SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Air luidt de alarmbel voor Cap48

Dinsdag 13 Oktober 2015


Air luidt de alarmbel voor Cap48
Assets :
'THE SOCIAL BREAK' 'A schoolbell for the Minister'
Credits :
Client : CAP48
Support : RMB, RTBF
Contact : Bénédicte Duval
Agency : Air Brussels
ECD : Eric Hollander
CD : Joeri Van Den Broeck
CD : Dieter De Ridder
Creation : Louise Cornet
Creation : Loup Delpierre
Creation : Ramin Afshar
Account : Daphné de Le Vigne
Creative Producer : Bérengère Turquin
Film Production Company : Lovo
Film Production Company : Latcho Drom
Film Production Company : Czar
Sound : Sonicville, Bleu Nuit
Director : Edouard Vallette
Design (School bell) : Studio Unfold

Air creëerde twee nieuwe sensibiliseringscampagnes voor Cap48. De eerste moet minister van onderwijs Joëlle Milquet sensibiliseren voor de problemen waarmee kinderen met een handicap op school geconfronteerd worden, de tweede is bedoeld om de jaarlijkse verkoop van de Cap48 post-its te stimuleren.

De eerste campagne dateert van begin september, ter gelegenheid van het nieuwe schooljaar, en was gericht op een enkel target: onze minister van onderwijs, cultuur en het kind, Joëlle Milquet. De actie bereikte haar doel tijdens een persconferentie waarop de creative producer van Air, Bérengère Lurquin, in het gezelschap van een kind met een handicap de minister eigenhandig een... schoolbel overhandigde.

“NGO’s hebben vaak de grootste moeite om de aandacht te trekken en ze beschikken vaak over een zeer beperkt budget om campagne te voeren”, vertelt Dieter De Ridder, de CD van Air. “Daarom besloten Joeri (Van Den Broek, de andere CD van het bureau, nvdr) en ik samen met Ramin Afshar, de creatief die instaat voor het project, om ons rechtstreeks tot de bron te richten. Mevrouw de Minister van Onderwijs dus. Aldus lieten we een bijzondere schoolbel vervaardigen: in plaats van te bellen bij het begin van de les of de speeltijd, zendt ze precies op dezelfde uren, vooraf opgenomen boodschappen van kinderen met een handicap uit.”

Die boodschappen drukken verwachtingen en noden van de kinderen in kwestie uit: ‘Driiing, deze bel is die van het nieuwe schooljaar in de school waar ik naartoe zou willen...’. Of ‘Driiing, deze bel is die van de middagpauze in de school waar ik naartoe zou willen...’ Wat momenteel onmogelijk is, omdat de scholen niet aangepast zijn aan de handicaps van de kinderen.

“Voor de actie plaatsvond, had Joëlle Milquet aangekondigd dat vijf scholen aangepast zouden worden aan de behoeften van kinderen met een handicap. Dankzij onze bel besloot de minister om de lijst uit te breiden met acht extra instellingen”, verheugt Joeri Van Den Broek zich.

De tweede sensibiliseringscampagne is recenter. Ze is het werk van Louise Cornet en Loup Delpierre, het rijzende junior team van het bureau. “Doelstelling: de jaarlijkse verkoop van de Cap48 post-its ten voordele van mensen met een handicap boosten”, aldus eerstgenoemde. “Om daarin te slagen konden we tal van adverteerders overtuigen om hun spot tijdens de week van de verkoop ‘uit te lenen’ aan de NGO.”

“Elke spot werd aldus herschreven en gedubd met een promotieboodschap voor de Post-its, maar bleef wel coherent met de bestaande beelden”, vervolgt Loup Delpierre. “Alle spelers gaven hun akkoord om de nieuwe scripts opnieuw op te nemen. We willen ook RMB en de RTBF bedanken, want zonder hen was dit niet mogelijk geweest.”

De Cap48-reclameblokken werden op 9 oktober in prime time uitgezonden. Dat leidde tot een ingezameld recordbedrag van 4.923.950 euro, meer dan 200.000 euro meer dan in 2014. 

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier