zijn aan de handicaps van de kinderen.

“Voor de actie plaatsvond, had Joëlle Milquet aangekondigd dat vijf scholen aangepast zouden worden aan de behoeften van kinderen met een handicap. Dankzij onze bel besloot de minister om de lijst uit te breiden met acht extra instellingen”, verheugt Joeri Van Den Broek zich.

De tweede sensibiliseringscampagne is recenter. Ze is het werk van Louise Cornet en Loup Delpierre, het rijzende junior team van het bureau. “Doelstelling: de jaarlijkse verkoop van de Cap48 post-its ten voordele van mensen met een handicap boosten”, aldus eerstgenoemde. “Om daarin te slagen konden we tal van adverteerders overtuigen om hun spot tijdens de week van de verkoop ‘uit te lenen’ aan de NGO.”

“Elke spot werd aldus herschreven en gedubd met een promotieboodschap voor de Post-its, maar bleef wel coherent met de bestaande beelden”, vervolgt Loup Delpierre. “Alle spelers gaven hun akkoord om de nieuwe scripts opnieuw op te nemen. We willen ook RMB en de RTBF bedanken, want zonder hen was dit niet mogelijk geweest.”

De Cap48-reclameblokken werden op 9 oktober in prime time uitgezonden. Dat leidde tot een ingezameld recordbedrag van 4.923.950 euro, meer dan 200.000 euro meer dan in 2014. 

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus